Dalbotant Dalbotant skrev:
Du kan nog lägga ut annonsen utan att vara rädd för konkurrens från forummedlemmar, hade någon här varit intresserad hade de väl redan budat. Jag gissar på 4200 och att alla tre bud är dina. ;) Baserat på pris, storlek samt att det finns både hundsäng och matskålar på bilderna. :D

Ser väl rimligt ut, lite rolig planlösning men bra med två toaletter så man kan greja med den ena och samtidigt använda den andra. Vid renovering är det väl smartast att slå ihop toa och duschrum där i hallen. Väldigt lite fönster i vardagsrummet men det kanske inte är någon tjusig utsikt bakom.
Om det är helt fel hus så vidhåller jag ändå ovanstående åsikter. :cool:
Fullträff.

Även samma tanke dusch/toa till ett rum. Fullträff där med.
 
du har ju nära till att köra gokart då också, det är alltid positivt
 
  • Gilla
newdude och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att säljaren har hängt upp sig på den automatiska värderingen som Booli har och som värderar den till 1 570 000. Det är ju en värdering utan att någon alls har sett fastigheten, och som verkar utgå från kvm och läge. Skicket är inte inräknat. Jag tycker inte du ska buda över dig själv mer. Var tydlig hos mäklaren att du har en deadline där du vill ha in en accept på ditt pris eller du släpper objektet. Det är DIN marknad och DINA pengar.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Gillar du huset så lägg ett bud på det säljaren begärt. Han kanske blir sur när du håller på och duttar med tusenlappar hit och dit.
Vill du bo där och tänker göra det några år och dessutom renovera kommer du inte att förlora på affären om du skulle vilja sälja.
 
Helena S Helena S skrev:
Jag tror att säljaren har hängt upp sig på den automatiska värderingen som Booli har och som värderar den till 1 570 000. Det är ju en värdering utan att någon alls har sett fastigheten, och som verkar utgå från kvm och läge. Skicket är inte inräknat. Jag tycker inte du ska buda över dig själv mer. Var tydlig hos mäklaren att du har en deadline där du vill ha in en accept på ditt pris eller du släpper objektet. Det är DIN marknad och DINA pengar.
Där ser man! Två helt motsatta råd!
 
K Kirre2 skrev:
Där ser man! Två helt motsatta råd!
Precis som du Kirre2, så ver jag inte hur säljaren tänker. Men jag resonerar så här, att huset är osålt sedan en längre tid. TS är enda budaren. Idag har fastighetsmarknaden mer eller mindre punkterats. Säljaren tjafsar också om jordnötter. Skillnaden mellan säljare och köpare är 25000. Varje dag säljaren inte får det sålt, drar huset pengar. Så, ja, jag tycker TS ska ha is i magen och inte vika ner sig.
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Tycker du kan säga till mäklaren att budet bara gäller till datum x.
För varje vecka efter det minskar budet med 25000.
Det kanske sätter fart på gubben :)

Fast å andra sidan, om de skulle sälja för utgångsbud och det bara är 25' kvar dit så är det väl bara att slå till.. De 25' kommer ändå vara en droppe i havet jämfört med alla renoveringspengar som kommer behövas.
 
Med denne osmidige säljare kommer det förmodligen bli ytterligare problem om TS inte är tydlig med sin budgivning. Låt sista budet vara giltigt under viss tid och godtas inte detta - sök nytt hus. Skulle säljaren godkänna budet är det viktigt att allt som skall medfölja köpet dokumenteras.
 
Jag har varit i huset, och du kommer behöva renovera mer än ett badrum inom närmsta året. Sen är mitt råd att kontrollera detaljplanen för området, på andra sidan Rv13 finns det risk för att du kommer få en likadan plåtlåda som Boxflow, närmare Östra Ljungby. En tidigare spekulant hoppade av just pga. denna anledning, han var för övrigt överens med säljarna på 1,5 milj. kr.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
V Vortex skrev:
Tycker du kan säga till mäklaren att budet bara gäller till datum x.
För varje vecka efter det minskar budet med 25000.
Det kanske sätter fart på gubben :)

