Innerstadens gårdar är oftast mer beskuggade än gatan av de höga fasaderna. Trapphus och gårdsflyglar bildar skuggiga grottor.

Ensamt och tråkigt i köket? Isåfall kan du ju be någon annan avlösa dig med bak och matlagning, så slipper du ombygget helt och hållet!
:)
 
Vad skulle du göra med utrymmet i f.d. köket om du flyttar det till nuvarande matsalen? Med tanke på lägenhetens läge torde skapandet av ytterligare ett användbart rum öka värdet väsentligt.
 
ja, kontakt med vardagsrummet blir kanske inte som man önskar sej när dem som sitter i vardagsrummet hellre tittar på tv än konverserar eller hjälper till i köket. Kan vara irriterande att försöka samtala och överrösta tv ljud och oljud från köket så din dotter kanske flyttar till sitt sovrum med tv tittandet? :). Spenderar du inte mer än 2 timmar i kök varje dag så tycker jag inte att det är värt att vända upp på planlösningen.
gaia
 
Nu så! Äntligen har jag fått till planlösningen - om än något amatörmässigt och kanske inte med det bästa online-programmet. Jag hoppas ni har överseende. De svarta "plopparna" är kakelugnar (4 st) - det kanske inte helt självklart framgår från ritningen :).

Totalt är våningen 116 kvm. Har jag köket mot gatan ytan ca 11-12 kvm och flyttar jag köket till rummet mot gatan blir köket 19 kvm. Som ni ser kan man placera köksskåp både i nischen mellan garderoben och kakelugnen, framför fönstret och mot v-rummet. Jag förstår att man kan göra ett jättefint kök i det rummet, men känner också att jag finner en trivsamhet att ha köket mot gården som jag har nu. Det finns för och nackdelar med båda.

Gaia, jag är med på hur du menar, och kan förstå den aspekten.
Antihill, vad jag har tänkt göra med rummet (nuvarande kök) om (OM :)) jag flyttar köket har jag inte bestämt mig för. Om vi var fler i familjen skulle det vara ett självklart sovrum, men för min del skulle det kunna tjäna som arbetsrum/syrum/gästrum - ja, lite allt möjligt. I båda fallen är det en lägenhet på 4 rok.

Att köket ska göras om är givet. Det bli gedigna stommar och luckor, tidstypiska gångjärn och profiler som serveringsskåpet. Blir ett toppenfint kök i båda fallen :). Den stora frågan är dock om jag ska låta planlösningen vara intakt eller inte :confused:. Vad jag än gör vill jag inte ångra att jag inte flyttade eller att jag flyttade köket....ni kanske blir klokare när ni ser planlösningen. Det är inte aktuellt att ta bort pigkammaren för jag behöver det rummet mot gården till min dotter.

Alla goda råd (för eller emot) tas tacksamt emot :). Slide1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Imponerande skiss! :)

Jag måste fundera lite men initialt tror jag faktiskt inte att det blir riktigt bra om man flyttar köket. Risken är väl påtaglig att våningen mer upplevs som en trea och att de sociala ytorna blir små?
 
Men våningen blir väl isåfall en fyra? Det gamla köket blir väl till ett nytt sovrum? Jag tycker personligen att det skulle vara en trevlig lösning! Vi har bott med kök o vardagsrum nästan i ett och jag älskar det! Saknar verkligen det i vårt nya hus och skulle absolut vilja ha det så igen vid en ev. flytt. En fyra borde väl också generera ett högre marknadsvärde, frågan är väl bara om det är praktiskt genomförbart att flytta på avloppet.
 
Har för mig någonstans att själva toastolen får inte vara för nära köket. Vet att i en lägenhet jag bodde i fick inte toastolen vara i ett anslutande rum till köket.
Ytterligare en aspekt att ta reda på.
 
Kärringen mot strömmen skrev:
Har för mig någonstans att själva toastolen får inte vara för nära köket. Vet att i en lägenhet jag bodde i fick inte toastolen vara i ett anslutande rum till köket.
Ytterligare en aspekt att ta reda på.
Så vitt jag förstått det så rekommenderas det inte att du har dörren från köket direkt in till badrummet, så om du alltså måste gå ut i hallen eller gå genom ett serveringsrum för att komma in på muggen så ska det tydligen vara okej. Är något med bakteriespridning, om jag inte minns helt fel...

Får vi inte ha badrummet i angränsade rum till köket får vi rusta upp utedasset.
 
