Göran.W
Frankesson skrev:
Jag har kollat upp det där med motorer, och just Loncin används av etablerade tillverkare, tex toro som kör Loncin på vissa maskiner. Biltema använder två olika motorer Zongchen och Loncin. Jag valde modellen med Loncin, förkortat LC, vilket sitter instansat på motorn.

Den motorn är Loncin LC 170 F DS och till den finns ett stort återförsäljarnätverk, reservdelar och skisser.
Det räcker för mig.
Är inte Loncin en MTD motor med ett annat namn bara.
Är nästan helt 100 på att dom tillverkas på samma fabrik iaf.
 
Du skall nog inte ta det där med "bäst-i-test" så bokstavligt, då testet knappast är oberoende utfört. Finns oxå väldigt lite att jämföra med, har precis forskat precis som du.

Du kanske har tittat på Biltemas modeller, och om du inte gjort det så är det iaf värt en titt. Köpte 6,5 hk modellen, so i år uppgraderats med Loncin motor.
 
Göran.W
Bäst i test ska man nog mer tolka som att den fungerar som tänkt vid test tillfället.
Sen om den fungerar 1 år eller 20 år är inget som tas hänsyn till vid testen.
Köp inte denna meec saken iaf.
Larvbanden är av plast som på en pulka.
Resultatet kan ni se här.
http://www.youtube.com/watch?v=cZO3ULjPpT4
 
Ja, han lade ju iaf ner lite tid på den filmen.

Men det är väll så, det är när snön kommer och man går till attac som man får de riktiga svaren.
 
Nu pratar jag för mig själv, men så här resonerar jag :

Jag bor i de södra delarna av landet. Alltså är behovet inte jättestort när det kommer till snöslunga. När den "normala" mängden snö kommer här tar jag inte ens fram slungan (en tvåstegs Honda, modell mindre) utan nöjer mig med snöskyffeln. Men de få gånger jag verkligen behöver den, då ska den banne mig fungera med.
Jag köper resonemanget att "jag använder den inte så ofta, kanske ett par ggr om året" men desto viktigare att den fungerar då. Och som jag är lite inne på: Använder man den kanske inte så ofta utan bara när det är "extremt" och mycket snö, så är det kanske ännu viktigare att det är en hyffsat rejäl slunga. Kina eller ej. Annars blir man ju vansinnig.
 
Göran.W
Håller med föregående talare.
Bor med i söder och skyffeln funkar ofta bra men när det blåser och snöar vill jag inte börja med att mecka för här driver snön över åkrarna så jag får kopiöst med snö när det blåser.
För min del blev det en wolf garten sf 66 e ambition som är precis samma slunga som MTD ME66.
Funkar klockren har inte haft så lite snö här sen jag köpte den för 2 vintrar sen.
Den skrämmer bort snön :)
Hoppas på lite snö nu vinter 3 om inte för barnen skull.

Edit riktiga män använder en sån här http://www.youtube.com/watch?v=zvR-eaKUVqU
 
Redigerat:
Jeg prøver å unngå å kjøpe Kina - Biltema produkter som har sladd eller skal ha bensin.

Maxbo i Norge har ``tilbud``på Toro power max 726 OE den koster noe mere enn kinamaskinene, men du får orginalen og ikke kopien.
B&S OHV motor - 220V starter - livstidsgaranti på utblåsnings tut - anti clogging - og reservedeler hos seriøs importør.

Toro.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mitt enda råd är: Köp kvalite! Köper du ett känt märke med Briggs & Stratton eller Honda kommer grejerna fungera problemfritt i många år plus att du kan köpa delar på vilken ort som helst i landet.
Andrahandsvärdet är också stort.

Kinaslungor är av betydligt sämre kvalitet samt att reservdelsutbudet är väldigt skralt.

Tänk så här också, även om det kanske finns grejor idag till kinamaskiner så om fem år när reservdelsbehovet kommer mer och mer är jag skeptisk till att det finns prylar.

Från en f.d inköpare av dylika maskiner och verktyg från just kina.;)
 
  • Gilla
JLov
  • Laddar…
Har inte köpt någon slunga ännu då vi haft annat för oss. Men nu har jag kikat in på en MTD E640F med elstart. Slungan ser ut att vara i nyskick, inga lacksläpp eller rost eller annat. Så för 5000 tänker jag att det är ett bra pris. Slungan tror jag även stått i varmgarage senaste två åren, så vet inte om den är körd nå men man får väl byta olja på den det första man gör.

