H Hybro skrev:
Efter att Du stängt av strömmen till beredaren, skruvar du in den kran som är längst ned i sista bilden.
 
  • En närbild av en rörkoppling med en ventil som är markerad med en röd cirkel och texten "Den" som är skriven bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, den avstängningskranen på servicen.

Öppna kranen med vita vredet intill pumpen.

Kör igång pumpen.

Vad händer?
 
H Hybro skrev:
Vita plastslangen leder bort vatten från säkerhetsventilen.
Var tar slangen vägen?
Kommer det vatten ur den?
Inget vatten rinner. Men det bubblar och typ ljudet jag har hört i vatten rören låter. När jag försöker röra eller skaka. på den. Hoppas ni förstår hur jag menar.
 
Du har väl stängt av elen till varmvattenberedaren?
Finns det ingen brytare så plocka ur säkringarna eller stäng av dessa till beredaren
 
H Hjälpnutack skrev:
Inget vatten rinner. Men det bubblar och typ ljudet jag har hört i vatten rören låter. När jag försöker röra eller skaka. på den. Hoppas ni förstår hur jag menar.
Ska jag stänga av på brytaren på väggen eller varmvattenberedare?
 
  • Elektrisk brytare monterad på väggen med kopparrör omkring, i ett rum med träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På väggen funkar utmärkt att stänga av. Och låt så vara.
 
H Hjälpnutack skrev:
Inget vatten rinner. Men det bubblar och typ ljudet jag har hört i vatten rören låter. När jag försöker röra eller skaka. på den. Hoppas ni förstår hur jag menar.
Om inget vatten rinner där så är läckan någon annanstans. Slutar pumpen att gå om du stänger vattentillförseln till varmvattenberedaren?
 
A Avemo skrev:
Om inget vatten rinner där så är läckan någon annanstans. Slutar pumpen att gå om du stänger vattentillförseln till varmvattenberedaren?
Tyvärr inte
 
H Hjälpnutack skrev:
Tyvärr inte
Du visste ju redan att läckan inte var säkerhetsventilen. Och med avstängningen av beredarens tillflöde så har du lokaliserat det lite till. Det är inte varmvatten som läcker. Du svarade aldrig på om du har något vattenfilter.
 
Angående standardmontering av vägghängd varmvattenberedare.

Alla anslutningar för vatten och el undertill.

Kallvatten in värms av en elpatron bestående av elslingor i rör.
Varmvatten stiger uppåt och hela behållarens vatteninnehåll värms upp. Varmvatten tas inifrån behållaren övre utrymme.
Även om man tappar mycket så kommer hela behållarens varmvattenvolym att nyttjas, samtidigt som kallvatten förs in till botten av kärlet och värms av elpatronen.

- Vänds en sån varmvattenberedare upp och ned förlorar man nyttjandegrad av uppvärmt vatten.
Först kommer halvljummet vatten, sen allt kallare, då kallvatten sjunker. I övre delen av behållaren samlas varmvatten, som värms av elpatronen, som dessutom sitter i övre delen.
Går möjligen att få ut lite ordentligt varmvatten om man inte tappat varmvatten under lång tid.

Så kolla monteringsanvisning för varmvattenberedare är a och o, om man vill ha avsedd funktion.
 
Att det bubblar och låter i en eventuell felvänd beredare beror på att den luft som följer med vatten in, luft som bildas rund elpatron
o s v stiger uppåt. Hamnar således uppe mot botten på beredaren.
Där finns ingen avtappning för varmvatten på en felvänd beredare.
Är beredare gjord för anslutningar nedertill, och den är rättvänd, tas varmvatten från översta utrymmet i beredare. Och då följer eventuell luft med ut.
Och beredaren förblir tyst.
 
Så, när Du hittat felet.
Kalla in en ordentlig VVS-firma för att rätta till eventuella fel.
 
A Avemo skrev:
Du visste ju redan att läckan inte var säkerhetsventilen. Och med avstängningen av beredarens tillflöde så har du lokaliserat det lite till. Det är inte varmvatten som läcker. Du svarade aldrig på om du har något vattenfilter.
Inte vattenfilter
 
Men om det är så stor vatten läcka. Då skulle väl också vattnet baka i ledningen och det skulle komma som luft och pys när jag startar. En tanke. Ja jag letar VVS montör förfölt
 
H Hybro skrev:
Angående standardmontering av vägghängd varmvattenberedare.

Alla anslutningar för vatten och el undertill.

Kallvatten in värms av en elpatron bestående av elslingor i rör.
Varmvatten stiger uppåt och hela behållarens vatteninnehåll värms upp. Varmvatten tas inifrån behållaren övre utrymme.
Även om man tappar mycket så kommer hela behållarens varmvattenvolym att nyttjas, samtidigt som kallvatten förs in till botten av kärlet och värms av elpatronen.

- Vänds en sån varmvattenberedare upp och ned förlorar man nyttjandegrad av uppvärmt vatten.
Först kommer halvljummet vatten, sen allt kallare, då kallvatten sjunker. I övre delen av behållaren samlas varmvatten, som värms av elpatronen, som dessutom sitter i övre delen.
Går möjligen att få ut lite ordentligt varmvatten om man inte tappat varmvatten under lång tid.

Så kolla monteringsanvisning för varmvattenberedare är a och o, om man vill ha avsedd funktion.
Den står på golvet rätt håll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.