hokanp skrev:
Skulle nog för tro att det uppmuntras av nämnden då det är STORA problem just med budgivningen.
Som redan skrivits flera ggr är det det endast ett undertecknat köpeavtal (av både säljare och köpare) som är bindande, inte ett muntligt bud. Lika lite är det bindande för säljaren, han/hon är inte bunden att sälja till det högsta budet utan säljaren väljer själv vem de säljer till.
 
byggankan skrev:
Jag har mycket svårt att förstå alla trådar om att man ska pruta efter att man vunnit budgivningen. Framförallt om felen redan är uppenbara. Varför har ni budat upp den 100 000 om ni inte är beredda att betala det? Om jag vore säljare i ett sånt läge skulle jag genast ta kontakt med den budgivare som kommit tvåa.
Ett typiskt svenssonsätt att tänka - ta det inte so men förolämpning, jag är likadan.
Men ett mer internationellt tankesätt är att det är "affärer".
Mao om jag först lägger 2 mkr, men sen om du säger "ok" går ned till 1.9 mkr så är det bara ett sätt att göra en bra affär.

Du kan då säga - nej 2mkr, eller tom 2,1 mkr - till slut så enas vi eller så blir det inte ngn affär.
I bostadsfallet så skulle jag som säljare gå till 2an och fråga om denne står vid sitt erbjudande helt enkelt...

Det blir lite klurigare om man utnyttjar en besiktningsklausul med rätt till hävande. Om man då prutar på ngt som egentligen var känt innan besiktningen finns ju risken att 2an i budgivningen har gått vidare (brukar ju iaf ta 1- 2 v för besiktning). Å andra sidan har den potentiella köparen betalat en besiktning så står man fast vid det överenskomna priset så får köparen välja helt enkelt 8000 kr på en besiktning och inte ngt hus, eller ett pris som var det överesnkomna, även om man gärna hade velat pruta...

/K
 
byggankan skrev:
Jag har mycket svårt att förstå alla trådar om att man ska pruta efter att man vunnit budgivningen. Framförallt om felen redan är uppenbara. Varför har ni budat upp den 100 000 om ni inte är beredda att betala det? Om jag vore säljare i ett sånt läge skulle jag genast ta kontakt med den budgivare som kommit tvåa.
Jag skulle inte tala om för tvåan att de låg under innan ettan hade krafsat ner ett köpeavtal (utan ångerrätt).
 
klaskarlsson skrev:
Ett typiskt svenssonsätt att tänka - ta det inte so men förolämpning, jag är likadan.
Men ett mer internationellt tankesätt är att det är "affärer".
It takes two to tango (om det är den internationella aspekten vi är ute efter). Vill säljaren inte pruta spelar det ingen roll hur köparen försöker. Jag hade aldrig accepterat att gå ner i pris efter avslutad budgivning. Av princip. :)

Den andra tråden om hur länge man måste vänta innan avtal skrivs belyser vad som kan hända.
 
FredrikR skrev:
Ni ska pruta för att det diskuteras här, eller för att ni tycker inte ni vill betala det ni bjudit på ett, som jag antar, äldre hus som kräver en del renovering pga ålder?

Spontant inbillar jag mig att Fastighetsbyrån vet vad som gäller, och nedan finns att läsa där:

[länk]



Ska absolut inte pruta pga att det diskuterats här. Min fråga ger dig svaret anser jag.
 
Hawkai skrev:
Blir det inte lite svårt att pruta på ett bud som ni lagt då ni redan visste att det behövdes dräneras o takrenoveras under budgivningen (ah! lite halvkonstig svenska kanske...)? Eller kom detta fram efter budgivningen?

Läs gärna min fråga igen...... OM fler fel upptäcks under besiktningen, då vill vi gå ner i pris.
 
Här ska prutas, skrev du.
Vilka fel har upptäckts? :)
 
Nyfniken skrev:
Har ni skrivit kontrakt? Om inte så kan ni pruta precis hur mycket som helst. Nåja, förbi noll kommer ni nog inte i alla fall ;)


Nej vi har inte skrivit kontrakt och vi har inte gjort ngn besiktning ännu. Och om man läser min fråga en gång till så står det ju en undran om avdrag efter en besiktning på andra fel som kanske hittas, inte på det vi redan vet. Men det verkar inte folk här förstå!!
Men vi ska helt klart pruta om fallet nu blir så!!
Tack för ditt svar. Det var det vettigaste i hela denna tråden. De andra har nog tappat den......
 
FredrikR skrev:
Inget är klart förräns det är påskrivet.

Och, vet ni om det ska dräneras och att tak bör läggas om, pga det är ett gammalt hus så känns det som att ni borde räknat med detta när ni började buda. :)
Men ingen kan väl klandra er om ni försöker, men det är nog inget att räkna med tycker jag.
Förmodligen är väl utgångspriset satt efter dessa förutsättningar också?

Vi räknade med det när vi började buda. Men om man läser min fråga så står det ju om fler fel hittas........ Och då har vi bestämt oss för att pruta. Antingen förlorar vi 9000 i besiktningskostnad, eller så "vinner" vi ett hus som ger oss över 2 milj i skulder.......;)
 
FredrikR skrev:
Här ska prutas, skrev du.
Vilka fel har upptäckts? :)


Jag blir förvirrad alla dessa inlägg!!! hahaha
 
mackeoanna skrev:
Jag blir förvirrad alla dessa inlägg!!! hahaha
Bli inte det :), men ta inget förgivet med husköpandet förrän ni har kontraktet påskrivet i er hand.
Lycka till!

PS. Hoppas så klart att det inte dyker upp några stora fel vid besiktningen!
 
Om det visar sig att huset faktiskt är i bättre skick än ni trodde, kommer ni att betala ett högre pris då?
 
mackeoanna skrev:
Hej!
Ska göra en besiktning på ett hus inom det snaraste. Är medvetna om en del fel. Men om vi upptäcker fler, tycker ni det är ok att pruta ner priset till utgångspris? Säljarna vill bli av med huset så fort som möjligt. Och det har strulats en del med andra budgivare som hoppat av både innan o efter besiktning. Det handlar isf om 100 000 mindre än vårt bud.
Anna
Btw, ni skriver här att ni har som avsikt att gå ner till utgångspriset, som är 100' lägre än ert nuvarande bud, som jag antar ni vunnit budningen på.
Menar ni det oavsett vilka 'andra fel' som må hittas vid besiktningen? :)
Och med tanke på att det tidigare varit struligt med budgivare som hoppat av mm?
Så tolkar jag din fråga. :)
 
Redigerat:
mackeoanna skrev:
Jag blir förvirrad alla dessa inlägg!!! hahaha
Tyvärr är det ofta så på detta forum...
En del läser inläggen som fan läser bibeln, sedan är karusellen igång.
Tyvärr...
 
mackeoanna skrev:
Och om man läser min fråga en gång till så står det ju en undran om avdrag efter en besiktning på andra fel som kanske hittas, inte på det vi redan vet. Men det verkar inte folk här förstå!!
Jag tror att de väljer att misstolka för att kunna raljera om en attityd de inte tycker om. Det har nog inte så mycket med ditt specifika fall att göra. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.