S
S SirMayo skrev:
Jo men om man ska bo där 30 år går ju priset upp igen. Att nu helt plötsligt huset inte skulle vara värt något. Visst du kan säker få ett hus lite billigare nu men inte säkert.

Tycker det låter lite löjligt bara om det är ett hus man verkligen vill ha o inte kunna värdera det till ett pris 15% under det de fanns bud på för ett år sedan ens.
Fast då är det ju ännu löjligare att man värderade huset 30% mer än innan pandemin. (Nu valde jag ett lågt snitt, många ställen steg långt över 30% under pandemin)
 
  • Gilla
SirMayo
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Priserna har gått ner ordentligt sen för ett år sedan.
Ca 25% ner, eller tillbaka på samma nivå som innan corona-pris-explosionen.
[bild]

Baserat på statistik är -11% ner är i minsta laget. 2021 priserna var extremt dopade.

Men statistik är inte allt, och de som säljer blickar förstås i backspegeln och vill helst sälja till 2021års priser.
Tror inte heller hus i denna prisklassen tappar så mycket. Har själv köpt hus i byhåla runt miljonen, här händer inte mycket. Folk väntar bara ut istället, ingen är stressad att sälja för man har inga stora lån hos banken.
 
S SueCia skrev:
Fast då är det ju ännu löjligare att man värderade huset 30% mer än innan pandemin. (Nu valde jag ett lågt snitt, många ställen steg långt över 30% under pandemin)
Ja eller lika löjligt kanske
 
S SirMayo skrev:
Jo men om man ska bo där 30 år går ju priset upp igen.
Antar att du är född på 2000-talet och tror att det är någon slags naturlag att börsen och bostadspriser bara kan gå upp upp upp eftersom ni aldrig varit med om något annat?

Men nej, det finns ingen som helst garanti att priset går upp bara för att man bor där i 30 år. Man kan tro och tycka och göra kvalificerade gissningar, men ingen vet. Många köpte bostad senaste åren efter att huspriserna gått upp upp upp och var tvärsäkra på att det var sitt livs investering eftersom resan upp skulle fortsätta. Det gick inte så bra. Precis så som det brukar vara vid vändningar.


S SirMayo skrev:
Tycker det låter lite löjligt bara om det är ett hus man verkligen vill ha o inte kunna värdera det till ett pris 15% under det de fanns bud på för ett år sedan ens.
Löjligt för dig kanske, men det finns ju andra faktorer än bara själva bostadspriset. Det var nog få bostadsköpare som förra året lade undan 5-10k i månaden för att ta höjd för skenande elpris tex. Eller lika många tusenlappar för den stigande räntan.

Nej, istället var folk odödliga och placerde allting på börsen och skröt om hur mycket mer de tjänade där istället för att amortera. Det är lätt att känna sig odödlig när man aldrig upplevt motgångar.
 
  • Gilla
Ronnya65
  • Laddar…
Unikt namn
S SirMayo skrev:
Tror inte heller hus i denna prisklassen tappar så mycket. Har själv köpt hus i byhåla runt miljonen, här händer inte mycket. Folk väntar bara ut istället, ingen är stressad att sälja för man har inga stora lån hos banken.
Om du slagit på ditt eget hus på tex Booli under 2021 så hade du sannolikt blivit väldigt positivt förvånad. Priserna var extrema.
Men det finns inget som talar för att de prisnivåerna kommer tillbaka i närtid.

Allt talar däremot för att väntare kommer att bli besvikna, åtminstone på kort tid.

Men kan gubben tänka sig att samäga kåken med sin exfru i 10år så blir det kanske annorlunda. Blir nog 10 långa och gnälliga år dock...
 
  • Gilla
SirMayo
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Antar att du är född på 2000-talet och tror att det är någon slags naturlag att börsen och bostadspriser bara kan gå upp upp upp eftersom ni aldrig varit med om något annat?

