N neo11 skrev:
Aldrig sett sådant bruk, är ju svart nästan.
ja väldigt mörkt, ser ut att bli vitt/grått när det torkar iaf.
 
Nu ska jag dra igång och fixa nästa vägg.
Skulle behöva tips på hur jag ska göra för att få till ett fint innerhörn mellan yttervägg och väggen som jag byggt upp, så gips möter puts.
Gipset fick jag skära ut en del för att det skulle passa ytterväggen som var väldigt snett putsad. Ska man försöka få dit något aluminium hörnskydd?
 
  • Renoverad vägg möter en ojämnt putsad yttervägg, skapar ett utmanande innerhörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Är det en vanlig gipsskiva eller våtrumsgipsskiva? Är det en helt torr källare spelar det ingen roll, men är det inte det så spelar det roll, och bättre att putsa mot en våtrumsgipssiva.
Men till frågan, jag tycker du bara drar på tjockare med bruk där, kanske drar på en vända dagen innan ca 100 cm bred, och sen har en 2 meters käpp och drar i bruket med så det blir lite rakt. Att det blir rakt är lite trevligt, men tror inte du behöver täcka springan överallt, du ska ju på med en vända till.
 
N neo11 skrev:
Är det en vanlig gipsskiva eller våtrumsgipsskiva? Är det en helt torr källare spelar det ingen roll, men är det inte det så spelar det roll, och bättre att putsa mot en våtrumsgipssiva.
Men till frågan, jag tycker du bara drar på tjockare med bruk där, kanske drar på en vända dagen innan ca 100 cm bred, och sen har en 2 meters käpp och drar i bruket med så det blir lite rakt. Att det blir rakt är lite trevligt, men tror inte du behöver täcka springan överallt, du ska ju på med en vända till.
Jag satte vanlig gipsskiva där, verkar vara torrt mot ytterväggen där putsen är. Då kör jag på det, kanske är bäst att blanda bruket ganska löst så det är lättare att forma innerhörnet.
 
N
Ska man bygga lite ska det ju inte vara för löst.
 
  • Gilla
hedstrom
  • Laddar…
Nu är ännu en vägg putsad, men fick inte till hörnet mot gipsskivan på något bra sett. Kanske svårt att se på bilderna.
Går det inte bara spackla hörnet med våtrumsspackel? Väggen som är putsad ska målad med silikatfärg och väggen med gips ska det upp en tapet på.
 
  • Hörn där en putsad vägg möter en gipsskiva, med synliga ojämnheter och spår av spackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oputsad vägg möter en vit gipsskiva i ett hörn, synlig ojämn övergång mellan strukturerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Jag hade lagt i en byggfog. En sådan man har mellan fönster och fasad. Den tål rörelser bättre än spackel, dessutom för den inte över fukt mot gipsskivan.
 
N
Finns ju många olika byggfogar, du kanske ska vara lite mer specifik .
Jag säger kanske en latexfog, sen bara dra med fingret.
Men kanske finns någon annan här som tycker annorlunda.
 
Redigerat:
A
N neo11 skrev:
Finns ju många olika byggfogar, du kanske ska vara lite mer specifik .
Jag säger kanske en latexfog, sen bara dra med fingret.
Men kanske finns någon annan här som tycker annorlunda.
Latex går väl inte måla på?
 
Johan1975z skrev:
Latex går väl inte måla på?
N neo11 skrev:
Finns ju många olika byggfogar, du kanske ska vara lite mer specifik .
Jag säger kanske en latexfog, sen bara dra med fingret.
Men kanske finns någon annan här som tycker annorlunda.
https://www.bauhaus.se/casco-byggfo...WwMPG215jaAIj0aAoJsEALw_wcB#go-to-description

Den typen av byggfog håller bättre än latex och denna är övermålningsbar. Vilket latex iofs också är
 
K karelin skrev:
[länk]

Den typen av byggfog håller bättre än latex och denna är övermålningsbar. Vilket latex iofs också är
Det verkar som det är något sådant jag är ute efter. Får nog bli att köpa en tub.
 
Då är sista väggen kvar att fixa, vet inte riktigt hur jag ska göra runt dörren bara?
Är det bara köra lagningsbruk runt den och försöka få det ska jämt som möjligt?
Eller ska man försöka bygga/limma dit mdf för att klä in dörren för att sedan putsa väggen plan?
 
  • Orenoverad vägg ovanför en dörr där tegel och murbruk är synligt och reparationsarbete behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörr med skadad vägg och karm som behöver renoveras runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det går att fixa med lagningsbruket. Lägg på det i omgångar och använd sista lagret till att putsa. Du kan använda lite hönsnät eller putsnät för att armera det djupa hålet ovanför dörren. Fäst nätet med märlor i teglet. lagningsbruket kan du lägga på i Max fem centimeters lager

pusta upp hörnen hyfsat på fri hand sen använder du hörnprofil av stål
 
K karelin skrev:
Det går att fixa med lagningsbruket. Lägg på det i omgångar och använd sista lagret till att putsa. Du kan använda lite hönsnät eller putsnät för att armera det djupa hålet ovanför dörren. Fäst nätet med märlor i teglet. lagningsbruket kan du lägga på i Max fem centimeters lager

pusta upp hörnen hyfsat på fri hand sen använder du hörnprofil av stål
Vad använder man för märlor till teglet? Hittar för trä och lättbetong när jag söker.
Tänkte jag skulle ta en sväng till Bauhaus och inhandla allt så jag kommer igång med dörröppningen.
 
Ta för lättbetong och sätt dem i fogarna mellan tegelstenarna. Det är bara så att nätet hålls på plats. Annars kan du använda plugg skruv och en bricka som håller fast nätet. När jag tittar en gång till på bilderna så ser det inte så djupt ut mellan teglet och dörren att det kanske ändå inte behövs något nät. Men det är aldrig fel att näta. Särskilt ovanför en dörr där det blir en del rörelse i materialet när dörren öppnas och stängs. Finns nylonnät som du kan använda också. Ett lager puts sen på med nylonnätet innan putsen är torr. Låt torka en dag sen på med ny puts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.