Precis så om ni tänker göra gjorde vi. Blev jättebra.

gäller bara att ni löser det med vatten, avlopp och inte minst köksfläkt.
.
 
LillaMini skrev:
Så vitt jag förstått det så rekommenderas det inte att du har dörren från köket direkt in till badrummet, så om du alltså måste gå ut i hallen eller gå genom ett serveringsrum för att komma in på muggen så ska det tydligen vara okej. Är något med bakteriespridning, om jag inte minns helt fel...

Får vi inte ha badrummet i angränsade rum till köket får vi rusta upp utedasset.
Dörr direkt till badrummet dvs dusch, badkar och tvättmaskin är okej men inte själva toastolen. Den hade vi på andra sidan mittemot köket i hallen.
 
Tack alla :).

Jugend, tack - såg dock att jag hade missat att rita ett fönster i marummet. Där finns förstås ett fönster. Det är möjligt att våningen mer skulle upplevas som en trea om man flyttar köket i och med att det finns en "risk" att rummet (fd. köket) inte används i någon större utsträckning, medan om man behåller nuvarande lösning används alla ytorna. Samtidigt har jag hört att en bostad upplevs som större om köket är större. Om det stämmer vet jag dock inte....

Malinwi, i båda fallen blir våningen en 4:a, dock kanske med något olika funktionalitet - om jag flyttar köket blir det fjärde rummet ett sovrum/arbetsrum mot gården, om jag inte flyttar köket utgör det fjärde rummet ett matrum.

Kärringen mot strömmen, jag vet inte om det syns otydligt på min ritning, men man traskar inte in direkt från köket till toaletten :). Det skulle nog vara lite tokigt. Dörren till WC går från hallen. Vägg i vägg mot WC, dvs till vänster innan man går in i köket, står serveringsskåpet (missade rita in det dock).

Ja ni, detta tål att fundera på! Jag hör och förstår att det finns olika åsiker, och som jag ser det finns det för och nackdelar med båda. Det kan lite bära emot att "riva upp" den ursprungliga lösningen då det känns lite som att förstöra våningens ursrpungliga charm. Jag kan också tycka att det är lite mysigt att ha köket mot den lugna gården med altanen och buskarna utanför. Samtidigt kan jag se fördelarna med en flytt där man får ett luftigare kök i anslutning till v-rummet. Jag får fundera lite mer...:)
 
Tack vare att våningen är så oförvanskad kan du dra nytta av planlösningen. Den är ovanligt genomtänkt, och praktisk med hänsyn taget till hur folk levde när huset byggdes. Den borde funka fint också för ett tvåpersoners hushåll av idag. Till vardags äter ni direkt i köket. För gäster dukar ni i matsalen. Vid sådana tillfällen får hallen en extra funktion som serveringsgång.

Svåraste utmaningen blir att kompromissa fram ett fungerande kök med full standard i befintligt krypin. Kosta på er en skicklig inredningsarkitekt, så kommer ni aldrig att ångra att ni räddar ett kulturarv till nästa århundrade!
 
Jag är helt enig med dig billy_baver att våningens planlösning är väldigt genomtänkt med överlag rymliga rum som har sin funktionalitet. Egentligen finns det inga "kringel-krokiga" utrymmen som man inte vet vad man ska göra med. Våningen är också relativt förskonad från ogenomtänkta renoveringar medan de flesta intilliggande våningar har blivit av med både kakelugnar och serveringsskåp...hua.

Ja, det är värt att ta hjälp från inredare som du säger - det var en av dem som planterade idén att flytta köket. Jag har fått in några olika uppslag - och även själv ritat upp mängder av olika lösningar :). Jag ser att man kan göra det nuvarande köket jättefint och funktionellt med höga överskåp upp till tak (drygt 3 m takhöjd i våningen) etc. Det är också ett genomtänkt ljusflöde rakt genom våningen mellan kök och matrum där dörröppningarna går i linje med varandra. I och med att serveringsskåpet står direkt utanför köket blir det också en naturlig fortsättning in i köket där samma typ av skåp återfinns. Just nu lutar det nog mot den traditionella lösningen......:)
 
Fixarfia skrev:
Ja, det är värt att ta hjälp från inredare som du säger - det var en av dem som planterade idén att flytta köket.
Den inredaren skulle jag se upp med ...
 
Jag tar in idéer från lite olika håll....så du kan sitta lugn i båten :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.