Frågan är då vilken olja som man ska köra? Bor i norrland så det är inte ovanligt med 15-25 minusgrader ute. Frågar eftersom jag hört att en del oljor kan sabba hela motorn men om det var syntet olja eller mineral vet ja ej.

Utöver det, tror ni det är en bra snöslunga? Är ju Tecumseh motor på den men verkar ju finnas delar i staterna ännu och säljaren visste av någon här i norrland som säljer Tecumseh delar också.
 
Göran.W
Tecumseh motor är ett stort minus för dom tillverkas inte mer och är väl inte av den bättre motor typen direkt.
Dom nyare har briggs motor så det är inte svårt att byta motor om det skulle behövas längre fram.
Mtd som slunga är det annars inget fel på.
Oljan vågar jag inte svara på för min MTD har annan motor och den ska ha 0-30 W olja men din gissar jag mer på att den ska ha 10-30 men det är en ren gissning.
 
A
Tecumseh gick i konkurs för nåt år sen så det kan ev bli besvärligt med delar framöver, även om jag inte tror det personligen.
Problemet med dem var att vevstaken gick av och tittade ut genom blocket, något som kan undvikas om man ser till att ha ordentligt med olja (ända till max-strecket hela tiden) och inte köra med för högt varvtal. Sköter man de två sakerna så håller de bra!

Jag har en 10 år gammal Yardman (samma som MTD) med 13hk Tecumsehmotorn och den är grymt bra!

Köp inget Kinarassel, de kastar snö helt OK och är lätthanterliga men när det går sönder så kan det bli svårt med reservdelar, tänker då på snöskruv och drivning i första hand, motormässigt är det nog inga problem.

Toro håller med reservdelar till riktigt gamla maskiner så köper man en sån så kan man nog sitta lugnt i båten.
Stiga är väl OK på den fronten, slungorna är överlag bra om man inte köper de billigaste (kina-) modellerna men köper man en äldre beg maskin så är det inte säkert att det går att få tag på delar till dem.
Husqvarna tycker inte jag är så bra som prislappen ger sken av, och då är jag ändå inbiten Husqvarna-fantast när det gäller röj- & motorsågar (driver röjfirma). De är väl i nivå med Stiga.
Ariens tycker jag är i klass med Toro om inte bättre, kastar snö riktigt bra! Kraftig plåt i chassiet.
Honda och Yamaha är helt överlägsna! Hur det är med reservdelar till äldre maskiner vet jag inte men förmodligen inga problem.

Jag är ingen snöslungesäljare men däremot brukar jag jobba på småmaskinsverkstad när jag inte röjer så jag märker ju vad som brukar komma in mest...
 
Redigerat:
Jeg hadde en Stiga i 20 år med Tecumche 5hk motor. Den var meget lettstartet og gjorde jobben. Jeg brukte kun SAE 30 mineraloje. Du kjøper den hos forhandler av gressklippere - snøslungar.

Multigrad og syntetisk olje kan være litt bedre vid kallstart, men den kan resutere i motorhavari før den smører for dårligt. Motoren har jo plaskesmøring.
 
Redigerat:
Göran.W
Jo rätt olja på en Tecumseh är ett måste annars kommer raset som ett brev på posten.
Troligen håller motorn många år om den sköts som den ska för dom går ju inte så våldsamt många timmar per år.
 
Har nu varit och köpt maskin och kört den pyttelite. Den hade stått orörd i varmgarage i två år så ett oljebyte är ju i rättan tid. Står i manualen att den skall ha SAE 5W30, men är det mineral, syntet eller helsyntet? Hur mycket olja går det åt?

Kanske bör byta stift på den också. Säljaren trodde den var ca 7 år gammal men ser inte ut att vara kört så mycket då den ser helt ny ut. Inga lacksläpp eller rost, till och med ljuddämparen blänker som ny så känns som om jag gjort ett bra köp.

Går det att se någonstans vilken annan motor som skulle passa rakt på slungan? Honda hade ju varit att föredra.

EDIT: Vilken soppa ska man köra till dessa? Står i manualen 87 octan, men de finns ju inte.
 
Göran.W
Troligen har den gått på mineral olja innan och då bör man inte byta till syntetolja.
87 oktan än minsta oktan talet man kan ha så vanlig 95 går bra men alkylat bensin är ännu bättre för den klarar förvaringen bättre på sommaren och ger mindre avgaser.
Jag har en Tecumseh motor i en gräsklippare och den vägrar gå jämnt på 95 hur mycket man än skruvar men på alkylatbensin går den hur jämnt som helst.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.