26 700 läst · 137 svar
27k läst
137 svar
Projekttråd: Kaklad spapool med motoriserat trädäck
Tror väggarna inkl armering etc kostar runt 20”D David_Berglund skrev:
Allt är standardstorlekar från Tjällden. Skulle tro att de kan göra den lägre också till din lägre pool. Om dem mot förmodan inte vill det så kan du enkelt kapa dem själv. Det är ju bara cellplast som är sprutad med fiberarmerad betong eller liknande.
Kan du berätta mer om den mekaniska del, såg att du ska använda en motor.
Vad för motor, hur ska du få den att dra allt, då det kommer väga en del
Vad för motor, hur ska du få den att dra allt, då det kommer väga en del
Tänkte lite mer på motordriften och framförallt med tanke på säkerhet.
Jag hade nog föredragit att bygga den med stål-lina/wire som sköter allt via ett linjhjul jämfört med att ha en lösning med kuggstång som nämnts tidigare. För säkerhet hade jag nog köpt ett enkelt dödmansgrepp, exempelvis den på länk nedan. Bygger man spännhjulet fjädrat kan man sätta en sådan säkerhetsbrytare på fjädern och driva motorn med relä som kopplas via denna brytare. Så fort belastningen blir för stor så spänns fjädern och säkerhets-brytaren rycks ur.
Har man dessutom en motor/växel som inte är självhämmande, utan frikopplar när den är strömlös kan man dessutom lätt skjuta tillbaka det manuellt om det behövs. En liten 12v DC-motor med planetväxel exempelvis.
Detta skulle inte vara godkänt att CE-märka men skulle nog fungera tillräckligt tillförlitligt för att addera den säkerhet man skulle vilja ha hemma för att undvika att någon klämmer sig, eller att utrustningen går sönder om något faller mellan.
Ett försök att vara pedagogisk.
https://www.biltema.se/bat/sakerhet...3x2D-3eYgwnBs2Q9cmJXuzFOm_1829xxoCIREQAvD_BwE
Jag hade nog föredragit att bygga den med stål-lina/wire som sköter allt via ett linjhjul jämfört med att ha en lösning med kuggstång som nämnts tidigare. För säkerhet hade jag nog köpt ett enkelt dödmansgrepp, exempelvis den på länk nedan. Bygger man spännhjulet fjädrat kan man sätta en sådan säkerhetsbrytare på fjädern och driva motorn med relä som kopplas via denna brytare. Så fort belastningen blir för stor så spänns fjädern och säkerhets-brytaren rycks ur.
Har man dessutom en motor/växel som inte är självhämmande, utan frikopplar när den är strömlös kan man dessutom lätt skjuta tillbaka det manuellt om det behövs. En liten 12v DC-motor med planetväxel exempelvis.
Detta skulle inte vara godkänt att CE-märka men skulle nog fungera tillräckligt tillförlitligt för att addera den säkerhet man skulle vilja ha hemma för att undvika att någon klämmer sig, eller att utrustningen går sönder om något faller mellan.
Ett försök att vara pedagogisk.
https://www.biltema.se/bat/sakerhet...3x2D-3eYgwnBs2Q9cmJXuzFOm_1829xxoCIREQAvD_BwE
Redigerat:
Jag ska erkänna att jag inte löst alla bitar kring motoriseringen och att slutgiltig lösning kan komma att bli något helt annat men jag har en grundidé om att använda en grindmotor. Dessa finns i många storlekar och med olika kapacitet. Golvet kommer att väga uppskattningsvis 200-300kg( ännu mer när det är blött) och det finns grimdmotorer för enorma grindar. Jag tänker att jag överdimensionerar och tar en motor för runt 600-800 kilo. Ska räkna mer noggrant på vikter innan det är dags att bestämma sig.L luckmålare skrev:
Det finns en uppsjö av dessa på t.ex. amazon. Sök på ”sliding gate motor” för att komma runt Amazons bedrövliga översättningar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snygg ritning. Hade tagit mig en halv dagD David_Berglund skrev:Tänkte lite mer på motordriften och framförallt med tanke på säkerhet.
Jag hade nog föredragit att bygga den med stål-lina/wire som sköter allt via ett linjhjul jämfört med att ha en lösning med kuggstång som nämnts tidigare. För säkerhet hade jag nog köpt ett enkelt dödmansgrepp, exempelvis den på länk nedan. Bygger man spännhjulet fjädrat kan man sätta en sådan säkerhetsbrytare på fjädern och driva motorn med relä som kopplas via denna brytare. Så fort belastningen blir för stor så spänns fjädern och säkerhets-brytaren rycks ur.
