Jag har reviderat. För åtta nio år sedan hade vissa delar sprucket men en del såg bra ut. Frågan var då att riva ner allt eller knacka bort och förbättra där det behövdes. Det blev det sistnämnda. Dels en kostnadsfråga men också för att hantverkaren tyckte så. Jag hade kalkfärg sedan tidigare men det målades med silikat för att kalkfärgen var betydligt mer omständligt och krävde betydligt mer jobb. Anledningen till sprickorna var för att man inte hade skarvat klokt i utsatta delar såsom hörn och annat. Det ser bra ut än så länge.
 
lopec
P Probably Wrong skrev:
Delvis är det en estetisk fråga, kalk/silikat har ett helt annat levande färgspel än plastfärger som ofta upplevs "döda" på stenhus. Detta är såklart en smaksak dock. :) Ur byggteknisk synspunkt är kalk/mineraliska färger diffusionsöppna, och låter fasaden andas medans akryl/plast stänger in. Så fort fukt börjar vandra i fasaden så lossnar färgen, och i värsta fall får man frostsprängningar där stora delar av putset eller tom murstenen "sprängs" sönder.
Man måste även hålla skillnad på Akrylat gjord för träfasader och Akrylat gjord för betong och cementputs, där den senare är betydligt mer diffusionsöppen och gjord för ändamålet.

Givet inte lika öppen som en silikonfärg och långt ifrån en silikat/vattenglas-dito men försiktig ska man vara med att dra all akrylat över en och samma kam.
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Jag har lekt med tanken på att göra en kalkningstråd. Kanske dyker det upp en sådan i slutet av denna, eller i början av nästa vecka, när jag tänkt börja med sista gaveln. Det verkar vara relativt få nuförtiden som har erfarenhet av att kalka, så det kanske inte är så dumt att dokumentera.
Det tycker jag definitivt att du ska göra. Jag skulle vara intresserad av att läsa om dina erfarenheter.
 
@Needas @xLnT @Probably Wrong
Ni hade alla rätt, baserat på bilderna.
Det var något plastbaserat.

Ringde till Weber idag och de skickade mig till Beijers. Jag tog med mig en mängd olika prover och åkte dit. Kalkbruk, kalkputs, kalkfärg som var övermålat med gissningsvis silikonharts.

Inte direkt det jag ville höra men...
Vilket verktyg använder man för att slipa bort puts?
 
Blästra, med lätt hand...
 
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Vilket verktyg använder man för att slipa bort puts?
Min reveterade kåk från 1933 var målad med plastfärg när vi köpte den. Jag kan lugnt säga att en puts slipar man inte med mindre än att du har räknat med att lägga ny ytputs. Du får rondellmärken om du så bara tittar på fasaden med en betonghandslip i handen. Nu hade vi räknat med att lägga ny puts iallafall, så för oss var det viktigast att bara bli av med plastfärgen. Verktygen för detta är antingen betonghandslip (tänk vinkelslip fast med slipskål istället för klinga), eller "giraff" (googla, det är lite lurigt att förklara). Vi använde betonghandslip.

Som någon skrev ovan: bläster är nog enda hoppet om du inte vill putsa om.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
hsd
Följer tråden med spänning.....
Vårt hus har samma gula nyans och ser ut att ha liknande färg, dock släpper inget när jag gnuggar med handsken
I ett förråd fanns en halv säck med pigment ,en mörkare nyans, som förmodligen är en rest från målningen /kalkningen eller vad det nu var för ca. 40år sedan
Vi har inga färgsläpp däremot en del småskador så funderingar på renovering finns
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
M Mikedigitize skrev:
Blästra, med lätt hand...
Det låter inte så lätt. Jag kan inte spraymåla något utan att få ränder...

@bakterie jag googlade på betonghandslip, det var kraftiga grejer. Jag har en giraffslip för inomhusbruk men den är antagligen för vek för att kunna hantera puts? Lite sugen är jag på att testa med slipskiva eller slipnät på någon av de ställen som ändå måste knackas bort nu för att se hur det biter.
 
Vad gäller din befintliga giraff så gissar jag att det huvudsakligen handlar om huruvida den klarar av att ha en betongslipskål monterad. En genomsnittlig slipskiva kommer att käkas upp på nolltid. Jag avverkade 3-4 slipskålar á runt 1000kr på hela kåken. Här är ett urval av skålar, bara som exempel:

https://www.toolab.se/kategori/Diamantslipskalar-Betongslipskalar-Slipskalar

Det var värt att lägga runt 1000-lappen per skål. De för 500-600 tog slut mycket fortare. De funkar kanske vid mindre jobb, men inte för ett helt hus.

Jag köpte en sådan här maskin:

https://www.proffsmagasinet.se/mask...riga-slipmaskiner/bosch-gbr-15-cag-betongslip

Den dog medan jag höll på med sista fasaden. Det blev garantiärende, så det löste sig. Under tiden den reparerades hyrde jag en Flex. Det var också bra maskiner. Alla uthyrare har sådana.
 
Hur mycket räknar du med att en ”lappa och laga” åtgärd kostar? Kanske är det värt att fundera på en nyputsning ändå?

vi hade en identisk spritputsad fasad som din gamla del (vårt hus är byggt -51). I samband med utbyggnad så tog vi in en putsfirma och tilläggsisolerade/putsade hela huset. Vi körde tjockputs med infärgad kalkfärg. Det blev kanon! Jättesnyggt med samma yta runt hela huset. Den gamla spritputsen kunde sitta kvar under på de gamla ytterväggarna som blev kvar.

