X xLnT skrev:
Kan du förvara allt material nånstans så det inte blir dåligt?
Förvaringsplats finns. Ute under ventilerad rejäl press.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
B BosseHansson skrev:
Kan vara bra att tänka på längder med inte bara priser per meter som ofta anges. Om du kan minska mängden spill så kan du spara mycket där med då de flesta tar betalt per meter. De flesta kan erbjuda färdig kapad stomme och även det kan spara tid och eventuellt pengar.
Mig gör inte lite spill något. Har massa "spillvirke" kvar från vårt husbygge som bli allt möjligt. För någon månad sedan blev delar av det ett soffbord.
 
Heij83
Du kanske till och med kan få transport i priset varje vecka om det skulle behövas.
Många byggvaruhus som har utkörning kör samma runda varje vecka, då kostar det inte dem mycket att slänga på en till.
Då behöver du inte lagerhålla allt själv.
 
Funderar, ni som säger bättre kvalitet än byggmax. Vad är det jämför?
Takplåten kan vara tunnare...
isoleringen finns märkesvaror på andra ställen.
Eller tänkte ni virket? Det kommer från samma ställe alltihopa. Det är såna mängder de köper in så det går inte få sämre virke.
Krokigt trä? Det problemet har funnits långt innan nån ens visste att det skulle finnas stora bygglador.
Sen gillar inte jag byggmax. Jag föredrar Hornbach.
Även om det är pressade priser på alla byggvaruhus så finns det lite marginaler.
Det är vär att kolla på andra värden i det hela. Om något ställe kanske inte så många % rabatt men låter dig handla med den rabatten under en längre tid och gratis frakt så är det värt en del.
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
Jag kör med Projektkonto på k-rauta 15% på allt men kör offert på större inköp.
Kika in på byggbay.com Bauhaus i polen priser på hemsidan med frakt hem.
 
Som nämnt, lågprisbygghandeln ligger ganska pressat. Så mycket lägre än så kommer du inte, hjälper inte att hålla på att köpa genom byggföretag. Däremot kan dom flesta proffsbutiker matcha om man tar offert och dom har överlag bättre grejer, möjlighet att i högre grad välja längd osv.
 
Snailman
Bananskalare Bananskalare skrev:
Funderar, ni som säger bättre kvalitet än byggmax. Vad är det jämför?
Takplåten kan vara tunnare...
isoleringen finns märkesvaror på andra ställen.
Eller tänkte ni virket? Det kommer från samma ställe alltihopa. Det är såna mängder de köper in så det går inte få sämre virke.
Krokigt trä? Det problemet har funnits långt innan nån ens visste att det skulle finnas stora bygglador.
Sen gillar inte jag byggmax. Jag föredrar Hornbach.
Även om det är pressade priser på alla byggvaruhus så finns det lite marginaler.
Det är vär att kolla på andra värden i det hela. Om något ställe kanske inte så många % rabatt men låter dig handla med den rabatten under en längre tid och gratis frakt så är det värt en del.
Där jag handlar virket så är det inomhus och under tak, på Byggmax så är det utomhus och visserligen under tak, men det sticker inte långt utanför och på vintern så lägger sig snö som yr in uppe på virket där det sedan smälter vid varmare väder.

Byggmax här har så liten omsättning på de flesta dimensioner att mycket virke börjat svartna en hel del.

Det kan gå handla där om de nyss fyllt på virke i ett fack, under förutsättning att det inte har förvarats under många månader utomhus i en inplastad bunt, utan har levererats nyligen till Byggmax.
Har ibland åkt till Byggmax i en stad två mil bort, det gick inget bra, men när jag åkte till en större stad sex mil bort så fanns det fint virke som jag skulle ha.

Men jag har även fått lasst material från de andra kedjorna, tex gipsskivor av lite mer udda storlek 2,70 långa som var tre år gamla och lär ha förvarats i ett plåtskjul utomhus, det märkte jag när pappen ibland inte satt fast längre i själva gipsen fläckvis på kortsidorna. Gipsskivorna är alltid datumstämplade i kanten så kolla detta när ni köper.
 
Redigerat:
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
När jag byggde lillstuga, så ringde jag direkt till sågen och beställde 1 paket med 45x145, ett paket med 22x145 samt ett halvt paket med lite annat. Detta fick jag för ca 1/3 av normalpris. Då har jag visserligen eget företag. Men just att köpa hela paket direkt från sågen blir väldigt billigt. Då jag även har kontakter med folk som kör timmerbil, blev transporten också väldigt billig.
Genom att bara skaffa konto hos en byggvaruhandel, brukar man få 10-15% rabatt. Vid en lite större order brukar det vara lätt att förhandla sig till lika mycket till. Vänd dig dock inte till de större kedjorna. De är svårare att förhandla med.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
A AG A skrev:
När jag byggde lillstuga, så ringde jag direkt till sågen och beställde 1 paket med 45x145, ett paket med 22x145 samt ett halvt paket med lite annat. Detta fick jag för ca 1/3 av normalpris. Då har jag visserligen eget företag. Men just att köpa hela paket direkt från sågen blir väldigt billigt. Då jag även har kontakter med folk som kör timmerbil, blev transporten också väldigt billig.
Genom att bara skaffa konto hos en byggvaruhandel, brukar man få 10-15% rabatt. Vid en lite större order brukar det vara lätt att förhandla sig till lika mycket till. Vänd dig dock inte till de större kedjorna. De är svårare att förhandla med.
Min upplevelse är att de då två större kedjorna som fanns/finns i stan var intresserade av att få till affär.
Båda landade en bit under Byggmax priser.

