Någon som har använt det nerladdningsbara programet på drutex? I så fall kan man byta språk på produkterna ?Någon som har beställt?Dom verkar ha filialer i typ stettin man kanske kan plocka upp en beställning där eller helst på andra sidan i sverige.Detta är ju lite prisrelaterat då intresserade kan göra en"grupp beställning" med kanske reducerad fraktkostnad och rabatter?
 
tommypeters skrev:
Arbetet började bra, men när listskarvar började bli skeva och felinställd spikpistol gjorde märken i lister sa vi ifrån och blev då lovade att det skulle fixas och "inte synas något alls av det". Man "fixade" det genom att med fingrarna kleta ut stora fläckar med transparent våtrumssilikon på listerna! Detta lovade chefen fixa, men vi fick vänta en vecka på att de gjorde ett annat ställe först. Men förutom en list som är för smal, flyttade fönsterbrädefästen som visar fula hål (men på rätt skymda ställen) och andra småsaker så har de åtgärdat det vi klagat på. Så arbetet är till slut i nivå med vad man kan förvänta sig från andra företag, och godkänt. Det blev ju stökigare för oss med att det tog en vecka extra och vi hade silikonslipdamm i hela huset tills de var klara söndag kväll kl. 22, men det var ju på samma sätt extra jobb för dem. Förutom en del okunskap berodde väl det mesta på trötthetsslarv, då de jobbade 8-10 timmar/dag 6-7dagar i veckan, men det kör väl inte ihop sig för dem hela tiden.
Nu är det dags att kontakta PROBC igen...
Dels syns det att en hel del av den våtrumssilikon som skulle tagits bort fortfarande fanns kvar när de målade, med fula sprickor i färgen som följd. Dels läcker de flesta balkongdörrarna in fruktansvärt med kalluft, det är ungefär som om dörrarna "slagit sig" och det blir springor som vi varit tvungna att täta med silvertejp...
Vi har pratat med folk vi känner i Polen, som också har Drutexfönster, och de känner inte till några tillverkningsfel eller att dörrarna inte ska tåla köld - det var lika kallt i Polen. Men dörrarna måste installeras och justeras rätt, och de kanske var "på marginalen" vilket visade sig när det blev kallt. Sedan känner man ju inte så mycket om det drar varmluft, mer när luften blir kall...
 
Tommypeters!

Hur är det med fönstrena verkar dom OK ?
 
Spax skrev:
Tommypeters!

Hur är det med fönstrena verkar dom OK ?
Ja, både själva fönstrena och monteringen av dem verkar OK, när det gäller fönstrena är det bara det där olycksaliga våtrumssilikonet och lite lätt ojämnhet mellan vissa lister som är problemet, inget med själva fönstrena. Det är balkongdörrarna som är problemet, troligen monteringen och inställningen av dem. Ska ta några foton och skicka till PROBC, de vi känner i Polen som har Drutex fönster/dörrar har som sagt inte upplevt samma problem.
 
Ska själv göra en beställning. Men endast på ett fönster !
Vet du hur mycket dom bygger på djupet?
Hur fäster man dom,är det med vanlig karmskruv ?
Eller är det något special ?
Är det även speciella fönsterbleck man ska ha?
 
Nej, jag vet inte hur mycket de bygger på djupet. PROBC fäste fönstren med fogskum - fönstren verkar som sagt vara OK, om det är det som är problemet med terassdörrarna vet jag inte.
 
Menar du att dom bara fäste dom med skum?
Du såg inga bleck,typ dom på bilden?

Varför jag frågar är, att fastsättningen med bleck inte funkar bra
i mitt fall.

Någon annan som vet?
 
  • montering detal 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Inga bleck, men små plastkilar för att få fönstrena på rätt plats, sedan skum.
 
