Hej !
Vi håller på att gräva upp för plantering av buskar, och har hittat ett getingbo som vi inte vill ha där, någon som vet hur man får bort detta, det är hundratals ....
 
Tack för tippset, åker imorgon och handlar, återkommer med antal stick ... ???
 
Blanda en rågad matsked Myrr per liter vatten, i en sån trädgårdsspruta.

Sen sprutar du så mkt du kommer åt på boet eller i närheten. Det går även att slänga Myrr direkt på utan vattnet, om boet sitter så till.

Det löste mina problem, hittills iallafall. Vi tog hit Anticimex en gång förra året och det blev bra ett tag, och den killen tipsade om Myrr.
Radar kan gå det med.
 
Hag fick ta hit skadedjurbekämpningen för andra gången på två veckor idag.

Två nya getingbon som skulle väck och jag är allergiker, troligen dock inte mot getingar men ändå.

Passade på att fråga om myrr och radar och jodå båda ska bita bra, som jag förstod det så är det i princip radar de sprejar fast i en starkare koncentration
 
Vänta till vintern, ta bort det då
 
Å jag hittade ett getingbo idag.
Det sitter inne i takfoten, precis ovanför en av ytterdörrarna.

Hur kommer man åt ett sådant bo ?

Köpte en flaska Radar idag men på den står det att man INTE ska spruta direkt på boet.
 
Jag hade ungefär likadant, vid takfoten. Kolla var dom går in, spruta myrr blandat i vatten med en trädgårdsspruta in i hålet (lite fukt..men det torkar väl!)

Sen tätade jag hålet med silikon.

Och som sagt...det har "hållt" längre än Anticimex-kuren
 
Förra sommaren gjorde jag mig av med ett jordgetinbo genom att hälla i en skvätt bensin och sedan slänga dit en tändsticka. Detta var ytterst effektivt men möjligen något riskabelt eftersom jag misstänker att man kan skapa mindre bränder i underjorden.

Denna sommaren hittade jag också ett getingbo under takpannorna och då var ju inte riktigt den tidigare metoden lämplig. Istället satte jag på mig regnstället och plockade helt enkelt bort boet som var någon dm i diameter. Problemet med detta var ju att de flesta getingarna fortfarande var kvar utanför och letade efter sitt bo. Några dagar senare var de ändå spårlöst försvunna.

Bättre är ju att se till att bli av med getingarna med något medel eller kanske dammsuga upp dem.
 
Oftast ingår sanering av skadedjur i villaförsäkringen, vi har Folksam och då har de avtal med Anticimex som kommer och sanerar. Allt utan någon självrisk. Förra sommaren hade vi getingbo i en vägg i uterummet, efter behandling var getingarna borta på några dagar.
 
Ubbe skrev:
Å jag hittade ett getingbo idag.
Det sitter inne i takfoten, precis ovanför en av ytterdörrarna.

Hur kommer man åt ett sådant bo ?

Köpte en flaska Radar idag men på den står det att man INTE ska spruta direkt på boet.
Man öppnar upp lite så man kommer åt.... :)

pict1040.jpg
 
Om möjlighet finns kan man ställa en burk med lacknafta vid ingången till boet, då blir de yra och trillar ner och drunknar...jag vet ett par som gjort sig av med flera bon på det sättet....de som inte drunknat måste ha flyttat...

Aja
 
När det gäller jordgetingar fungerar en stor trasa indränkt i bensin i öppningen fixar det hela. Dom dör av ångorna. På andra bon som sitter öppet kan man spruta avfettning på....på behörigt avstånd;)

Som sagt... elaka(re) i augusti
 
Vårat bo satt så till att man inte kunde se det, under en massa bråte och högt gräs, precis utanför våran tomtgräns - jag har hält ut en dunk diesel över ett lite större område, åkte på semester en vecka och är nu hemma igen - inte en enda geting kvar.
 
Suss skrev:
Vårat bo satt så till att man inte kunde se det, under en massa bråte och högt gräs, precis utanför våran tomtgräns - jag har hält ut en dunk diesel över ett lite större område, åkte på semester en vecka och är nu hemma igen - inte en enda geting kvar.
En halv droppe diesel räcker för att förgifta en vattenbrunn för de närmaste 300 åren, ungefär.
 
Bob_the_builder
Tur för dig att du inte blev upptäckt. Ett åtal för miljöbrott är nog inte att leka med. Hoppas ni inte bor inom ett skyddsområde för vattentäkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.