"Kan du ovanliga verktygen?" Fråga 9 om handhyvel är en slamkrypare. Jag ser ju vad quizkonstruktören vill ha för svar då två av alternativen var specialhyvlar. ”Rätt” svar är bara en av flera möjligheter för hyveln i bild.

Ang hur många rätt… Som proffs publicerar jag inte mina resultat.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
fahlis fahlis skrev:
Verktyget i fråga 9 är väl en putshyvel snarare än en skrubb-dito.
Den saluförs också som putshyvel på webplatsen där man lånat bilden …
Skillnaden mellan puts och skrubb ligger i hur man slipar stålet. Det kan säkert finnas en skrubbhyvel på samma sida med samma bild. Inget konstigt. Lätt att förstå hur det kan bli missförstånd.

Quiz är svårt att göra. Det finns flera lager av sanning. Som yrkesman kan mina definitioner både vara vidare och smalare än gängse uppfattningar. Dialektala och vulgära namn tillkommer ovanpå det.

Till de som gör dessa quiz.
All respekt.
För mig rolig förströelse. Både när jag svarar fel och rätt. Språket förändras. Att få det kastat i ansiktet är kul. Lamello-kex heter inte ”fiskar” längre (fogplatta på korrekt yrkeslingo som i princip ingen använder).

Mvh Findus

PS. Lite osnyggt att ge svaren på frågor i quizet i kommentarerna. Kanske inte så farligt då de som löser antagligen inte läser kommentarerna först. DS
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
kulle
findus42 findus42 skrev:
PS. Lite osnyggt att ge svaren på frågor i quizet i kommentarerna. Kanske inte så farligt då de som löser antagligen inte läser kommentarerna först. DS
Äh, om någon känner för att "fuska" så kan dom likagärna googla om det är så. Det är väl upp till var och en, inte direkt så att det är något som står på spel. Är ju bara en skoj grej.

Så ser jag det iaf :)
 
Jag fick 6/10 rätt, vilket är bättre än 853 andra personer (26%) som har gjort quizet "Kan du ovanliga verktygen?" Jag gick natur på gy. Öl-lättång var väl vanligast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.