Nu är en ny prototyp av adaptern tillverkad. Med ansluten LED-lampa för testmöjligheter vid laddstolpen också. Notera tryckknappen som hänger ut via infästningen för locket som jag tagit bort. Vill inte borra hål för denna om den inte behövs...

Elbilsladdningsadapterprototyp med uttagen tryckknapp och ansluten LED-lampa på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Intern så ser denna nu ut enligt detta:

__________________________ / - tryckknapp - \
CP -> Diod -> 880R motstånd ---- <::::::::::::::::::::::::::::> GND
-------------------------------------------\ - 2k motstånd - /

Dvs, 880 Ohm motstånd och diod när knappen är intryckt (detta ger 9V - "car ready and waiting").
Och 2,8 kOhm motstånd och diod när knappen ej är intryckt (detta ger 6V - "car charging")

Dioden skär bort negativa spänningar vilket kan vara anledningen till felindikeringen, jag hade ju inte denna i första testet. Men nu kan jag testa både 9V och 6V tillstånden för att se hur laddstolpen beter sig, det kan även vara där problemet finns. Eventuellt så måste jag dock koppla bort motstånden helt för att kunna koppla ur handsken ur laddstolpen, så det finns risk att jag får ringa till inCharge kundservice igen.

Hinner inte testa denna förrän till helgen, så kanske att jag löder in en knapp till för att kunna koppla bort bilen helt också (12V - "no car detected", dvs urkopplad i andra änden). Vi får se vad jag hinner med.

Min laddbox ger ju inte fyrkantvåg mellan +12V och -12V utan ger istället en fyrkantvåg mellan +12V och 0V eftersom dioden ändå skär bort den negativa delen. Detta gjorde att jag först testade med att skippa dioden och att generera 6V ut direkt. Standarden kräver ju indirekt inte att man skickar -12V också i fyrkantvågen iom att dioden tar bort den. Många laddboxar skippar därför denna del, men kanske inte de från inCharge, men det vet jag ju inte förrän jag testat allt.

Beroende på hur testerna går så kanske adaptern får bli än mer komplicerad. Jag hoppas dock att jag slipper fundera mer på detta. ;)
Har dock grubblat lite ändå och det borde gå att göra en lösning baserat på en strömbrytare med tre lägen om jag måste komplicera det ytterligare.

Edit: Försökte få min ASCI-konst att se lite bättre ut i alla fall...
 
Redigerat:
Ok, denna adaptern fungerade inte heller. Fick dessutom öppna handsken och klippa tråden mot jord för att för att få ut handsken då inCharge kundservice inte svarat på 15 minuter och jag stod först i kön hela tiden, dvs ingen var på plats för att svara i telefon trots 24h sevice...

Efter lite googlade så insåg jag att Mennekes i sina kontakter lagt in ytterligare ett krav på koppling som troligtvis är orsaken till problemet. De kräver resistiv indikation på hur mycket ström bilen kan ta emot. 1500 Ohm motsvarar 13A. Detta skall läggas mellan Proximity Pilot och jord. Löser in detta idag så skall det nog funka sen.
 
Hittade denna ritning på nätet:
https://elweb.info/dokuwiki/doku.php?id=typ2-stecker

Inte heller den fungerade. Snart är det bara byte av diod kvar. Har inte exakt den modell som ritningen innehåller, men det skall inte spela någon roll.

Det intressanta är att adaptern fungerar i vissa laddstolpar, men inte i andra. Skall prova att ändra från 1500 Ohm (16A) till 680 Ohm (20A som de flesta verkar använda sig av). Har hittat andra på nätet som har problem med 1500 Ohm, kan vara värt att testa i alla fall.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Efter ytterligare lite eftertanke så måste jag nog använda en brytare med tre lägen. Eftersom vissa laddstationer låser fast kontakten så finns det två lösningar:
1) fila bort låsklackarna så att man ändå kan dra ut kontakten
2) använd en brytare med tre lägen (off, on1, on2)
3) använda två brytare (on/off, samt för laddstate 6V/9V)

Eftersom jag redan har en brytare för 6V/9V så kanske det enklaste är att ha två brytare. Men om man är snabb i att flippa över så kanske denna fungerar som en trelägesbrytare:
- https://www.kjell.com/se/sortiment/...iatyromkopplare-1-polig-till-fran-till-p36021

När man flippar om mellan de två laddlägena så måste man med denna passera "off", vilket kanske inte är så lyckat. Värt att testa dock...

