Det är, som sagt var, inte ovanligt med glykol i värmesystem så det ska inte vara några problem om det blir kvar en skvätt.
 
useless useless skrev:
Ställ in en byggfläkt så att det är minst några plusgrader där.
Ja jag tänkte det först, men eftersom byggnaden är oisolerad (plattan är dock isolerad) så kommer det ju gå åt väldigt många KWh. Vi kommer ha det ouppvärmt i 3 månader...
 
Om du kan komma åt en slang i taget så kanske man kan suga ur allt vatten med en våtdammsugare? Borde bli torrt om den får stå och suga en stund i varje slang.
 
Under mitt bygge hade jag en liten elpanna från Valliant som jag körde tillfälligt under byggtiden. Inget vidare svårt att koppla in. Fick låna en av rörmokaren gratis. Skönare med lite värme på bygget också samtidigt som plattan torkar ut.
 
Jag vill som sagt inte sätta värme på golvvärmerören än, pga sprickrisk.
Jag vill ju gärna ha lite komfortvärme under byggtiden. Att då använda en byggfläkt kommer ju vara det smidigaste, men ibland så kommer det säkert bli riktigt kallt och då kommer inte fläkten räcka till att värma upp en 10-tons betongplatta?
 
Är det så att du ska en ren betongyta som golv så fordras lite mer än att bara fylla på betong och vibbra, vatten finns alltid kvar och när det avgår så krymper betongen vid större ytor. betongen ska då vacumsugas så den inte innehåller mer än kanske
10 % vatten, det görs på stora ytor i kontorslandskap, men är ingen garanti för att sprickor inte uppstår, även exspanderbetong krymper lite och spänningar kan uppstå med sprickor. Sen det med glykol/sprit i slangarna har inget betydelse i det stora hela, den spädes ut med övrigt vatten som systemet fylls med och som det sägs, vissa system är en nödvändighet med glykol/sprit
i för att inte frysa sönder, så det med vad LK säger så ta det med nypa salt.
 
...men om det nu inte är tillförlitligt att blåsa ut vattnet ur rören så är väl ändå någon glykolblandning det enklaste/billigaste?

När det ska ur i vår är det ju bara att koppla in trädgårdslangen och låta vattnet flöda. För miljöns skull ska man samla upp det i dunkar, men det låter som ett mycket mindre komplicerat projekt än allt annat som diskuterats här.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Ja golvet ska slipas enligt HTC Superfloor nästa vecka. Det ska bli en Bronze-behandling. Jag upplever ändå att frysmedel verkar vara ett av de starkaste alternativen. Det klarar ju även jag som lekman att göra!

Systemet innehåller idag 48 liter teoretiskt (240 m 16mm). Hur mkt glykol ska jag pumpa in mer exakt?
 
Ok så ser att 30% glykol (70% vatten) gör att fryspunkten blir - 15 grader. Alldeles tillräckligt för mig. Funkar vanlig etylenglykol från Biltema? (tänker på om den är särskild anpassad för bilar med någon konstig tillsats)
 
Köp en 12v länspump och pumpa runt glykolblandning i alla slingor. Du kan ju köra med glykol i slingorna sedan också.
 
Går nog bra då det som kan bli spädes mååånga gånger om, det är någon form av rostskydd i all glycol.
 
Från en tidigare tråd i ämnet:

iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
Svar nedan.
Och aldrig mer än 50%


[länk]

I snösmältningssystem används ofta någon form av frostskydd, till exempel glykol.

Lösningens koncentration beror på vilket frostskydd som önskas, normalt blandar man in 20 - 50 % glykol. Ju lägre koncentration hos blandningen desto bättre värmekapacitet hos mediet.

Etylenglykol är klassad som giftig och kan bytas ut mot propylenglykol, men hänsyn bör tas till att propylenglykol har sämre värme kapacitet än etylenglykol.
 
Tack för alla inspel. Jag som trodde detta skulle bli en enkel grej och bara tömma med en pump.:seenoevil:
 
G Gabsson skrev:
Funkar vanlig etylenglykol från Biltema?
Kör med propylenglykol som inte är giftig.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kör med propylenglykol som inte är giftig.
Inte helt enkelt hitta propylenglykol. Etylenglykol är ju det vanligaste i butik.
 
  • Gilla
R88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.