Men nej, det finns ingen som helst garanti att priset går upp bara för att man bor där i 30 år. Man kan tro och tycka och göra kvalificerade gissningar, men ingen vet. Många köpte bostad senaste åren efter att huspriserna gått upp upp upp och var tvärsäkra på att det var sitt livs investering eftersom resan upp skulle fortsätta. Det gick inte så bra. Precis så som det brukar vara vid vändningar.




Löjligt för dig kanske, men det finns ju andra faktorer än bara själva bostadspriset. Det var nog få bostadsköpare som förra året lade undan 5-10k i månaden för att ta höjd för skenande elpris tex. Eller lika många tusenlappar för den stigande räntan.

Nej, istället var folk odödliga och placerde allting på börsen och skröt om hur mycket mer de tjänade där istället för att amortera. Det är lätt att känna sig odödlig när man aldrig upplevt motgångar.
Nej född början på 90 talet. Ägt fastigheter i 10 år. Så ja har vara varit med om bra år. Men kan läsa på om hur det varit och har därför alltid varit lågt belånad.

Man kan aldrig veta om priserna stiger, helt klart. Men det byggs för lite i Sverige och mark är inget vi får mer av. Tror i långa loppet att priserna stiger. Dock inte som det gjort senaste 10 åren får vi hoppas kanske
 
Bråka inte om billyften. Den är ju gubben kär. Spela istället på att du också gillar bilar och givetvis kommer sätta in en ny billyft dag ett osv.

Han vill inte sälja, då vill han inte sälja till nån som ställer krav. Erbjud dig istället att han kan lämna allt han inte vill ha med och inte flyttstäda.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Äh, skit i huset. Bo kvar där du bor nu och investera istället. Kan du inte hitta något annat ställe att ha din hobby?
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
"Gubben" kanske är obelånad och bor väldigt billigt i huset så länge inget måste repareras. Då är tiden på hans sida. Har du också tid att vänta? Sannolikt hinner huspriserna börja stiga igen istället för att sjunka ytterligare.
Vad jag förstått från mäklaren finns de lån på huset.
 
R Rkarlsson skrev:
Det ligger inte ute på hemnet? Hittar inget hus i nv skåne för det priset du nämner med den storleken.

Svårt och svara på frågan om det är dyrt om man inte vet var det ligger eller hur det ser ut.
Det är ju skillnad på örkelljunga och perstorp. I för sig hade det varit dyrt i båda hålorna, så kanske låt oss säg klippan.
Klippans kommun
 
M Masthugg skrev:
Bråka inte om billyften. Den är ju gubben kär. Spela istället på att du också gillar bilar och givetvis kommer sätta in en ny billyft dag ett osv.

Han vill inte sälja, då vill han inte sälja till nån som ställer krav. Erbjud dig istället att han kan lämna allt han inte vill ha med och inte flyttstäda.
Billyften är för klen för min ena bil. Så inget jag måste ha. Slipper inköp och installera om de redan finns vid köp.

Har redan erbjudit gubben att ta de va ville i ladan så kunde jag röja själv och kasta resterande.
 
N
N newdude skrev:
Hej. Första posten så ursäkter om ja missat nå regel.

Har senaste året kollat mer o mer på hus då ekonomi börjat klara av de.

Hittat ett hus som passar mig, lagom avstånd till jobb och civilisationen.

Huset blev sålt oktober 2021 för 1,7mil. Köparen hade inte pengar nog så blev inget av de. Säljarna (äldre par som delat) blev irriterad på köparen och mäklaren.

Väntade tills december 2022 och kom upp igen. Vart på visning och pratade med mäklaren någon dag efter och la ett bud. 3 andra par på visningen, enligt mäklare inge stort intresse.

Utgångspris 1,495mil.
La bud på 1,4mil.
Ex frun godkände men gubben sa tvärt nej direkt.
Ex frun flyttade därifrån 2021, gubben och hans 2 hundar bor kvar.