Visst blev det dyrare men skönt nu att veta att det är bra gjort och att det förhoppningsvis inte behöver underhållas på många år.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
hsd
Det är där problemet uppstår, man ser ofta reparerade putsfasader och det är inte snyggt (i mina ögon), det nya får sällan samma struktur
 
M Morgonskiftet skrev:
Hur mycket räknar du med att en ”lappa och laga” åtgärd kostar? Kanske är det värt att fundera på en nyputsning ändå?

vi hade en identisk spritputsad fasad som din gamla del (vårt hus är byggt -51). I samband med utbyggnad så tog vi in en putsfirma och tilläggsisolerade/putsade hela huset. Vi körde tjockputs med infärgad kalkfärg. Det blev kanon! Jättesnyggt med samma yta runt hela huset. Den gamla spritputsen kunde sitta kvar under på de gamla ytterväggarna som blev kvar.

Visst blev det dyrare men skönt nu att veta att det är bra gjort och att det förhoppningsvis inte behöver underhållas på många år.
Jag skulle absolut vilja göra som du gjort men pengarna finns inte riktigt för det just nu. Jag hoppas att putsen ska sitta kvar hyfsat i minst 10 år till så får jag ta allt då. Det kommer ändras en del andra saker på fasaden också under den tiden så då kan det bli nytt på den "färdiga produkten" i stället för redan nu och så blir det ändringar eftersom. Det är en tanke i alla fall.

Jag har fått en offert på 45.000 kr för att lappa och laga. Det svider så klart, men det är den mest trovärdiga jag har just nu.
Utan att ha tagit in offert på helt ny putsfasad har jag fått uppfattningen om att det skulle kosta mer än 4 gånger mer för 200-250 kvadrat.

Får jag fråga hur mycket det kostade för dig?
Har ni märkt någon skillnad på energiåtgången efter tilläggsisoleringen?
 
H Hank_Ö skrev:
Jag skulle absolut vilja göra som du gjort men pengarna finns inte riktigt för det just nu. Jag hoppas att putsen ska sitta kvar hyfsat i minst 10 år till så får jag ta allt då. Det kommer ändras en del andra saker på fasaden också under den tiden så då kan det bli nytt på den "färdiga produkten" i stället för redan nu och så blir det ändringar eftersom. Det är en tanke i alla fall.

Jag har fått en offert på 45.000 kr för att lappa och laga. Det svider så klart, men det är den mest trovärdiga jag har just nu.
Utan att ha tagit in offert på helt ny putsfasad har jag fått uppfattningen om att det skulle kosta mer än 4 gånger mer för 200-250 kvadrat.

Får jag fråga hur mycket det kostade för dig?
Har ni märkt någon skillnad på energiåtgången efter tilläggsisoleringen?
okej, jag förstår. Man får göra det bästa som går i varje situation.

vi kontaktade 3 lokala firmor inför putsningen och begärde offert. 2 inkom sedan med offert. Det skiljde inte så mycket i pris (ca 30kkr) mellan de två så vi gick på den vi tyckte verkade bäst/mest seriös.

offerten var på 500kkr (innan ROT). Den innefattade tilläggsisolering av gamla delarna, nätning/putsning av all fasad samt putsning av sockel inkl utbyggnad med cellplast av denna för att komma ut i nivå nära nya fasaden.

Utöver offert tillkom kostnader för plåtslageri samt byggnadsställning.

totalt allt som allt blev det ungefär en halv miljon efter ROT för allt. Jobbet tog ungefär en månad - då jobbade 3 gubbar 6 dagar i veckan. Kommer inte ihåg exakt antal kvadrat men runt 300 kanske. Cirka 25 fönster.

tror och hoppas på ett riktigt bra inomhusklimat nu kommande vinter. Jobbet gjordes i somras så vet inte ännu men det borde bli skillnad med tilläggsisoleringen. Det är i alla fall rejält mycket skönare inne redan nu än vad jag minns för 2 år sedan (hela förra vintern byggde vi så då var det lite special)

jag tror att vi trots utbyggnad med 100m2 kommer att ha ungefär samma energikostnad som innan. Kanske något lägre till och med. Tiden får visa

lycka till med huset!
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Bara för att sätta det @Morgonskiftet skriver i perspektiv: Det han/hon beskriver är en helt ny fasad utanpå den gamla, och då blir priset därefter också. Vi tog in liknande offerter för vårt hus, och de låg på runt 300000 (vår kåk är ca 9x8m, så mindre än Morgonskiftets). Nu valde vi att istället slipa bort plastfärgen, och sedan ta in en murare som reparerade och lade ny ytputs. Vi behöll alltså hela det befintliga putssystemet med vassmatta och hönsnät m.m. Reparation och ny ytputs tog fyra veckor för 1-2 personer (för det mesta en person). Jag vill minnas att slutnotan landade på ca 100000. Om jag orkar kan jag rota rätt på fakturan och dubbelkolla vid ett annat tillfälle.
 
Intressant @bakterie , det är alltid bra att ha prispunkter för att ge en perspektiv.
Hade du ingen lös puts/bom? Jag har tyvärr en del, så om jag skulle slipa ned ytputsen så (har folk intalat mig ) borde jag nog knacka all bom och ersätta den också. Det är därför jag ser helt ny fasad som ett framtida projekt. Dessutom är huset väldigt dåligt isolerat så lite extra isolering när man ändå ska lägga på ett helt nytt ytskikt känns attraktivt.
Mitt hus är också mindre än @Morgonskiftet men det ger en bra prisbild om jag justerar det för storlek.

@bakterie hur lång tid tog det dig att slipa bort färg/ytputs och ungefär hur många kvadrat väggyta är det?
Använde du en egen rullställning eller vad använde du för att komma åt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.