Alfredo Alfredo skrev:
Fast även klassat virke kan se ut som om det odlats för propellerbranschen... :cry:
Ja det förstås, men då får de ta tillbaka skiten. Har aldrig haft problem med att lämna tillbaka "propellervirke". De har till och med kommit och med nytt och hämtat det gamla om jag köpt med leverans.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast även klassat virke kan se ut som om det odlats för propellerbranschen... :cry:
Problemet är bara att man aldrig vet vem som säljer dessa förtillfället
 
Jag har altanbygge på gång nu och skickade frågan på material till ett gäng.
Beijer var dyrast i listpris men byggmax låg bara ca 1000kr under det och allt annat var billigare.
I mitt fall blev Beijer billigast till slut.
Xl bygg låg på typ samma slutpris.
Från 29 till 21500 på Beijer får jag lov att säga är bra rabatt bara genom ett mejl.
Så ja det är absolut värt att fråga runt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S Sauer200str skrev:
Jag har altanbygge på gång nu och skickade frågan på material till ett gäng.
Beijer var dyrast i listpris men byggmax låg bara ca 1000kr under det och allt annat var billigare.
I mitt fall blev Beijer billigast till slut.
Xl bygg låg på typ samma slutpris.
Från 29 till 21500 på Beijer får jag lov att säga är bra rabatt bara genom ett mejl.
Så ja det är absolut värt att fråga runt.
Eftersom vi älskar jämför med byggmax....
vad blev skillnaden?
Det visar väldigt tydligt vilka marginaler de har. Då erbjuder de säkert bra fördelar för hantverkarna....
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eftersom vi älskar jämför med byggmax....
vad blev skillnaden?
Det visar väldigt tydligt vilka marginaler de har. Då erbjuder de säkert bra fördelar för hantverkarna....
Ja eller så erbjuder dom också sina anställda vettiga arbetsvillkor så man får bra service och sortiment.
 
T Tjrex skrev:
Ja eller så erbjuder dom också sina anställda vettiga arbetsvillkor så man får bra service och sortiment.
Vad har arbetsvillkor att göra med service? Jag vill påstå att oavsett om det är Beijer, k-rauta, Bauhaus, byggmax osv så finns det alltid något rötägg men oftast även någon väldigt hjälpsam.
 
T Tjrex skrev:
Ja eller så erbjuder dom också sina anställda vettiga arbetsvillkor så man får bra service och sortiment.
vettiga arbetsvillkor? Ja du... Frågan är hur stor skillnaden är? Lönen är med största sannolikhet den samma. Sortimentet påverkas inte av löneläget eller arbetsvillkor.
Jag har inte handlat på Beijer när det är rusning. Så jag vet inte hur det är. Men Byggmax och Bauhaus samt Hornbach har lite olika system
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det finns så mycket fördomar. Om du tänker till. Tror du att det finns så mycket utskottets virke så det räcker för byggmax behov?
Med största sannolikhet inte. Glöm inte att det ska då även täcka Bauhaus och hornbach behov? Som sagt det handlar om fördomar och säker lite som läcker ut från andra byggvaruhus....
Det handlar om prispolicy. Pressbyrån har dyr läsk, men ingen tror att den är bättre för det.
Däremot tror ändel folk att bregott köpt på willys är sämre. Pressbyrån är dyra det är en del i deras prispolisy. Willys tvärt om. Men villys har så många fler artiklar och större inköp gör att dessa är billigare.
Byggmax Dessa har väldigt lite personal och intressanta lokaler. Men här Kommer det viktigaste. De har väldigt låga marginaler på virket. Du kan säkert hitta en del prylar med minus marginaler.
Bauhaus och Hornbach har samma prisfilosofi Även där har man väldigt låga marginaler. båda dessa har bättre service)nja inte kunskapen kanske) Dessa kedjor har stora butiker där de säljer allt till huset. Då får du in pengar där.
Sen har det alltid varit dåligt virke i en stapel.

Men som sagt det är mycket fördomar. Det är en otrolig konkurrens när det virket. Du har inte råd att sälja dåligt virke om inte de andra gör samma sak. Däremot kan de t.ex Beijer ha tid att plocka mer. men också ge bättre garantier om man har lite dyrare priser
Tack för ditt svar. Men jag har helt ärligt svårt att tränga igenom det och se vad du egentligen menar?

Jag har inte besökt alla byggmax, men iaf 3-4 st. De är som regel billigast, men vill man ha rakt virke, som inte har vridit sig, så måste man granska varje regel och rata hälften. Det är min erfarenhet.

