H-beslag vet jag inte riktigt säkert men utåtgående är inga problem. De benämns ofta som Nordic- eller Scandinavian style. Däremot får du räkna med ett prispåslag på ungefär 50% då man blir tvungen att byta verktyg i maskinerna bl a.
 
Redigerat:
Hej
Jag är på väg att köpa sex plastfönster och en altandörr och började kika lite på Polenalternativet. Däremot så verkar det vara lite annorlunda strl på fönster och framförallt altandörr.

Hur har ni som beställt gjort? Har ni angett egna storlekar och fått pris för det? Vad har ni betalat i frakt?

Tackar...
 
Oj oj oj. Fick just en offert från Kronfönster (Polaris modellen) med fyra st öppningsbara 10/12, 1 st 16/12, 1 fast 8/21 och en altandörr med cylinderlås samt spröjs för 35 275 kr! Och de anger att de har mängdrabatt. Helt otroligt...
 
Nån som handlat från Tyskland?
Är det billigare där än här?
Tänkte att man skulle slippa en lång båtresa om man ska åka och hämta.
Kanske finns nån bra hemsida med priser?
Jag har iaf. Inte hittat nån.
 
Jag köpte 3 st 10*13, 4 st 20*13 två lufts, 3 st 10*16 fasta, 2 st 6*6 badrums,
1 st 10*60,en altandörr 10*21 utåtgående, en helglasad dubbeldörr 20*21, i Gealans 7000 serie från Kronfönster för 55000 .. för två år sedan tror jag det var
 
tommypeters skrev:
Nu är det dags att kontakta PROBC igen...
Dels syns det att en hel del av den våtrumssilikon som skulle tagits bort fortfarande fanns kvar när de målade, med fula sprickor i färgen som följd. Dels läcker de flesta balkongdörrarna in fruktansvärt med kalluft, det är ungefär som om dörrarna "slagit sig" och det blir springor som vi varit tvungna att täta med silvertejp...
Vi har pratat med folk vi känner i Polen, som också har Drutexfönster, och de känner inte till några tillverkningsfel eller att dörrarna inte ska tåla köld - det var lika kallt i Polen. Men dörrarna måste installeras och justeras rätt, och de kanske var "på marginalen" vilket visade sig när det blev kallt. Sedan känner man ju inte så mycket om det drar varmluft, mer när luften blir kall...
Nej, PROBC är ingen hit. De åtgärdar inte felen, inklusive ett fabrikationsfel på en terassdörr, och har nu stämt oss till Tingsrätten för de tycker vi ska stå för att de räknade fel när de tog fram sin fastprisoffert - så vi måste nog varna för dem. Eller för Profönster, som de för säkerhets skull bytt namn till.
 
Jag har tagit in offerter på 22 enheter från ett antal PVC-fönsterförsäljare. 2-glas u-värde mellan 1,1 och 1,3 på hela konstruktionen. Frakten till Luleå beräknas kosta cirka 10000 kr.

Fasta antal

200x55 3
150x55 1
148x175 3
86x93 1
120x140 2
98x58 1

Öppningsbara Dreh kipp antal

148x138 6
150x55 endast kipp 1
120x140 1

Dörrar helglas antal

90x215 Utåtg. Alum.tröskel 2
180x215 Skjutparti 1


Profönster.se, tidigare PROBC (Drutex iglo 5) - 55000 kr fraktfritt Läste dock om Tommypeters här som haft problem med PROBC...

Zodiak arkitekter (ALUPLAST IDEAL 4000) - 52000 kr (EXKL. frakt Luleå) Säljaren ringde upp mig dagen efter de skickat offerten och frågade vad jag tyckte. När jag då sa att de inte var billigast gav han mig direkt 20% extra rabatt... :) Det finns rejäla marginaler i branschen, var så säkra.

EU-fönster (7000 någonting) - 73000 kr fraktfritt

Nordiska kompositfönster (Dako prestige, OBS 3-glas!!!) 79000 kr inkl frakt. Väntar på offert på 2-glas.

Mentafönster (Drutex iglo 5) 72000 kr Frakt tillkommer...

