Mimmi_74 skrev:
Innan ni budar så ta noga reda på om ni kommer att stå ut med trafiken. Spendera några timmar vid fastigheten (en picknick?) en vanlig vardag och kolla. Jag hade inte budat...
Mycket sant! När vi var där reagerade jag direkt på trafiken, bullret från bilarna, så det är ett minus för min del.
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Som sagt elförbrukningen är helt orealistisk för att värma det huset. Skall det värmas med direktel, så bör du räkna med minst dubbelt kanske tom. tredubbel förbrukning.

Den där putsskadan ser ut som den beror på läckande tak (vatten läcker ned i väggen och det blir en frostsprängning). Då är frågan om skadan är från före takbytet. Av bilden får jag en känsla av att skadan är färskare.
Elförbrukningen är vi också misstänksamma över. Huset hade trasig fasad här och var stans, mest på söderläge av huset.
 
Swetrot skrev:
Vi kan väl säga som så att om man köper det där får man vara beredd på att ha en miljon på banken att renovera med. Det är ett gammalt hus, och med tanke på vad som syns kan det finnas mycket som inte syns. Räkna med att energikostnaderna blir det dubbla, det där var väldigt snålt tilltaget eller så eldar de som sjutton och då borde en massa ved föras upp på kontot.

Spontant känns det som alldeles för mycket pengar, men finns det någon som är beredd att betala så lär det ju inte gå att pruta.
Det är sant det du säger, det är mycket jobb på den kåken o vi får fundera över hur vi gör...
 
Ser ut som ett mysigt hus, men om du shoppar får du nog vara beredd på att skaffa dig en ny hobby för ganska många år framöver, husrenovering.
Att fixa ett sådant hus med enbart hantverkare kommer att bli fruktansvärt DYRT!
Även med mycket eget jobb kommer det att kosta massor, naturligtvis beroende på dina krav.

1909 gjordes en stor inventering av hus i Sverige, så många äldre hus har 1909 som byggår i handlingarna.
I detta fallet ser det dock ut att vara ungefär rätt.

Prisläget i dina trakter har jag ingen aning om, så där väljer jag att inte kommentera, men jag antar att det blir någon slags budgivning om flera är intresserade? Då är det ju bara att börja lågt och sätta ett maxpris för sig själv.

Bullret från vägen kan du aldrig renovera bort, åtminstone utomhus. Viktigt..

/ Fredrik
 
  • Gilla
hanniss
  • Laddar…
Stickan56
Jag skulle tycka att det var väldigt otrevligt att bli uthängd på ett diskussionsforum bara för att jag vill sälja mitt hus. Jag hoppas slippa se denna företelse igen.

MVH Stickan
 
Man kan ju se på det som gratis marknadsföring. Byggahus är en populär site och den här tråden är dessutom lyft till deras nyhetsbrev så det är inte omöjligt att säljaren har fått en del nya spekulanter. Skulle jag ha varit i TS sits hade jag Inte avslöjat vilket objekt jag är intresserad av.
 
Stickan56 skrev:
Jag skulle tycka att det var väldigt otrevligt att bli uthängd på ett diskussionsforum bara för att jag vill sälja mitt hus. Jag hoppas slippa se denna företelse igen.

MVH Stickan
Nu förstår jag inte riktigt..

En köpare (som verkar ganska intresserad) frågar forumet vad det tror om ett hus till salu.
Länk finns till mäklarannonsen.
En mäklarannons är ju till sin natur publik, om man känner sig uthängd pga den, så vet jag inte riktigt hur man skall sköta en försäljning.
Svaren tolkar jag som övervägande positiva, även om många ekar det som står i papperen som mäklaren verkar tillhandahålla "det är mycket jobb".

Om huset varit mitt och jag inte haft för avsikt att sälja, så hade jag nog känt mig "uthängd", men om jag velat sälja det så vore det väl bra med, övervägande, positiv uppmärksamhet.

Att vänta sig att någon skall köpa ett hus, för 2Mkr, med renoveringsbehov, utan att diskutera med någon, tycker jag låter antingen naivt, eller som om man vänder sig till en smal marknad av mycket kunniga köpare.

Förklara gärna hur du tänker..

