Hejsan.

Har sökt och läst ett antal trådar om detta ämne, men nu behöver jag er hjälp...

Första inlägget.

Jag och min fru har köpt ett hus från 74.

Allt fin osv. Läst besiktningsprotokoll från säljaren och det fanns inget av vikt att reagera över.

Huset hamnade på 3 milj.

Nu har vi tagit in en besiktningsman som kollat på huset och han fann att södergavelens panel måste bytas ut då den har blivit angripen av röta. Han uppskattade kostnaden på ca 25 tusen för det arbetet.

Sedan påpekade han att grannens tomt lutade mot "våran" grund vilket det fanns tecken på att det var fuktigt mot grunden och upp på vägg.
Huset är inte dränerat sedan det byggdes. Inget av dessa två påpekande fanns med i säljarens beiktningsprotokoll utan upptäcktes av våan.

Hur tycker ni att vi skall gå vidare med detta.

Vi gillar huset och har mer eller mindre flyttat in.

Det sista vår besiktningsman sa var att det var ett bra hus och vi inte behöver oroa oss, men att vi skulle försöka få ner priset något för en dränering och fasadbyte.
 
Har köpet gått igenom eller ej? (= Har ni betalt köpeskillingen) Du skriver att ni har köpt huset, och är det så att köpet gått igenom så är det ju lite sent att pruta, då handlar det mer om att få det till ett dolt fel.
 
lbgu skrev:
då handlar det mer om att få det till ett dolt fel.
Berätta gärna hur man kan få en fasadpanel i behov av byte till ett dolt fel.:rolleyes:
Huset är byggt 1974, saker som fasad, vindskivor, fönster mm kan mycket väl vara i behov av byte, beroende på hur det underhållits, var huset står osv.
Säljarens besiktning får, tyvärr, betraktas som marknadsföring, och att det finns lite fel och brister på en 40 år gammal kåk är normalt.
Jag tycker inte, utifrån det som skrivits, att det finns något prutläge.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Nej köpet ej gått igenom. Har besiktningsklausul där vi har på oss till nästa vecka att hoppa av om vi vill.
 
dillen76 skrev:
Nej köpet ej gått igenom. Har besiktningsklausul där vi har på oss till nästa vecka att hoppa av om vi vill.
Eftersom besiktningarna skilde sig åt på dessa punkter så är det väl bara att ta upp det med säljarna för att se ifall de är beredda på att sänka priset något. Risken ni tar är ju att säljaren ogillar ert prutande och säljer till 2an i budgivningen, så ifall ni väldigt gärna vill ha huset så får ni ju tänka på det med.
 
Fotografen skrev:
Berätta gärna hur man kan få en fasadpanel i behov av byte till ett dolt fel.:rolleyes:
Det tror jag också är svårt. Jag menade bara att ifall köpet redan gått igenom så är det inte prutning utan att få det till dolt fel som det handlar om.
 
Vi hade samma typ av klausul och vår besiktning hittade mikrobiologisk påväxt under golvet (1977 med platta på mark så det var väntat) samt vissa läckor i taket. Vi prutade 400.000 kr för åtgärder och skulle hoppat av affären om vi inte skulle fått genom det...
 
Äldre hus innebär massor av eget arbete och pengar...hoppa av och köp ett nybyggt hus alt en bostadsrätt.
Hus ska kännas minst 100% bra redan från början annars kommer det slita mer än det ger.
 
Det handlar väl mest om hur säljarens situation, hur bostadsmarknade ser ut på orten och hur mycket budgivning det blev.
Behöver hen sälja och det inte var någon större budgivning kan ni säkert lägga in ett rimligt prutbud. Det handlar ju om ett äldre hus där man kan förvänta såna här saker, så det går kanske inte att få det täckt fullt ut. Som sagt, beroende på vad säljarens alternativ är om ni hoppar av, står någon på tur?
 
lbgu skrev:
Det tror jag också är svårt. Jag menade bara att ifall köpet redan gått igenom så är det inte prutning utan att få det till dolt fel som det handlar om.
TS har väl inte hävdat dolt fel eller... ?

Det är ju fel som besiktningsmannen hittade!

Om man har besiktningsklausul när man skriver köpekontraktet har köparen all rätt att hoppa av köpet inom stipulerad tid.

