Jag bor i en lägenhet på 116 kvm byggd 1917. Många originaldetaljer är bevarade - fyra kakelgungar, trägolv, serveringsskåp, fina lister etc.

Nu är jag är färd att planera en ombyggnad av köket. Köksinredningen kommer stilmässigt att bestå av profiler och och tidstypiska detaljer som passar in i lägenheten.

Nu till den stora frågan! Skall jag låta köket vara kvar på samma plats som idag mot gården (ca 11 kvm) eller flytta köket tvärs över hallen mot gatan till matrummet (ca 19 kvm), ett rum som ligger i fil med vardagsrummet. Jag vet att det finns plus och minus med båda lösningarna, och jag tror också att det finns olika åsikter kring hur mycket "åverkan" man skall göra på den ursrpungliga planlösningen.

I båda fallen får jag funktionella kök med bra förvaring. Skillnaden är att köket får en mer central plats, blir mer luftigt och att där ryms ett större matbord om jag flyttar köket. Om jag inte flyttar köket får jag ett mindre luftigt kök med en mindre matplats (och en stor matplats i det stora matrummet). Dock fortfarande bra med förvaring och fullt funktionellt.

En del menar väl att bostadens "själ" förstörs om man gör en så pass stor rokad av planlösningen (får väl erkänna att jag lite kan tycka så), medan andra menar att man kan bibehålla det tidstypiska i lägenheten även om köket flyttas. Även om jag är lite inne på det första spåret, kan jag inte undgå att brottas med tanken att det går att få ett fantastiskt kök bredvid v-rummet. Därför har jag riktigt beslutsvånda nu :confused:! Jag tar tacksamt emot era tankar och goda råd!

Jag bor på nedre botten (så dragning av vatten skulle kunna gå relativt smidigt och föreningen har godkänt samma typ av ändring i en annan lägenhet. Detta är därför inget problem.
 
Vatten är ju en sak. Men hur har du tänkt ordna avlopp om du flyttar köket?
 
I och med att jag har källaren rakt under mig borde det inte vara några problem att dra avloppet bort till närmaste avlopsstam, men detta är givetvis något jag får kolla upp närmare.
 
Det får du kolla upp först. Går inte avloppet att fixa så är det ju ingen idé att ens fundera på en flytt av köket.
 
Det kan räcka med att diskhon flyttas 50 cm i befintligt kök för att det ska bli komplicerat att ordna avloppet.
 
Jag kan tycka att det är värt att göra ändringar som tillför mycket utan att vara speciellt stora ingrepp, som det låter som i det här fallet. I alla fall om du kan göra det bra och bevara de fina orginaldetaljerna. Med det är svårt att tycka till om avvägningen utan bilder och planer! :)

Avloppet låter ju inte som något jätteproblem, tycker jag. Är det något speciellt du syftar på Håkan?
 
arkTecko skrev:
Avloppet låter ju inte som något jätteproblem, tycker jag. Är det något speciellt du syftar på Håkan?
Nu vet jag inte hur det är i detta fall. Men i de lägenheter jag bott i, så har avloppsstammarna legat i väggen. Så att flytta diskbänken 50 cm kan innebära att man måste dra avloppsröret genom underskåpet intill diskbänksskåpet, vilket gör att det inte går att ha vilken inredning som helst i det underskåpet.
Att flytta avloppet kanske 10 m är nog inte helt enkelt.
 
Roligt projekt och goda tankar tycker jag. Har du någon skiss över lägenheten? För det gör det enklare att bedöma.
 
Ja, det är ett roligt projekt! Dock ett stort beslut att fatta. Jag vill känna att jag inte ångrar mig oavsett om jag låter köket vara kvar eller om jag flyttar det.

Tyvärr har jag inga avancerade och fina ritningar över lägenheten, men jag ska försöka ta fram något så att ni ser. Jag förstår att det är lättare att bilda sig en uppfattning då.

Vad gäller avloppen och vattenledningar i denna fastighet ligger dessa inte inne i några väggar. Det är något som förmodligen drogs efter att huset var byggt. Jag har en tackam sits i den bemärkelsen att jag bor på nedre botten och rakt under mig finns ett myller av vatten-och avlopssstammar i källaren. I princip kan jag välja var jag vill att vatten och avlopp ska gå upp i rummet. Jobbet är bilningen i golvet. Den stora frågan är dock - låta köket vara kvar där det är eller flytta det....
 