Fast å andra sidan, om de skulle sälja för utgångsbud och det bara är 25' kvar dit så är det väl bara att slå till.. De 25' kommer ändå vara en droppe i havet jämfört med alla renoveringspengar som kommer behövas.
Säljaren som bor kvar i huset vill inte sälja, spelar nog ingen större roll vilket bud som än kommer...
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Helena S Helena S skrev:
Precis som du Kirre2, så ver jag inte hur säljaren tänker. Men jag resonerar så här, att huset är osålt sedan en längre tid. TS är enda budaren. Idag har fastighetsmarknaden mer eller mindre punkterats. Säljaren tjafsar också om jordnötter. Skillnaden mellan säljare och köpare är 25000. Varje dag säljaren inte får det sålt, drar huset pengar. Så, ja, jag tycker TS ska ha is i magen och inte vika ner sig.
Vore det mitt hus skulle jag gärna gå ned lite i pris för att få det sålt. Men om nuvarande ägare fortfarande bor där och är tvungen att sälja pga att exet ska ha pengar så kan det ju vara så att det inte spelar nån roll vilket bud han får.
Har han nånstans att ta vägen förresten, annars är han väl ännu mer motsträvig.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
O olomar skrev:
Jag har varit i huset, och du kommer behöva renovera mer än ett badrum inom närmsta året. Sen är mitt råd att kontrollera detaljplanen för området, på andra sidan Rv13 finns det risk för att du kommer få en likadan plåtlåda som Boxflow, närmare Östra Ljungby. En tidigare spekulant hoppade av just pga. denna anledning, han var för övrigt överens med säljarna på 1,5 milj. kr.
Har full koll på vad som behöver renoveras omgående och vad som kommer härnäst.

Känner även markägare runt omkring, även de som blev sålt till klippans kommun, de mitt emot grusvägen kommer troligtvis bli flode larsen lager. Vilket inte gör mig något. Marken runt huset, känner och har jobbat med både ägaren och han som brukar marken. Har varit och hjälp bruka deras mark med (tandem plöjning), pressat hö/ensilage bland annat.

Den tidigare spekulanten, de måste varit innan de kom upp på hemnet/mäklarens sida?
 
N newdude skrev:
Har full koll på vad som behöver renoveras omgående och vad som kommer härnäst.

Känner även markägare runt omkring, även de som blev sålt till klippans kommun, de mitt emot grusvägen kommer troligtvis bli flode larsen lager. Vilket inte gör mig något. Marken runt huset, känner och har jobbat med både ägaren och han som brukar marken. Har varit och hjälp bruka deras mark med (tandem plöjning), pressat hö/ensilage bland annat.

Den tidigare spekulanten, de måste varit innan de kom upp på hemnet/mäklarens sida?
Jag hade varit orolig för taket, och syllarna som enligt besiktningen är bra blöta.
Spekulanten var påväg att köpa utanför marknaden.
 
Nu tror jag att jag hittat besiktningsprotokollet och det är väldigt många varningstecken där. Se till att du vet vad du gör om du köper huset.

Har du krupit runt i krypgrunden? Skriv inte på något innan du tagit en tur där nere. Be gubben såga upp en lucka.

Också asbest-tak på en enorm lada i anslutning till fastigheten om du missat det. Lär ju kosta en hel del sanera och byta det när det nu är dags.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Ganska värdelöst inlägg. Om ingen har någon aning så varför finns forumet? Och varför är du här överhuvud?
Jag menade det inte så. Min poäng var att vi omöjligt kunde komma med några råd utifrån första inlägget då informationen var för knapphändig om själva huset.
 
J Jaggatagga skrev:
Nu tror jag att jag hittat besiktningsprotokollet och det är väldigt många varningstecken där. Se till att du vet vad du gör om du köper huset.

Har du krupit runt i krypgrunden? Skriv inte på något innan du tagit en tur där nere. Be gubben såga upp en lucka.

Också asbest-tak på en enorm lada i anslutning till fastigheten om du missat det. Lär ju kosta en hel del sanera och byta det när det nu är dags.


Jag menade det inte så. Min poäng var att vi omöjligt kunde komma med några råd utifrån första inlägget då informationen var för knapphändig om själva huset.
Bara för taket är asbest behöver de inte vara negativt. De 2 gånger jag har kollat på de har de sett ut att må bra.
Självklart ska jag och en besiktningsman undersöka allt i detalj innan några papper skrivs. Såvida gubben kommer på att han vill sälja.

Krypgrunden är jag inte rädd för efter de jag har själv undersökt.


Edit, menar såklart eternittak istället för asbest**
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.