Har slipat ner större delen av ytskiktet i källaren då det varit målat med plastfärg, putsat med Weber putsbruk C och målat med Alcro Silikatfärg.
Nu är det dock dags att eventuellt byta värmepumpen mot bergvärme och då blir det panik att fixa källarväggen bakom...

Tidigare har jag väntat 8 veckor innan jag målat men nu finns det inte liksom 8 veckor.
Vad kan man använda istället, funderar på om man kan spackla väggen istället.
Viktigast är att jag kan måla med samma Silikatfärg som tidigare.
Det handlar om ca 6m2 men vad ska jag använda för puts/spackel?
 
Bostik har någon snabb lagningsmassa som man ska kunna måla över inom 24h. Kan vara ett alternativ för just bakom pumpen för att kunna måla.

Är dock själv inte insatt i hur resultatet blir om man silikat målar på vanlig puts före den har härdat klart. Tänker att inomhus bör ju inte vara ett jätte problem, men jag har inte en aning.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
N
8 veckor kändes lite överkurs att vänta. Efter 1 vecka bör man kunna måla väggen.
Är det mer brådis än så så hade jag målat när väggen är vittorr (2-3 dagar), hellre än att använda nåt snabbhärdande plastbruk som inte är lika diffiusionsöppet.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Tänker att detta är innerväggar i mitten av huset så risken för fukt är mindre än på ytterväggarna...
Förslag på produkter mottages med tacksamhet.
 
Kakla väggen i stället.
 
Gipsputs?
Håller om man inte har allvarliga fuktproblem.
 
GoC GoC skrev:
Kakla väggen i stället.
Antar att man inte kan kakla på en nyputsad vägg liksom man inte ska måla inom en viss tid.
Klinker ska ju inte läggas på nygjuten betong tex...
 
O [old rusty] skrev:
Gipsputs?
Håller om man inte har allvarliga fuktproblem.
Verkar som det är ett alternativ som skulle funka att måla med Silikatfärg.
Huset är väldränerat och inga tecken på fuktoroblem.
 
P-plats P-plats skrev:
Verkar som det är ett alternativ som skulle funka att måla med Silikatfärg.
Huset är väldränerat och inga tecken på fuktoroblem.
NEJ, kör absolut INTE gipsputs. Kör du gipsputs kan du skita i silikatfärg.
Fattar inte riktigt ditt problem? Slipa bort plastfärgen bakom pannan om du anser det nödvändigt. Ersätt med silikatfärg. Behöver du laga håligheter har tex. Ardex massor av snabbtorkande produkter.
 
  • Gilla
Torebj-mac och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
NEJ, kör absolut INTE gipsputs. Kör du gipsputs kan du skita i silikatfärg.
Fattar inte riktigt ditt problem? Slipa bort plastfärgen bakom pannan om du anser det nödvändigt. Ersätt med silikatfärg. Behöver du laga håligheter har tex. Ardex massor av snabbtorkande produkter.
Mitt "problem" är att jag önskar hjälp med att hitta en vettig produkt för underarbetet innan jag målar med Silikatfärg där jag inte behöver vänta 8 veckor...
 
N
P-plats P-plats skrev:
Mitt "problem" är att jag önskar hjälp med att hitta en vettig produkt för underarbetet innan jag målar med Silikatfärg där jag inte behöver vänta 8 veckor...
C bruk behöver du inte vänta 8 veckor.
Ardex a46 kan du använda som spackel, ganska dyrt men jättebra, och drygt.
Dock får man vara lite snabb, blir hårt på 30-40 min, men blandar man inte mer bruk än man hinner hantera på 30 minuter så funkar det bra.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Bakom pumpen spelar det väl ingen roll om det är helt släta väggar? Viktigast är väl att det är målat.

Är det så mycket plats bakom så du ser om väggen är ojämn kommer du väl åt att måla den också? Med en element roller räcker det med mindre än 10cm fritt. Pumpen är väl typ 60cm bred?
 
N
P-plats P-plats skrev:
Antar att man inte kan kakla på en nyputsad vägg liksom man inte ska måla inom en viss tid.
Klinker ska ju inte läggas på nygjuten betong tex...
Kan och bör är en viss skillnad, går nog att kakla på en nyputsad vägg.
Dock kan man inte lägga klinker på en nygjuten platta pga av den krymper, så en viss skillnad.
 
R Robert-san01 skrev:
Bakom pumpen spelar det väl ingen roll om det är helt släta väggar? Viktigast är väl att det är målat.

Är det så mycket plats bakom så du ser om väggen är ojämn kommer du väl åt att måla den också? Med en element roller räcker det med mindre än 10cm fritt. Pumpen är väl typ 60cm bred?
Måste putsa om och sen är det både VVB och Värmepump så ca 1.2m brett vilket inte är lätt att måla ned bra resultat när utrustningen är på plats.
Som du skriver så är det dock inte nog med hur jämt det är direkt...
 
N neo11 skrev:
Kan och bör är en viss skillnad, går nog att kakla på en nyputsad vägg.
Dock kan man inte lägga klinker på en nygjuten platta pga av den krymper, så en viss skillnad.
Det jag tänker är dock att kan man sätta kakel så kan man måla eller tvärt om.
Hela källaren är målad med Silikatfärg så jag tror jag vill fortsätta med det äver bakom utrustningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.