355kr för 4 l, så 15 liter kommer gå på ca 1500 kr :). Inte billigt haha. Men ok enda alternativet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om du behöver lite mer....

[länk]
Ok Swedol absolut billigast!
 
Etylen funkar också, men du får vara noggrannare att samla upp det när du tömmer slingorna.
 
Tror inte du behöver oroa dig så mycket för frysning av större art, Rummet inspikat med väggar/tak och en gjuten platta på mark, i.o.f. sig isolering under, men det kommer alltid att vara en grundvärme från moder jord, plattan är inte i nordpolen.
Så blanda till så det klarar - 7 - 8 C och ha lite koll på tempen i bygget, framför allt på ytan av betongen. den kan gå ner till ca + 3 C utan att det händer något. Vill det bli minus får du blanda till lite fetare i efterskott.
 
Förstår inte varför många är så rädda för att blåsa rent med tryckluft. Blåsa en slinga i taget. Skulle det vara några droppar vatten kvar är det inte hela världen, det viktiga är att de lilla vatten som kan finnas kvar ges utrymme att expandera. Själv gjöt jag plattan för mitt tillbygge i november, efter gjutning tömde jag slingorna med tryckluft en och en. Hade som värst något vecka med 15 minusgrader innan bygget drog igång i april.
 
Det spelar roll hur man blåser med tryckluft också.
Bäst är att koppla hyfsat grov slang från kompressorn till slingan och att man sen stryper utloppet på slingan med en kulventil.
Man bygger tryck så hela slingan blir som en tank. När sen utloppet öppnas fullt blåser man oerhört mycket kraftigare än om man bara stått med blåsmunstycke i öppen slinga.
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Till slut så skippade jag glykol utan har värmt upp lokalen istället med värmefläkt eftersom arbete pågått där för att det ska bli trivsamt.

Nu är det dock dags att driftsätta golvvärmen nästa vecka!
Betongen gjöts 4 november, alltså 3 månader sedan.
Jag antar betongen fått tillräckligt lång tid på sig att härda för att köra igång golvvärmen.
Har ni beprövade tips för hur man ska driftsätta på ett säkert sätt utan att riskera sprickor i betongen. Betongen är fiberarmerad samt armerad med stålnät.
Temperaturen på vattnet är max 50 grader från VP.

Tack!
 
3 månader är ju lång tid i detta sammanhang.

Något annat än att värma upp långsamt och ungefär lika över hela golvet finns ju inte att göra, det är ju ditt enda alternativ.

Jag drog igång värmen på halvfart (dvs med lågt flöde, framledning kring 30gr) en månad efter gjutning. Ett par veckor efter det hade jag två smala sprickor tvärs golvytan och så verkar det förbli. Kan inte säga att det säkert beror på golvvärmen. Mig spelar det ingen roll eftersom jag ska ha golv på, men du skulle ju ha synlig betong.

Lägre temp med högre flöde (så att du har samma temp i hela slingan) borde vara minst sämst?
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Hade din betong fått härda under denna månad enligt konstens alla regler innan du satte på golvvärmen?
Just nu är mitt betonggolv 100% fritt från synliga sprickor.
 
Det beror nog på vad man menar med konstens alla regler. Den låg orörd med plast under och över i en månad, med cirka 15 graders temp på ovansidan. Den har ju inte brunnit klart då och tillslut avstannar ju processen tills det åter blir lite varmare.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag drog igång värmen på halvfart (dvs med lågt flöde, framledning kring 30gr) en månad efter gjutning.
Är det inte bättre att ha högt flöde så det blir jämnare temperatur över hela golvet? I början kanske man knappt ska skicka ut nån värme alls för att bara få temperaturen att jämna ut sig Sen höjer man lite succesivt.
 
Jag ska se om vi ska shunta med kallvatten så vi kan reglera framledningstempen istället för att bara styra flödet.
Golvvärmen i gäststugan kommer gå på samma system som VP i huvudhuset.
Där är max framledningstemp inställd på 55 grader, men det blir väl för varmt för betongen antar jag. Jag kan även se till att rummet håller 20 grader innan vi kör igång golvvärmen.
 
Golvvärmen är dessutom fördelad på varje rum så jag kan ju börja med sovrummet där golvet inte är lika estetiskt viktigt som vardagsrummet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.