Men det säger kanske mer om Borlänge än om kedjorna generellt.;)(y) Woody, Karl Hedin och Byggmax finns, inget Bauhaus, KRauta osv.
 
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
jag är mitt i bygget av mittt hus i egen regi och har förhandlat väldigt bra deal med en leverantör, om du är i gbg eller nära så kan jag hjälpa dig
 
När jag köpte stommen till mitt hus så kollade jag med byggare runt om i landet. Det som ligger typ 4min från mig var dyrast. Slutade med att jag köpte från Ockelbo. Vart nästan 20000 billigare och då fick jag dessutom betala transport ner till Sthlm.
 
E elviskodzic skrev:
jag är mitt i bygget av mittt hus i egen regi och har förhandlat väldigt bra deal med en leverantör, om du är i gbg eller nära så kan jag hjälpa dig
Tyvärr bor jag i östergötland.
 
Gjort några inköp av den storleken du nämner av Beijer. Rabatten varierade på de olika produkterna men generellt så blev det byggmaxpriser - men med bättre kvalitet och service. Byggde själv och hade svårt att förvara allt så köpte allt samtidigt för att få rabatten och sedan hämtade jag ut lite eftersom att bygget fortskred vilket också gjorde logistiken på byggplatsen enklare.
 
A AG A skrev:
När jag byggde lillstuga, så ringde jag direkt till sågen och beställde 1 paket med 45x145, ett paket med 22x145 samt ett halvt paket med lite annat. Detta fick jag för ca 1/3 av normalpris. Då har jag visserligen eget företag. Men just att köpa hela paket direkt från sågen blir väldigt billigt. Då jag även har kontakter med folk som kör timmerbil, blev transporten också väldigt billig.
Genom att bara skaffa konto hos en byggvaruhandel, brukar man få 10-15% rabatt. Vid en lite större order brukar det vara lätt att förhandla sig till lika mycket till. Vänd dig dock inte till de större kedjorna. De är svårare att förhandla med.
Vilken såg?
 
S Styrman_jansson skrev:
Hej,

Sitter och räknar på material till nästa fas i ett garagebygge. Jag har aldrig köpt in såhär mycket material privat förut och funderar på om byggvaruhusen brukar ge någon rabatt vid större inköp. I detta fall skulle de röra sig om ca. 100k om man räknar på listpris på virke, tegel, papp, utegips m.m.

Är det lönt att fråga runt? Är det lönt att höra med någon brädgård?

/Styrman_jansson
Jag handlar alltid på Beijer vid större inköp, bra rabatt som ger billigare inköp än hos Byggmax och då även bättre kvalitet. Kolla med de större byggfirmorna, listpriset på deras hemsidor ska man inte skrämmas bort av.
S Styrman_jansson skrev:
Hej,

Sitter och räknar på material till nästa fas i ett garagebygge. Jag har aldrig köpt in såhär mycket material privat förut och funderar på om byggvaruhusen brukar ge någon rabatt vid större inköp. I detta fall skulle de röra sig om ca. 100k om man räknar på listpris på virke, tegel, papp, utegips m.m.

Är det lönt att fråga runt? Är det lönt att höra med någon brädgård?

/Styrman_jansson
S Styrman_jansson skrev:
Hej,

Sitter och räknar på material till nästa fas i ett garagebygge. Jag har aldrig köpt in såhär mycket material privat förut och funderar på om byggvaruhusen brukar ge någon rabatt vid större inköp. I detta fall skulle de röra sig om ca. 100k om man räknar på listpris på virke, tegel, papp, utegips m.m.

Är det lönt att fråga runt? Är det lönt att höra med någon brädgård?

/Styrman_jansson
S Styrman_jansson skrev:
Hej,

Sitter och räknar på material till nästa fas i ett garagebygge. Jag har aldrig köpt in såhär mycket material privat förut och funderar på om byggvaruhusen brukar ge någon rabatt vid större inköp. I detta fall skulle de röra sig om ca. 100k om man räknar på listpris på virke, tegel, papp, utegips m.m.

Är det lönt att fråga runt? Är det lönt att höra med någon brädgård?

/Styrman_jansson
S Styrman_jansson skrev:
Hej,

Sitter och räknar på material till nästa fas i ett garagebygge. Jag har aldrig köpt in såhär mycket material privat förut och funderar på om byggvaruhusen brukar ge någon rabatt vid större inköp. I detta fall skulle de röra sig om ca. 100k om man räknar på listpris på virke, tegel, papp, utegips m.m.

Är det lönt att fråga runt? Är det lönt att höra med någon brädgård?

/Styrman_jansson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.