/ Fredrik
 
Redigerat:
  • Gilla
cecar33 och 2 till
  • Laddar…
Hej.. Kikade lite på energi åtgången, får inte förbrukade kwh timmar och kostnaden att gå ihop.
Tex. elvärmen skulle kosta ca 1kr/kwh ,vvb kostar 0,7kr/kwh och hushållsel 0,77kr/kwh..
Inköpt pris är ju lika per kwh och spelar ingen roll vad varje kwh går till.
Min uppskattning av elkostnad/år uppgår till ca 32100kr och då är det räknat på 1,5kr/kwh inkl all avgifter mm.
Rätta mig om jag har fel..
Äger själv ett hus från 1910 som det var direktel i. Och den förbrukningen låg på ca 24000kwh fördelat på 110 + 65kvm boyta och den uppgick till ca 36000kr/år.
Idag har jag konverterat till vattenburet och jordvärme en investering på ca 120000kr (gjort allt själv).
Och vad gäller mossa på taket så är det garanterat trädena som mjölar av sig.. Står väldigt nära där.
Och mossa är rena döden för taket, både ytbeläggning och undertak samt läkt, ser detta väldigt ofta i mitt jobb då jag är takläggare.

Det var min input om detta.

Med vänlig hälsning, tjompo
 
Stickan56 skrev:
Jag skulle tycka att det var väldigt otrevligt att bli uthängd på ett diskussionsforum bara för att jag vill sälja mitt hus. Jag hoppas slippa se denna företelse igen.

MVH Stickan
- Va? Uthängd ? - Var? - När ?
Jag har inte läst en enda mening som kritiserar de nuvarande ägarna nånstans. Alla har väl hus som inte är perfekta på alla punkter ? Diskussionen handlar bara om rekommendationer angående ett eventuellt köp.
Har man ingen annan att "bollplanka" med så är väl bygga hus ett utmärkt forum ?
 
  • Gilla
hanniss
  • Laddar…
Härligt läge och vilket fint gammalt stenhus, kräver lite jobb men det kanske det kan vara värt :) Undrar vad utgångspriset varit om det vore i toppskick, förmodligen i en helt annan nivå.
Tror att huset är byggt innan 1909 förmodligen gissningsvis tidigare vid sekelskiftet eller rent av slutet av 1800-talet, det är det första året som finns i taxeringsuppgifterna men står det det ska man tänka till, det används när man tror det är byggt 1909 eller är äldre... Kan vara värt att kolla upp avloppet lite till.
Lägg ett bud som ni kan stå för och lycka till!
 
Håller med mycket om vad som sagts ang. att det alltid är den lokala marknaden och läget som avgör. Sådant är svårt att bedöma utan att vara på plats eller ha koll på området.

Spontant tycker jag som byggnadsvårdare att det ser ut som ett hus med mycket potential men det finns ett antal saker att kolla upp som kan bli extra dyrt utöver vad som sagts. Avlopp och vatten verkar inte hålla måttet. Värt att ringa och checka med kommunen vad som krävs då sånt kostar. Fukt i källare och krypgrund är inget ovanligt men bör förstås kollas upp för att avgöra hur allvarligt det är (verkar lite udda med både källare och krypgrund, källare under bara en del av huset?).

Annars var beredd på mycket jobb eller att slanta upp många 100k på hantverkare. I vilket fall kommer det ta tid och kosta. MEN det kan också verkligen ge fantastiskt mycket tillbaka och bli ert drömhus. Själv tycker jag det är något väldigt speciellt att bo i ett gammalt hus med mycket historia som vi samtidigt tillsammans formar till vårt eget. Det är dock något som tar många år och det måste man vara beredd på. Tänk också på att hus och tomt kan man ändra på men läget är som det är. Läget måste man bara gilla helt enkelt.
 
Redigerat:
Tänk på att Anticimex är ökända för att utföra dåliga besiktningar. Anlita istället en riktig besiktningsfirma så kommer du att hitta ett stort antal ytterliggare brister som påverkar fastighetens pris.

Det är inte roligt att köpa ett hus som besiktigats enbart av anticimex eftersom många dyrbara överaskningar drabbar köparen senare.
 
  • Gilla
hanniss
  • Laddar…
All info du tar upp är ju känd för eventuella köpare. Varför skulle dettta dra ner priset i efterhand. dvs ge prutmån? Hittar du något utöver kända brister kan du pruta om du gett högsta budet, om ens då. Säljaren kanske går till nästa köpare i så fall med näst högsta budet.
 
Det är väl ingen som har pratat om att pruta i efterhand. Det gäller ju snarare en fråga om vad som skulle kunna vara ett lämpligt pris eftersom de uppfattar det begärda priset som för högt i förhållande till marknadsvärdet.
 
  • Gilla
hanniss
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.