Frankesson skrev:
Det är en snöslunga, inte en rymdraket vi pratar om här. Nuförtiden finns allt tillgängligt med ett par enkla sökningar, och det kommer bara att bli bättre. Se exempel på detta forum där man beställer en ny motor som levereras ett par dagar senare för en mycket överkomlig summa.

1000 tals no-name maskiner har sålts världen över och det kommer inte att vara ett problem med delar. Biltema har en lista med alla komponenter till hela maskinen. Räknar med att min maskin håller 10-15 år. Allt annat är bonus.

Det enda jag saknar är en sprängskiss, om jag hittar det är jag helt nöjd.
Det är möjligt att saker och ting blivit bättre men grejen med noname-maskiner är att det inte finns någon som är ansvarig för att saluföra delar. Företagen finns där så länge man kan tjäna pengar på grejerna. Att saluföra alla möjliga reservdelar till lite äldre maskiner är ingen vinstmaskin. Om några år har Biltema bytt till en annan nonamevariant och då står man där. Visst är det ingen hjärnkirurgi men dimensioner etc. ska fortfarande passa när lager och friktionshjul ska bytas. Fast nätet underlättar förstås när man kan beställa från hela världen. Och om Loncin håller på att bli riktigt etablerade så är ju motorbiten lugn.

Jag hade också allvarligt funderat på en kinavariant idag. Det är ju trots allt bara en bråkdel av priset för de mer etablerade varianterna. Säkerligen ett bra alternativ till att betala överpris på blocket för en riktigt gammal maskin som det kan vara svårt att bedöma skicket på. Men jag tror också att man kan få räkna med att folk bara kommer att skaka på huvudet åt en om några år när man behöver delar eller service.
 
Redigerat:
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
Som sagt, svaret får vi kanske först om några år. Vissa delar vet jag är standard, som lager, remmar, rullar, fjädrar och däck tex. Annat som friktionshjul, skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köpa i förebyggande syfte, då priset på de delar jag kollat upp är helt rätt.
 
Jag kan ge dig hur mycket information som helst när det kommer till kinamaskiner och dylikt. Idag är det tisdag, och bara denna vecka har jag haft 6-7 kunder i vår butik (jobbar inom fackhandel) som jagar grejor till sina kinamaskiner. Den ena mer uppgiven än den andra..
Sen finns det säkerligen de märken och modeller som har bättre / sämre förutsättningar men ändå..
 
Redigerat:
Ok, jag lyssnar gärna. Vad är det man letar efter? Vad är det för vanliga problem, om det nu finns något som är vanligare än något annat.

Lite förvånad oxå, för biltema har som sagt i princip hela maskinen i delar, och jag har oxå kollat att delarna faktiskt finns.
 
Jag tycker en viktigt parameter kommer bort här. Köper man en maskin man ska ha i tio år eller kanske längre vill man ju att det ska kännas bra att använda den också. Både användbarheten, kvalitetskänslan och detaljutförandet är ju väldigt viktiga parametrar och det får man ju ofta göra avkall på när man väljer de billigare maskinerna, oavsett typ....
 
Korvgubbe
boltis, hur mycket tjänar du på att sälja "kvalitetsmärken" respektive "kinamaskiner"? Känns som svaret på den frågan kan påverka hur man bör tolka ditt inlägg.
 
Frankesson: Folk frågar om allt mellan himmel och jord för att göra det enkelt för mig. Allt från små distanshylsor, brytbultar, skrapskär osv men det vanligaste är motordetaljer. Inte specifikt slungor utan det gäller alla maskintyper.

Korvgubbe: Marginalerna som man pratar om gällande "Kina" kontra "kvalite" är ungefär detsamma rent procentuellt. Det har mer med själva leverantören än vilket märke/produkt det handlar om. Det varierar även mellan olika leverantörer av "kvalitetsmaskiner" Vi jobbar inte bara med ett märke/tillverkare utan med flera, och mellan dessa skiljer sig prissättningar, prismodeller och marginaler åt.

Så: Oavsett om vi sålt Kina eller kvalité så hade vi tjänat ungefär lika mycket pengar (procentuellt) på själva maskinerna men genom att sälja kvalitetsmaskiner sparar/tjänar vi pengar i andra ledet genom färre reklamationer, utbytta maskiner och problem samtidigt som vi har en bra eftermarknad med reservdelar.

Vi har tex genom åren haft dåliga erfarenheter av kinatillverkade fyrhjulingar, som i slutändan kostat oss mer pengar än vi tjänat..
 
@boltis: bra svar, kul att höra från någon med erfarenhet. Som sagt, det förvånar mig att man kommer till er, men kunderna kanske bara utgår från att de inte kan hitta delar hos sin leverantör, vilket jag som sagt kollat att man kan iaf med min maskin.

När man köper nytt har man ju först och främst garantitiden att utnyttja, no-name eller ej.
 
Det är min erfarenhet av kinamaskiner i "attraktiv prisklass" också, de funkar hyfsat bra så länge de fungerar med är engångs, bara att kasta när det går sönder och ofta ojämn kvalite, tur eller otur hur länge det håller.
 
@frankesson Det mesta grundar sig faktiskt i okunskap. Många vet helt enkelt inte vart dom skall vända sig. Nu vill jag väl inte slå "oss" på bröstet allt för mycket, men jag tror och hoppas att vi i området har ett väldigt gott rykte och är kända för att hålla en bra service. Vi brukar kunna ordna fram det mesta, och då kan det vara en enkel, första väg att gå att ta kontakt med oss. Oavsett märke eller modell. Om inte annat så vet vi oftast vart man ska vända sig om vi mot förmodan inte kan hjälpa dem.
 
Redigerat:
Skiljer på lågprisgrejer också, de som kommer ur en sjö i Dalarna brukar ha reservdelar medan det ofta är skralt hos den som nästan låter som en högtid, likaså hos de som inte längre bara är fordonsdelar.
 
Haha, där fick jag nästan fundera lite.. ;-)
 
@boltis, ok så det händer att ni kan hjälpa dem med delar? Isåfall är det ju utmärkt, även för er.
har torrkört min maskin idag för att testa lite och allt verkar bra, men det är som sagt utan snö...

Motorn (Loncin LC 170 F) startade direkt och går mycket jämt tyst och fint. Bådar gott tycker jag.
 
RoTe
Det som är jobbigt att fixa på en snöslunga är ett motorskott eller snäckväxelhaveri. Ser man till att motorn är av standardtyp, alltså en axel ut på rätt ställe och inget annat mysko så går det mesta att laga på en slunga. Finns ingen ide att köpa en proffsmaskin när man bara ska röja villatomten några gånger per vinter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.