När jag beställer hemleverans från optimera har jag varit nöjd med minst 90-95% av virket. Jag har köpt många hundra löpmeter.

Kanske är det de städer jag handlar i, men det har där alltid varit samma.

En anekdot var när jag köpte en pall cement från optimera - deras egna Ingrid var högre än byggmax utpris. Så säker negativ vinst där ja. Men gratis leverans på en pall cement tackar man ja till.
 
elpaco elpaco skrev:
Tack för ditt svar. Men jag har helt ärligt svårt att tränga igenom det och se vad du egentligen menar?

Jag har inte besökt alla byggmax, men iaf 3-4 st. De är som regel billigast, men vill man ha rakt virke, som inte har vridit sig, så måste man granska varje regel och rata hälften. Det är min erfarenhet.

När jag beställer hemleverans från optimera har jag varit nöjd med minst 90-95% av virket. Jag har köpt många hundra löpmeter.

Kanske är det de städer jag handlar i, men det har där alltid varit samma.

En anekdot var när jag köpte en pall cement från optimera - deras egna Ingrid var högre än byggmax utpris. Så säker negativ vinst där ja. Men gratis leverans på en pall cement tackar man ja till.
Intressant hur Byggmax alltid är så dåligt. Och har dåligt virke. Tror du att de köper in sämre material än andra leverantörer?

Sen är inte jag speciellt förtjust i Byggmax. Men det beror inte på virket. Utan deras upplägg med personal eller brist på personal.
Men jag hamnar där ibland. Men jag kan absolut försvara byggmax. Låga marginaler ger billigare virke lite personal ger mer pengar till ägarna. Jag föredrar Hornbach. Billigt virke och väldigt stort sortiment av andra saker. Dessutom bra priser rätt igenom. bättre bemanning. Deras kunskap? Jag vet inte.
Däremot så vill jag tro att Optimera har kunnigare personal och bra bemanning.
Men betalar jag mer så kräver jag mer.
 
Har inte läst hela tråden men rent generellt så skulle jag inte vilja kalla ett garagebygge för ett rejält inköp. Visst blir det lite grejer men inte så jag skulle förvänta mig nå fantastiska rabatter. Det blir väl antagligen det alla säljare på golvet har bemyndigade att ge. Typ 10-20%
 
Utan att köpa stora mängder och utan att anstränga sig jättemycket så går det att köpa virke för ca hälften av byggmax priser. Då pratar jag om virke av standarkvalitet och affärer som görs med moms och kvitto.
 
G Gabbe1 skrev:
Utan att köpa stora mängder och utan att anstränga sig jättemycket så går det att köpa virke för ca hälften av byggmax priser. Då pratar jag om virke av standarkvalitet och affärer som görs med moms och kvitto.
Spännande. Du får nog berätta hur du gör det innan någon tror dig .. du pratar inte om överblivna rester efter storbyggen?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Intressant hur Byggmax alltid är så dåligt. Och har dåligt virke. Tror du att de köper in sämre material än andra leverantörer?
Jag har beskrivit min egen erfarenhet, och den står jag fast vid. Jag ser hela tiden köpare på byggmax stå och sortera virke, för den är så skev. Att de skulle köpa in sämre sorteringar av samma virkesklass har jag bara läst andra säga, som påstått sig ha god insyn i branschen. Jag kan inte säga om det stämmer, men skulle inte vara förvånad.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Spännande. Du får nog berätta hur du gör det innan någon tror dig .. du pratar inte om överblivna rester efter storbyggen?
Min erfarenhet är att Karl Hedin är en bra aktör att fråga hos, men det brukar även gå att få andra lokala aktörer att matcha offerter från KH om man föredrar det.
Exempel på priser jag fått senaste månaden:
45x145 C24 : 24.7 kr/m
45x70: 13.7 kr/m
22x145 dubbelfas fasadpanel: 16.2 kr/m

Alla priser är ink moms.
 
G Gabbe1 skrev:
Min erfarenhet är att Karl Hedin är en bra aktör att fråga hos, men det brukar även gå att få andra lokala aktörer att matcha offerter från KH om man föredrar det.
Exempel på priser jag fått senaste månaden:
45x145 C24 : 24.7 kr/m
45x70: 13.7 kr/m
22x145 dubbelfas fasadpanel: 16.2 kr/m

Alla priser är ink moms.
Ja det låter ju fantastiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.