jag skulle låta bli att göra ett kök till en central del av en bostad. Jag vet att trenden är annorlunda och man ska helst bo i köket och låtsas låga mat och baka muffins med barnen hela dagarna :). Trender ändras dock med jämna mellanrum.
Jag har provat på olika lösningar och idag har jag den bästa hittills dvs ett litet arbetskök intill en ljus och trivsam matsal med vackert utsikt. Har man en trevlig matsal och kan slippa äta i ett kök så är det bara plus för min del :). Har man ingen möjlighet att sitta och äta i köket så använder man den trivsamma matsalen också till vardags. Köksmiljö kan vara stökig när man använder kök till det den är avsett för. Jag uppskattar att slippa äta med utsikt mot diskbänk full av odesignade köksredskap och höra fläkt, rinnande vatten, visp och diskmaskin medan man försöker njuta av maten :). Även om det är jag själv som är kökspersonal i mitt hus så är det verkligen skönt att slippa äta i köket :)
gaia
 
Jag förstår hur du menar Gaia :), och jag ser att det finns för och nackdelar med båda lösningarna. Det är däför detta är så svårt :confused:. Jag är medveten om att trenden är att flytta kök och att man helst ska ha det i anslutning till v-rum (som är möjligt i detta fall), men jag försöker bortse från trenden som sådan, utan tänka funktion och långsiktighet - för oavsett vad jag gör vill jag inte ångra mig.

Både i vardagen och då man har gäster kan det vara skönt att kunna "gömma" disken och stöket på ett undanskymt ställe. Samtidigt kan jag känna att jag som tycker om att laga mat och baka, kan komma lite långt ifrån min dotter när hon sitter i v-rummet och exempelvis tittar på TV och jag står där i köket och fixar. Jag har en stor kluvenhet till detta och är mycket tacksam för alla era svar - för eller emot...Jag vet ju inte själv än :)!

Jag ska försöka rita upp lägenheten så att ni lättare kan bilda er en uppfattning.
 
O
tänk på att om ni vill flytta köket så måste styrelsen godkänna arbetet.
Det kan bli problem med avloppet, om ni skall flytta köket...
 
Är huset K-märkt eller liknande?

Tänk på att normalt är varje lägenhet/bostadsrätt sin egna brandcell, källaren består av en/flera brandceller, varje trapphus är sin egna brandcell. Då får man inte dra rör mm hur som helst.
 
Planlösningen i er typ av bostad baseras på småborgerlighetens dåtida livsföring: Man hade piga och köksingång och finingång för gäster och representation. Spåren av detta försvinner ofelbart om ni placerar en köksö i salongen mot gatan. Detta kan man - precis som du själv skriver - ha åsikter om.

Men det finns en annan aspekt: Traditionellt placerade man förr sina kök mot norr eller öster för att få trevligt dagsljus. Sannolikt är rummen mot gatan inte bara ljusare och luftigare får också direkt sol. Och tro mig: Det skapar bara problem i ett kök som ska fungera.
 
Demmpa, huset är inte K-märkt men det utgör en speciell del av Stockholm i nationalromantisk stil. Trapphuset har takmålning (original) och väggarna i trapphuset är restaurerade i enlighet med originalet.

Odjuret, det är riktigt styrelsen måste godkänna en sådan förändring. De har godkänt en sådan förändring i motsvarande lägenhet i intilliggande trappuppgång. Jag är dock mycket kluven till om jag vill göra en sådan förändring

billy_baver, det är precis som du säger att en pigingång har funnits in till köket. Den har under årens lopp satts igen från insidan, dock finns dörren kvar och från trapphuset ser man den. Jag är i mycket mån om att bevara det gamla,och är glad att mycket av originalet är bevarat i denna lägenhet. Det är just därför jag är väldigt kluven i denna frågeställning.

När det gäller vädersträcket vet jag att man försökte placera kallskafferiet mot vägg i norr, och det har en gång i tiden varit ett kallskafferi stående mot ytterväggen i köket (dörrarna finns kvar i källaren). De tycks dock ha frångått traditionerna något då gården och därmed också köket ligger i syd-väst läge. Dock inte störande på något sätt. Ljuset kommer in i lagom mängd. Trots detta är rummen mot gatan ljusare och luftigare. OM jag skulle göra denna ändring, skulle jag inte placera någon köksö i rummet, utan på något sätt försöka placera inredning på ett sådant sätt så att det ser traditionellt ut (även om jag är fullt medveten om att ursrpungliga planlösningen går förlorad och ett slags stilbrott). Jag har inte alls varit inne på detta spår tidigare, utan tycker det är rätt mysigt och trevligt att ha köket där det är idag. Förvisso på en viss bekostnad att jag inte har kontakt med umgänget i v-rummet då jag står och lagar mat eller bakar, och det är väl mest av den anledningen att jag har tillåtit mig själv att överväga en flytt.

Jugend och arkTecko, jag håller på med ritningen (kommer över ett onlineprogram men krånglar lite) :).
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.