Detta har dock fortfarande inget att göra med att vissa laddstationer vägrar acceptera adaptern.
 
Har löst problemet med att jag får felindikering på laddstolpar, jag bytte från 1500ohm till 680ohm och då fungerar det. Det verkar som om vissa laddstolpar inte beter sig korrekt och begränsar laddströmmen utan bara vägrar ladda om laddkabeln inte når upp till laddboxens ström. Ingen fara i praktiken, men jag ska stoppa in en 10A säkring i handtaget också ändå.

Det fungerar dock fortfarande inte när den enda last jag lade på var en LED-lampa, men jag misstänker att jag måste lasta mer och skall nu testa med en kupevärmare. Eftersom en elmätare ingår i laddboxen så kan det vara så att den övervakar strömmen som dras innan den tänder de blå lysdioderna.
 
Suck, hittade ett till problem. Stickproppen som jag köpte i Kina får inte kontakt med Control Pilot (CP) i alla laddstationer. Kollade runt på nätet och min pin sticker ut 4-5 mm mindre än andra kontakter.

Naturligtvis så fungerar den inte på de nya laddstationerna som monterats i min stad.

Beställde en PP-pin på nätet, får bygga om handsken helt enkelt och ha den längre PP-pinen även på CP...
 
Nu har jag en fungerande adapter till Schuko.

Lätt när man gör rätt.

Adapter med Schuko-kontakt, två röda spakar för motstånd och kabelanslutningar. DIY-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De två röda spakarna är för att koppla in två motstånd. Hittade en bra ritning:

Elektrisk kretsritning som visar anpassning av Schuko-kontakt till 7-polig Mennekes typ 2 med motstånd och brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är inte svårt egentligen. En stickkontakt från AliExpress, knappt 500kr. Två brytare och tre motstånd. I mitt fall blev det fem motstånd då jag inte hade de exakta värdena i lådan. En diod 1n4007. Ett överblivet uttag. Överbliven 3x0.75mm2 till trådanslutningarna till elektroniken och brytarna. Ett experimentkort för elektronik. Lite lödtenn och det är klart.

Prislapp ca 500kr.
 
  • Gilla
Mark0
  • Laddar…
Har laddat med adaptern idag, bara för att ge den ett riktigt fälttest med hög last. Först adaptern, sedan en laddbox från Schuko till kontakten på bilen. Inte den smidigaste lösningen, men det fungerade bra.
 
Fråga varför infinner sig. Är det för att bara behöva släpa runt på en kabel, eller vad är anledningen? Att köra typ 2 till typ 2 måste väl vara bättre än att gå via schuko och laddklump, eller?
 
Dottern har ett fordon med enbart Schuko, en Renault Twizy mopedbil. Det är inte lätt att hitta Schuko-uttag, men Mennekes Typ-2 uttag finns det gott om. Exempelvis vid skolan, vid shoppingcentret, vid gymmet, vid matvaruaffären mm. De flesta av dessa är dessutom gratis att ladda på.
 
Så ja alltså, för att slippa ha/köpa dubbla kablar. Förstår logiken i det, kablarna är ju både dyra och tar plats.
 
Nej, jag gjorde testet med adapter och min vanliga kabel till min bil, bara för att det är den jag kör.

Renault Twizy har bara Schuko, den levereras så.

Hand som håller en adapter framför en Renault Twizys öppna laddningsuttag med synlig Schuko-kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den drar 8A som mest när den laddas.
 
Ah, fast kabel i bilen alltså, inte typ 2 i den änden?
 
Otroligt korkat av Renault ... Man tycker ju de borde ge med en adapter!
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ah, fast kabel i bilen alltså, inte typ 2 i den änden?
Precis. Tanken är att det skall vara enkelt. Utomlands kan man beställa bilen med Mennekes istället för 1000kr extra om jag nu förstått det korrekt. Den möjligheten fanns inte i Sverige. Så länge man enbart laddar hemma så är ju Schuko att föredra. Den har sin egen plats i fronten och den drar inte mer än att den kan användas i ett vanligt vägguttag. Med de ytterst begränsade utrymmena i en Twizy så vill man inte heller släpa på en extra sladd.

Jag har sett att vissa i Tyskland satt en Typ2 kontakt direkt på sladden, men inte heller detta är helt praktiskt. Fördelen är dock att inte adaptern blir stulen dock...

En adapter kostar 1500-2500kr att köpa och här fick jag möjligheten att bygga en billigare, samt att det är roligt att bygga själv...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.