Viktor.J Viktor.J skrev:
Om det stämmer så har ni det väldigt fuktigt i er källare.
Nja alltså jag skrev ju att det var i vår tvättstuga och då självfallet när man kör utrustningen, vi har i övrigt i källaren mellan 35-60% relativ luftfuktighet under året just nu ligger den på ca 40%. är i övriga rum uppvärmt till ca 21 grader. Tvättstugans väggar saknar dock helt isolering på insidan och där av att vi stänger dörren dit och då vi enbart har direktverkande el samt en LLVP som uppvärmning har vi slagit av det elementet för att spara några kronor, inte motiverat att ha konfortvärme i ett rum man bara är några minuter åt gången i.
 
C
D danlse skrev:
jag har väl accepterat att jag inte kan lösa det här på ”rätt” sätt
Det här med att det är ett fel/problem som bör/skall/måste lösas är enligt min åsikt något man fått för sig på senare tid. I grund och botten är det inget egentligt problem, det är konstruktionens egenskaper helt enkelt och det finns ingen quick-fix för att bygga bort dem.

Med andra ord, kan man bara acceptera förutsättningarna är "rätt" sätt att bara putsa med vanligt putsbruk C, ev. D om befintlig puts är kalkputs och måla med kalk- eller silikatfärg.
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Hörn av ett rum med skadad vägg och terrakottafärgat kakelgolv. Renoveringsbehov syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med avflagad färg och sprickor som avslöjar underliggande betong ovanför terrakotta kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle knacka bort allt som är löst och det brukar bli att ganska mycket lossnar, sen putsa med vanligt putsbruk C. Det är inte speciellt svårt och behöver du tips finns det mycket att läsa på nätet. Ta bort golvlisten så att du kan putsa hela vägen ner till golvet. Måla sen med silikatfärg - obs ha inte för bråttom, det brukar rekommenderas att vänta 4 veckor efter putsning innan man målar. Hornbach har bra silikatfärg och silikatbinder. Man grundar med bindern och späder även färgen första varvet med den.
 
  • Gilla
danlse
  • Laddar…
D danlse skrev:
[bild] [bild]
Ser inte ut som att det är målat med diffusionsöppen färg.
Isf har fukten varit instängd.
Kan vara orsak till ditt problem.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D danlse skrev:
Är det inte risk att golvvärme skulle torka ut golvet men att det fortfarande skulle sugas upp fukt i väggarna?
ja det blir så som du beskriver. Marken är alltid fuktig men fuktvandringen är oftast långsam och det är hanterbart med rätta material. På din första bild syns tidigare reparationer i hörnan om jag ser rätt. Det kanske reparerades med tätt cementhaltig spackelmassa och liknande och stoppat fuktvandringen med resultat lika som det kan bli med en plastfärg.
Hade själv en källare med samma problem där man reparerat med cement och husfix och allt annat som stoppade fukt från att vandra ut. Rev alla reparationer och putsade med kalkputs som fanns där ursprungligen. Efteråt hade vi inga fuktproblem under dom 10 år vi bodde där. Fuktvandringen fortsatte i det dolda utan att skada putsen ...
 
  • Gilla
danlse och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.