I vanliga fall brukar jag inte bry mig, men då getingarna verkar vara extra ilsk i år + att vi har ett barn här hemma så måste jag göra något åt saken.

Ute på vår altan så har getingarna lyckats bygga ett bo under plåttaket på sidan om. Jag ser vart de går in och jag har försökt spraya lite "gift" typ Radar, men det hjälpte föga.
Det måste vara ett stort bo då det är rätt så många getingar som kommer och går.

Så till frågan. Hur tusan gör jag? Hörde att det finns någon slags "kräm/salva" som man kan stryka ut just vid ingången till getingboet som getingarna sedan tar med sig in i boet varpå hela samhället dör ut.
Det känns lite dumt att behöva bryta bort plankor från fasaden och ev. plåttaket för att komma åt :p
 
Getingboet kommer snart att dö ut, på hösten dör alla getingar utom drottningarna som söker sig nya boplatser och boet återanvänds inte.
 
M
Håller med ovan, inget att bry sig om vid den här årstiden om det inte är väldigt stora problem. I så fall brukar det ingå i villaförsäkringen.
 
Hårspray. Funkar bra om man kan spruta direkt på getingarna/boet.

Skulle inte förvåna mej om hårsprayet funkar även om du bara sprutar under taket där dom tar sej in.
Jag menar att getingarna troligen inte uppskattar parfym mm.

Jag har bara testat hårspray på ett bo och getingar. Vet inte hur det funkar om man inte kan spruta direkt på.

Vill även varna för att hårspray troligen är giftigare än tex radar men det är ju också bara min egen åsikt.
 
Hårspray kann också kombineras med tändare. På egen risk...
 
hantverkare1 skrev:
Hårspray kann också kombineras med tändare. På egen risk...
Lite riskabelt då det handlar om under plåttaket/bakom fasaden ;)

Får la avvakta till nästa sommar och se om nya getingar kommer dit, isf får jag ta tag med hårdhandskarna :)
 
Jag tömde en halv flaska radar på dom små liven och inte ett surr efter den dagen. Testa å duscha dom lite mer så kanske du lyckas bättre.
 
Jonatan79 skrev:
Jag tömde en halv flaska radar på dom små liven och inte ett surr efter den dagen. Testa å duscha dom lite mer så kanske du lyckas bättre.
Jag körde en hel flaska på 18 timmar, dock Vespo från CurEra :) De stackarna som tittade ut vid tillfället jag sprayade föll ned, men det surras fortfarande någonstans bakom fasaden.
 
  • Gilla
micke_o.
  • Laddar…
Tejpa igen hålet/ ingången så dom varken kommer in eller ut. Så brukar det lösa sig.
 
Effekt skum geting. Funkar helbra. Finns på plantagen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Sprayburk märkt "ANTI-SEKT" står på en vit kaklad yta, använd för bekämpning av skadedjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En sån här köpte jag för fikapengar (bokstavligen). Så sjukt bra. Dom dör på fläcken. Sprutar vid ingången av boet lite grann och plockar ner det med händerna dagen efter.
 
  • Gilla
Haba_tsutt
  • Laddar…
Myrr brukar fungera bra mot getingar ocskå, om det går att lägga det så att de går i det innan de går in.

Sedan brukar jag ställa mig bredvid getingboet och spraya getingarna en efter en med radar under 10-15 minuter varje dag. Efter fyra-fem dagar så har boet svultit ihjäl då antalet arbetare blir för få för att föda det.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
[bild]
En sån här köpte jag för fikapengar (bokstavligen). Så sjukt bra. Dom dör på fläcken. Sprutar vid ingången av boet lite grann och plockar ner det med händerna dagen efter.
Funkar det på KKK och liknande kryp också.
 
  • Gilla
Polyene
  • Laddar…
Jag har haft fyra-fem ölflaskor med någon deciliter sockerlag i varje ståendes i hängrännorna där det varit mycket getingar. Har tagit minst 700-800 getingar (och några enstaka tvestjärtar) under de senaste veckorna, och det känns både billigare och mer miljövänligt än att använda gift.
Man får inte bort alla getingar, men det hjälper till för att hålla ner antalet till en nivå som går att stå ut med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.