Swetrot skrev:
Bara för att någon säger "en krona bjudet" så behöver ju det inte uppfattas som seriöst. Ett bud som är nästan 75% lägre än begärt pris kan nog uppfattas mer som ett dåligt skämt än ett seriöst bud. Jag tror inte det var så klokt att lägga det budet, utan det hade kanske varit mer lämpligt att vänta och se. [.....]
Håller helt med, det är sällan bra att som presumtiv köpare förolämpa säljaren vilket det med rätta kan uppfattas som i detta fall. Men det kan säkert ursäktas med att TS är förstagångsköpare. Efter ett par budgivningar tror jag de flesta får en mer realistisk syn på vad husköp handlar om och får en känsla för vad fastigheter inom intresseområde faktiskt är värda.

Rådet i fortsättningen borde alltså bli inte agera som på en turkisk basar/gårdsloppis, det inger varken förtroende eller respekt i en affär som kanske blir den viktigaste i livet för de inblandade.

/A
 
TS verkar ha klantat till det rejält med sitt skambud.
Kan knappast tas som en seriös spekulant i framtiden hos den mäklaren.
Bättre att leta nya objekt hos andra mäklare och kanske nästa gång vara lite mer professionell.
 
För min del visar TS inlägg på en omognad och dumhet, att lägga ut någon anans husförsäljning på ett Forum.
Men det skulle vara intressant om TS själv talade om hur han bor idag, och gärna med bilder, så skall jag tala om vad för person Du är.

När jag sålde mitt förra hus för några år sedan, vet jag att mäklaren tog reda på om de intresserade hade kapital nog, för att ingå en affär i den storleksordningen, innan de blev inbjudna till en visning. Att hålla öppet hus för personer, som inte är någon seriös spekulant, känns onödigt och tidskrävande.
 
intressant billy, man kan undra hur länge ägaren bott i huset.
 
Redigerat:
saturnus skrev:
vet jag att mäklaren tog reda på om de intresserade hade kapital nog, för att ingå en affär i den storleksordningen,
Har du någon uppfattning om hur mäklaren gjorde för att tro sig ha besvarat denna fråga?
 
saturnus skrev:
För min del visar TS inlägg på en omognad och dumhet, att lägga ut någon anans husförsäljning på ett Forum.
Varför då? Visst kan det verka provocerande att lägga ut en fråga om hur mycket TS kan pruta på objektet och lägga ut bilder istället för att länka till hemnet, men han lägger knappast ut det för att göra sig lustig över dem som bor där. Kanske han till och med gör säljarna en tjänst? Det kan ju vara någon spekulant som missat det på hemnet och hittar det via denna tråden istället.
 
Men jösses! bjöd du 500k på ett hus utsatt för 1895k?
Som mäklare hade jag svarat artigt precis så som han gjorde och sen kastat dina uppgifter i papperskorgen eller alternativs sorterat in dem i firmans fack för "dårar, ring inte tillbaka"
 
Huset vi köpte för några år sedan annonserades först ut, via mäklare, för 5,5Mkr, ingen försäljning.
Vi åkte inte ens på visning, det syntes tydligt på hemnet att det var massor att göra.

Några månader (ett halvår?) senare kom det, via annan mäklare och med friskrivningsklausul, för 1,5Mkr.
Vi köpte för 1,1Mkr.

Vårt hus verkar, att döma av bilderna här, ha varit i sämre skick än huset denna tråd handlar om.

Att en säljare kan önskedröma kan jag acceptera, men att en mäklare tar i det till sådant överpris kan jag inte förstå.

Vad jag vill säga, är att det förekommer med hus som säljs mycket billigare än utgångspriset, men det är troligen inte vanligt.

/ Fredrik
 
Hubbe2 skrev:
Som mäklare hade jag svarat artigt precis så som han gjorde och sen kastat dina uppgifter i papperskorgen eller alternativs sorterat in dem i firmans fack för "dårar, ring inte tillbaka"
Då hade du iofs blivit av med din mäklarlicens illa kvickt.
 
Men jösses, säljaren kanske drog en rövare och verkligen tror han ska få 1895k, fast huset i själva verket inte är värt det?

Det finns ju inga konkreta värden på ett hus egentligen...
 
Om mäklare gör till en vana att sortera bort "skambud" från andra bud blir marknaden plötsligt mindre genomskinlig. I fråga om den här fastigheten vet vi att en (1) budgivare ensam lämnat ett bud på 1.800 Kkr. Vi vet inte vem denne budgivare är. Men vi vet att TS meddelar sig ha bjudit 500 Kkr. Och vi vet att detta bud inte tillåts synas i auktionen.

Av naturliga skäl har vi ingen aning om vilka andra "skambud" mäklaren sorterat bort; Ett ytterligare? Två andra? Tre? Vi vet inte heller hur marknaden skulle reagerat om detta (eller dessa) bud blivit offentliga. Vi kan bara ana att den person som bjudit 1.800 Kkr skulle känna sig ännu mer ensam än han redan gör.

Min poäng är att
1. Det kan vara svårt att skilja skambud från seriösa när åtminstone de öppet redovisade buden är så få som detta fall.

2. Godtycklig publicering av bud kan skapa förtroendekris. Slutar spekulanterna lita på auktionens trovärdighet missgynnas både mäklaren och säljaren.

3. Att publicera ett öppet mycket lågt bud (skambud eller ej) skulle sannolikt lockat fler budgivare. Istället för det solitära budet på 1.800 Kkr skulle vi idag troligen haft en hel räcka bud mellan 500 och 1.800 Kkr. Vilket kan bli avgörande ifall högsta budet skulle falla.
 
jkarlberg skrev:
...Det finns ju inga konkreta värden på ett hus egentligen...
Visst finns det det.

Det konkreta värdet, på ett hus, en bil eller en gurkmacka, är det någon kan sälja den/det för.
Om ett hus säljs för 200kkr, så är det marknadsvärdet, om samma hus sålts för 20Mkr, så vore det marknadsvärdet.

Enkelt.

/ Fredrik
 
Han menade nog substansvärdet...
Marknadsvärdet är ju oftast högre.
 
Bara för att en mäklare har satt ett utgångspris betyder inte att det är vad huset är värt. De flesta mäklare (där jag bor) sätter ett "överpris" för att ha prutmån idag, det är en annan marknad än för två år sedan.
 
I denna diskussion refereras löpande till "TS", vilket gör diskussionen en smula obegriplig. Vad betyder TS ? "Trådskaparen" ? - Varför inte "Haniss" ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.