hsd
Ett grannhus som putsen var dålig på knackade de ner putsen och tog fram den gamla panelen på, blev väldigt bra resultat
 
Vi hade en del lös puts/bom. Jag lät den vara kvar, och lät murarna göra en bedömning. De knackade ner det som behövdes. Nu har vi ingen bom kvar. Givet att du hittar en bra murare som kan traditionen (och inte bara är upplärd i ett visst putssystem från en viss tillverkare), så kommer muraren att ordna det där på bästa sätt. I vårt fall så innebar det på något stället t.o.m. att reparera träet bakom puts, nät, och vassmatta.

Vårt hus var isolerat invändigt av tidigare ägare, och efter att ha installerat bergvärme går det inte lägre att räkna hem en ytterligare tilläggsisolering.

Jag minns inte riktigt hur lång tid det tog att slipa. Det var nog 50/50 mellan att slipa och flytta byggställning. Jag tror det handlade om ett par dar av varierande antal timmar och regelbundenhet. Fördelen med att ha egen ställning (priset jag gav i förra inlägget var utan ställning, då jag har en), och egen slipmaskin är att man kan sprida ut jobbet och göra det när det passar. Nackdelen är att man tappar kollen på hur lång tid det tagit.

Det är jobbigt att räkna på väggyta. :) Istället nämner jag att huset är ca 9x8 m, 8m till nock, och drygt 4m till takfot. Bifogar ett par bilder så du kan göra en uppskattning själv:

Vitkalkad husvägg med gröna fönsterkarmar, slät puts utan synlig bom, och skuggor av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus med byggställningar runt fasaden för renoveringsarbete under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På första bilden syns den fasadsida jag kalkade först, och på andra kan man se den gavel som står på tur att bli kalkad.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Jag minns inte riktigt hur lång tid det tog att slipa. Det var nog 50/50 mellan att slipa och flytta byggställning. Jag tror det handlade om ett par dar av varierande antal timmar och regelbundenhet. Fördelen med att ha egen ställning (priset jag gav i förra inlägget var utan ställning, då jag har en), och egen slipmaskin är att man kan sprida ut jobbet och göra det när det passar. Nackdelen är att man tappar kollen på hur lång tid det tagit.
Det låter som max en arbetsdag per sida. Är det rätt uppfattat?
Bra med egen ställning. Jag har funderat på att köpa en men har ingen bra plats att förvara den.

Snygga bilder. Ser riktigt fint ut där du kalkat.
 
Det kan nog stämma med totalt en arbetsdag per sida. Jag tror dock inte man pallar en heldag i sträck. Det känns tungt efter ett par timmar, och det dammar något infernaliskt. Jag såg ut som en snögubbe efter ett pass. Andningsmask och skyddsglasögon är måsten. Detta trots att jag hade dammsugare påkopplad större delen av tiden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.