Har man dessutom en motor/växel som inte är självhämmande, utan frikopplar när den är strömlös kan man dessutom lätt skjuta tillbaka det manuellt om det behövs. En liten 12v DC-motor med planetväxel exempelvis.
Detta skulle inte vara godkänt att CE-märka men skulle nog fungera tillräckligt tillförlitligt för att addera den säkerhet man skulle vilja ha hemma för att undvika att någon klämmer sig, eller att utrustningen går sönder om något faller mellan.
Ett försök att vara pedagogisk.
[bild]
[länk]
Förstår vad du menar kring säkerhet. En del av de dyrare motorerna har avkänning för motstånd eller fotoceller för att säkerställa att inget står i vägen. Tveksamt hur dessa fotoceller mår av fuktig, klormiljö dock
Ska definitivt läsa in mig på alternativa lösningar likt den du nämner. Hittade också grindmotorer med kedjedrift som kan vara ett mycket bättre alternativ om man väge in det vi diskuterat tidigare med att taket gör en dipp i stängt läge och komprimerar en gummilist.
Massor att läsa in sig på och nörda ner sig i.. Känns tryggt att ha en plan C. Dvs att putta upp taket med foten på ca 15 sekunder, haha.
Har poolen igång maj-september för att det är då det är sommar. Är inte badsugen andra tider på året, inte när det regnar heller. Men om jag skulle bada i regn hade jag ändå föredragit bar himmel än under ett tak.B bhus2021 skrev:Några tolkningar:
Begränsad användning - funkar bara att hålla varmt mellan Juni-September utan pooltak, med tak kan man få en månad till åt varje håll (svealand)
Begränsad användning - allergisk mot regnvatten i håret, då begränsar vädret när man kan bada utan pooltak
1) kan lösas genom att skaffa större plånbok och köpa en starkare värmekälla
2) är svårlösligt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev en liten arbetsinsats idag med. Vertikalarmering som ska armera kommande pelare mellan cellplastblocken. Gjuter plattan på fredag om vädret stämmer. Satan vad nervöst det är att gjuta.
Någon som är kunnig på släppmedel till formen? Jag googlade fram släppområden från Sika men känner mig för snål för att betala 800 kr för det. Funkar vanlig matolja eller träolja?
Du kan ha på lite vad som tex vax, men det viktiga är att inget sitter kilat på något sätt. En planka som bara har betong på en sida har jag aldrig haft problem med att få loss.
Har du bråttom att forma av? Redigt torkat(härdat och krymt) brukar göra det lättare att få av.
Har du bråttom att forma av? Redigt torkat(härdat och krymt) brukar göra det lättare att få av.
Toppen, tack.AXS skrev:
Nej, har inte ett dugg bråttom med avformningen. Smetar på lite vax och gläder mig åt 800 sparade kronor
Gjutarfrossa kommer alltid, men tänk på att det nästan alltid går bra och det går att fixa även om det verkar skita sig.
Lite bilder här och många kan titta och hitta någon svag punkt.
Du verkar påläst och det ser bra ut, så jag tror det kommer gå kanon!
Lite bilder här och många kan titta och hitta någon svag punkt.
Du verkar påläst och det ser bra ut, så jag tror det kommer gå kanon!
Tack för pepp. Jag brukar ta god tid på mig och försöka tänka igenom allt, lik förbannat blir det tokigt ibland.AXS skrev:
Det är en ganska liten platta, så vi ska köra handblandat (eller ja, 2 tombolas). Det är nog mest det jag är nervös för, att inte hinna med.
Rätt eller fel, men om det inte är höga formar brukar jag forma av ganska tidigt, avsevärt tidigare än hela första dygnet gått om det är sommartid.
Då är det mjukt nog för att få med sig varje bit trä, utan att något blir kvar. När man river form som är genomhärdad tycker jag tvärt om att det alltid sitter kvar fibrer.
Har aldrig vaxat eller behandlat alls, och har alltid gjutit emot vanlig plyfa, OSB, och hyvlat eller sågat virke. Aldrig kostat på mig form-plyfa om jag inte är särskilt noga med ytorna, men det är man sällan på sådant som skall grävas ner.
Kul med gjutning!
Då är det mjukt nog för att få med sig varje bit trä, utan att något blir kvar. När man river form som är genomhärdad tycker jag tvärt om att det alltid sitter kvar fibrer.
Har aldrig vaxat eller behandlat alls, och har alltid gjutit emot vanlig plyfa, OSB, och hyvlat eller sågat virke. Aldrig kostat på mig form-plyfa om jag inte är särskilt noga med ytorna, men det är man sällan på sådant som skall grävas ner.
Kul med gjutning!