Någon vecka senare, pratade med mäklare, som förklarade att han presenterat mig som rätt köpare till säljaren och de övriga som va på visningen hade inge intresse.
Gick upp mitt bud för att möta säljaren och se om när blev någon effekt från gubben. 1,45mil.
Gubben hade sagt varken ja eller nej till mäklaren.

Detta blev gjort strax innan jul, fick svaret att gubben sa varken ja eller nej i mellandagarna.

Var och kollade på huset igen förra helgen.

Detta är rätt hus för mig, lite att göra men de lagom för mig och min plånbok. Yta för mina bilar/båtar och mina hobbys. Finns en bil lyft bland annat (som dock gubben vill ta med vid flytt, gubben är 70 år med dålig rygg).

Efter visning pratade jag med mäklare, gubben fortfarande bitter och säger varken ja eller nej.
Sa att jag kan gå upp lite bit till mot att bil lyften är kvar och mitt pris gäller januari ut. Sen skulle mitt tålamod vara slut.

Grejen är väl att huset är kanske inte värt utgångspris eller ens mitt första bud. Ena badrum behöver renoveras inom 1 år. Annars är de smågrejer jag kan göra själv.

Jag har lånelöfte och insats till utgångspriset, även köpa och installera solceller samtidigt.
Men känner att jag kommer kasta pengar i sjön att ge dom deras utgångspris.
Jag vill gärna ha huset.

Jag är 27 år gammal, kör lastbil heltid och är singel.
Kommer få hjälp från min pappa vid renovering.
Tanken är bo där minst 30år.
Huset ligger i NV skåne om de skulle göra någon skillnad.

Är jag dum om jag går med och ger säljarna sitt pris?
Om du har råd att torska några 100 tusen, kör på. I dagens klimat där alla bara lånar känns det som småpengar.
 
T tobiast skrev:
Rådet är väl att ligga lågt nu som köpare. 17% ner hittills sedan ifjol, potentialen är väl åtminstone 50% i ett mildare scenario. Givet den ekonomiska verkligheten och att denna till slut slår igenom så bör marknaden ner 70-80% på ca fem års sikt, +/- ett par år. Effekterna av räntehöjningarna har ännu inte slagit igenom på bostadspriserna, det släpar ganska rejält. De ordentliga prisfallen bör komma igång under våren.
Viktigt också att inte lyssna på de ekonomiska experter, oftast från storbankerna eller mäklarintressen, som lyfts fram i etablerade massmedier eftersom dessa har egenintresse i att presentera en för dem förmånlig utveckling.
Den artificiella kreditekonomin ska nu anpassas till den organiska verkligheten och det kan bli en tragisk upplevelse för många som får sina ekonomier förstörda för livet.
Haha herregud snacka om noll koll. 70-80% ner!?
Sluta svamla massa skit
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Huset är i nuläget värt vad gubben tycker att det är värt att behålla det för. Jag förstår honom mer och mer för var dag som går då jag befinner mig ungeffär mitt emellan säljare och köpare i ålder. Vet exakt hur mycket arbete det ligger nerplöjt i kåken jag byggt och bott i i 29år. Bävar redan för den dagen någon annan ska ta över och riva ut det jag byggt. Hoppas man är så pass pigg och klar i skallen så man kan bränna ner kåken innan man flyttas till långvården.
Jag har renoverat ett flertal boenden och de har varit riktigt fina men när jag sålt så har de utom en gång bytt det mesta iaf, det enda jag undrat är hur tänker dom
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
A A.Barman skrev:
Alla vi som köpt hus har betalat mer än vad de andra tyckte att det var värt..
Så bra sagt!
Gillar du huset, kommer bo där mer än ett par tre år… Vad har då typ 100k för betydelse? På sikt är en fastighetsinvestering alltid en bra affär… (Vi köpte en sommarstuga för 1060 kkr trots utgångspris på 800 k - sålde sedan 12 år senare för 2350 kkr.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.