Frågade Kronfönster,dom sa att det helt OK med bara skum.
Nämde det för PROBC och lustigt nog rekomenderar dom det inte:S:rolleyes:

Men om dom gjort så hos dig och dom sitter kvar.Så gör jag ett försök.
Det handlar ju bara om ett fast källarfönster....
 
jag är ute efter 120x180 fönster som ska vara delade med stolpe i mitten och inåtgårnde. Även en drös spröjs måste jag ha då huset är snudd på kulturminne och dom fönster som sitter idag har spröjs.

länge tvekat på plast men nu kör jag nog på det, speciellt då priserna är så mycket dyrare för ett SP trä lr liknande. Helt ärligt förstår jag inte vad jag får för pengarna med trä som jag inte får med ett plast.

Har även förstått man kan få plasten lite mindre vit så det inte ser ut som man drevat med gamla benskydd? Nån som har tips på leverantör så blir jag glad
 
--/ inlägget redigerat av admin /--

Teknologin är till allra störste delen av tyskt patent och det har nämnts Gealan och Alu-plast. Sverige ligger idag lite efter inom byggnadsbranschen och då inte bara vad det gäller fönster.

Karmskruvar används inte längre i Europa och absolut inte fönsterbläck heller, Istället är det uteslutande fogskum som används som dels isolering men även som fasthållande. Fönsterna sitter riktigt bra fast med detta. Vill man förstärka, vid stora fönster, så förborrar man i ramarna och använder sedan spikplugg.

Det finns även svenska tillverkare av PVC och SP har testat PVC i många år med resultatet att de behåller sitt utseende. De svenska är dock dyrare av olika skäl.

Arbetskostnaden är billigare i Polen, momsen lägre (22%) men framför allt är skatten lägre där. Därför blir det billigare att köpa fönstren direkt från Polen än av en svensk importör.

Det finns aktörer i Polen som via sin hemsida säljer direkt till Sverige via Internet och med det svenska språket på sidorna. På så vis betalar man till Polen och med polsk moms. Att jämföras med svenska livsmedelsbutiker i Malmö som via Internet säljer varor till Danmark och därefter levererar dem.

De mest kända är som tidigare skrivits här ALU-plast, Gealan och Drutex.

Såg att någon tidigare skrev att Gealan S-3000 har tre kammare och det är rätt men de finns med 5 med vilket sänker UV-värdet och de har jag arbetat med.

I Europa är det standard med inåtgående fönster då det underlättar putsningen men det finns med skandinavisk touch och öppnas då utåt.

Det allra bästa är tiltningen som sker uppe vilket är lite barn- och inbrottssäkrare. Färger finns det i olika kulörer men man ska komma ihåg att allting som ändras från standard också höjer priserna avsevärt.

Färg på en sida kostar t ex 35% mer och på bägge 55%.

Ser att man skriver om olika UV-värden och själv har jag inte sett på 0.75. Runt 1.1-1.3 ska man vara nöjd med. Viktigt för den sakens skull är att be om att få se provtester och certifikat.

Att isolera med drev tror jag bara finns kvar i Skandinavien och i mina ögon bör man undvika det. Ofta trycker montören ihop drevet och då har man redan förlorat isoleringsförmågan då det är luften som isolerar och inte materialet.
 
Redigerat:
Bra inlägg Polskt. Håller med om det mesta du säger.
 
ippo skrev:
Vet inte om det var i denna tråden jag hittade länken eller om det var nån annanstans, men frågan är om nån handlat av dem och i sånt fall intryck?
Priserna är helt klart tilltalande och av bilderna att döma även fönstrena.

[länk]

Edit. En fråga till som kom upp i mitt huvud... ;)
Hur är toningen på dessa polska fönster överlag, tänker främst på Probc och Zodiak som jag kikat mest på för tillfället, är de neutrala eller finns det nån grönton i glasrutan?
De är neutrala men det går att beställa med solskydd vilket då ger dem en mörkare nyans.
 
Inte riktigt en prisfråga, men är det någon som vet om och i sådana fall var man kan köpa fönster i Polen med H-beslag. Nu har jag inte studerat marknaden sådär jättenoga än men jag tycker mest bara det verkar finnas inåtgående modeller och sådana där Dreh-Kipp-fönster. Konservativ som jag är skulle jag helst vilja ha de för mig mer invanda H-beslagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.