Han har ingen automatisk rätt att pruta utan vad som gäller är att avstå köpet helt och hållet ochförst då kan säljaren gå vidare till annan spekulant.

Alltså är det köparen som enväldigt måste ta ett beslut.
Om då säljaren är resonabel eller det finns ont om budgivare kan köparen möjligen försöka pruta men säljaren kan säga blankt nej och då kan köparen antingen avstå köpet eller fullfölja köpet till pris som står i köpekontraktet.
 
  • Gilla
dillen76
  • Laddar…
S
lbgu skrev:
Har köpet gått igenom eller ej? (= Har ni betalt köpeskillingen) Du skriver att ni har köpt huset, och är det så att köpet gått igenom så är det ju lite sent att pruta, då handlar det mer om att få det till ett dolt fel.
Enda sättet något av dessa fel skulle kunna vara dolt fel är om det är en godtagbar anledning att besiktningsmannen är blind, eller att köparen själv är blind för den delen.

Detta är definitivt såna saker som du borde hittat, tillochmed på den öppna visningen borde du hittat dessa "fel"..
 
S
Vore jag säljaren skulle jag undvikit en affär med dig faktiskt, jag säger inte detta för att vara taskig, men jag säljer hellre till någon som är händig själv än någon som ska pruta på saker som alla MÅSTE göra på sina hus för det kallas normalt underhåll.

Risken finns ju att du om något år kommer gnällande om dolda fel pga. ett fönster som kärvar eller en hängränna med bakfall. Det är inget du kommer få igenom, men det blir ett irritationsmoment för säljaren.
 
  • Gilla
Latitud79
  • Laddar…
SueCia skrev:
Vore jag säljaren skulle jag undvikit en affär med dig faktiskt, jag säger inte detta för att vara taskig, men jag säljer hellre till någon som är händig själv än någon som ska pruta på saker som alla MÅSTE göra på sina hus för det kallas normalt underhåll.

Risken finns ju att du om något år kommer gnällande om dolda fel pga. ett fönster som kärvar eller en hängränna med bakfall. Det är inget du kommer få igenom, men det blir ett irritationsmoment för säljaren.
Min fråga var hur ni här på forumet hade gjort, Jag ville ha input.

Jag FÖRSTÅR att löpande underhåll är ett måste på hus. Dolda fel har jag koll på, varför skulle jag komma om några år och gnälla på "kärvande fönster och bakfall i hängränna"?

Dum kan man vara men så mycket förstår jag att så funkar det ju inte.

Hade jag inte varit händig hade vi aldrig köpt hus utan fortsatt bo i vår BR.

Då vi fick tipset på att få ner priset något av vår besiktningsman så väcktes ju frågan?

Har hört mycket delade meningar om detta och även pratat med vår mäklare som säljer vår lägenhet.
Fick dessutom tips av hen om hur vi skulle ev lägga fram ett prisavdrag.
Hen var possitiv till detta men att det är en balansgång.
 
Men det är väl för tusan självklart att man ska ta upp ev funna brister för samtal.
Om panelen var sämre än väntat vid besiktning så är det väl självfallet att man ska lufta detta med säljaren, hade det stått om det i säljarens besiktning så hade det ju varit något helt annat.

Kolla upp vad ev åtgärder skulle kosta och ta upp det för samtal med säljaren, varje krona är ju nått som går att använda till att byta panelen tex.

Man kan ju vända på det, om nu detta är normalt underhåll så kan man ju då undra varför säljaren inte skött sitt hus, finns det mer punkter där skötseln är eftersatt?

Jag har hoppat av husköp där säljaren inte ville diskutera om priset, efter budgivningen kom det fram att säljaren skulle ha friskrivningsklausul, alla 5 som var med och bjöd hoppade av och visning och hela köret fick göras om, priset blev 30% lägre vid nästa budgivning.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 6 till
  • Laddar…
Att huset inte omdränerats sedan det byggdes osv är ju en standardsak att kolla, så det borde ni väl känt till långt innan kontraktskrivning, antigen i dokumentation i annons eller genom fråga till mäklare/säljare känns det som, det borde rimligtvis inte kunna medföra skäl att pruta.
Röta i panelen däremot skulle jag anse är skäl till prisavdrag.
Det är dock min egen tolkning av hur det borde gå till, är ingen expert på området :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.