Tycker att det är helt fantastiska priser. Vågar inte ens tänka på vad det skulle landa på om man valde elitfönster eller motsvarande :)
 
Tjenixen

Har nu beställt fönster och förskottsbetalt mina fönster från Drutex, men har inte hört något på 2-3 dagar om att pengarna har kommit fram eller återkoppling på att allt är ok. Mailade igår igen men ej fått något svar. Frågan är om man har blivit blåst? Någon annan som har erfarenhet av att det har gått segt eller att man inte fått återkoppling. Jag har fått mycket bra kundbemötande under hela beställningsprocessen.
 
jeppeknaster skrev:
90x215 Utåtg. Alum.tröskel 2
När det var kallt i vintras blev det snö på insidan av aluminiumtrösklarna...

aramix skrev:
Tjenixen

Har nu beställt fönster och förskottsbetalt mina fönster från Drutex, men har inte hört något på 2-3 dagar om att pengarna har kommit fram eller återkoppling på att allt är ok. Mailade igår igen men ej fått något svar. Frågan är om man har blivit blåst? Någon annan som har erfarenhet av att det har gått segt eller att man inte fått återkoppling. Jag har fått mycket bra kundbemötande under hela beställningsprocessen.
Har du beställt direkt från Drutex i Polen, eller från vilka?
 
tommypeters skrev:
När det var kallt i vintras blev det snö på insidan av aluminiumtrösklarna...
Hörde att det inte var så bra så jag valde bort det.
 
Är det någon som handlat från oknadarek.pl?
har beställt 8st fönster därifrån
 
Jag bytte alla fönster (17st) och två altandörrar förra hösten. Köpte dessa genom en svensktalande polsk pålitlig hantverkare som köpte direkt från fabrik i Polen. Han mätte och skötte allt med inköpet Vet inte vilket fabrikat de är men de är tvåglas energifönster och de var riktigt fina. Motsvarar väl Kronofönsters billigaste Jag tittade på några ny monterade innan jag bestämde mig för att beställa likadana.
5st av fönstren var fasta och resten öppningsbara. Köpte borstade aluminium handtag som tillvall istället för de vita i plast som var standard. Den ena altandörren ville jag ha utåtgående pga plats brist så den fick specialtillverkas och blev "dyr". 3st myggnät till tre sovrumsfönster, 4st av fönstren var till badrum/bastu och dessa ville jag ha "frostade" glas på . Fönsterplåtar och fogskum köptes också i Polen.

Totalt betalade jag ca 37 000kr för dessa 17 fönster och 2 dörrar. Plus 9000kr i frakt. (Fick ta allt på en lastbil och hade blivit billigare med frakten om någon till att beställt och delat på den)

Min polska kontakt monterade allt på 5 dagar och jag gjorde jobbet inne med nya foder och lister själv . (Fick byta alla foder på insidan då de ny fönstren bara var 70mm och de gamla var 110-120mm.)

I runda slängar gick kalaset inkl arbetskostand för hantverkare på 60.000kr totalt.
Slå det om ni kan! d^_^b
 
Redigerat:
pvc-fönster skrev:
Jag har efter många månaders letande hittat de billigaste fönstren. Gå in på *bla-bla* De har de billigaste fönser jag någonsin sett, dessutom med snabb leveranstid.
Tror inte du letat mycket, men gör reklam .. Liknande priser på 70mm Drutex/GL (polska lågpris "klass A" profiler för 2-glas kassetter med två lister) finns hos andra, 12x12 tar ni 2240kr för. Se tex www.fonster24.com (2102kr), www.profonster.se (förut probc) (2303kr), menta (2538kr), och massa andra som säljer de billigaste fönstren. I polen kostar samma fönster fortfarande hälften, http://www.drutex.pl/cennik/pokaz/pricelist/iglo5.html (502zł*2,3=1150kr). Bättre kan du, fönsterprånglare!
 
Redigerat:
pvc-fönster skrev:
Jag har efter många månaders letande hittat de billigaste fönstren. Gå in på www.nordiskafonster.se De har de billigaste fönser jag någonsin sett, dessutom med snabb leveranstid.
Ja, det ser mest ut som REKLAM....jobbar du där eller är det svågern?:D
 
En granne köpte.. Tänkte själv testa pvc men det är helt nytt för mig. Ska kolla på de andra du skrev... Tur att det är någon som har koll.d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.