Vad var det som var svårt med att kamma ut fixet? Vilket fix använde du?

Jo, det kan vara så att tänderna är högre än plattan, det är inte plattans tjocklek som avgör vilken kam man väljer, utan i huvudsak vilken storlek den har. Och kammen har inte så mycket med huruvida fix tränger upp i fogarna att göra, om man pressar ner plattan för hårt så tränger det upp fog ändå. Då kan man trycka ihop plattan med den bredvid så fogen tränger upp helt, torka bort med fingret och sedan dra tillbaka plattan till sitt rätta läge.
 
Jag använde rotfix FB13, men ser nu när jag kollar bilderna att mitt fix var nog betydligt hårdare blandat än vad bilderna i broschyren verkar. Tror att mycket av mitt "problem var att jag fegade och la ut för lite fix varje sväng, skulle nog gjort större områden innan jag la. Men kommer ett till rum strax, får se om det går bättre då!!

Ni som lagt mönster mm samt har mer rutin, hur gör man vid mönsterläggning? Man kan väl omöjligt hinna med att skära till och forma plattorna samtidigt som man har fix på golvet, eller?
 
Jodå, visst hinner man det. Fixet håller sig ofta kring fyra timmar i hinken, och i alla fall 15-20 minuter utkammat innan det börjar skinna sig. Det gäller bara att inte kamma ut för mycket i taget så man inte hinner med. Skulle fixet ha skinnat sig lite så kan man stryka tunt med fix på baksidan av plattan, så biter det fast i det skinnade fixet.

Och på golv kan du blanda fixet ganska löst, det ska inte vara svårkammat och absolut inte så torrt att det inte smetar fast i golvet och plattorna ordentligt.
 
Har läst en massa inlägg här på forumet, och på många ställen kommer samma sak upp. Amatör "plattisar" och första gången läggare köper ofta fel verktyg. Den lilla billiga vattenkylda kakelsågen t.ex.
Den är bra att ha vid golvbrunnar, ytterhörn, dörrkarmar osv, men är alldeles för långsam att använda vid rak kapning, där är det en kakelskärare med skärtrissa som gäller. Har man en sådan så hinner man bra med att kapa till bitarna samtidigt som man lägger.
Timell läggningar, där man torrlägger och kapar till bitarna först, blir sällan bra.
 
Jag använde mig av kakelskärare med skärtrissa för raka snitt och diagonalerna mitt på plattorna. Däremot var det svärt skära diagonaler när endast 3-10cm skulle bort, detta pga att jag fick så lite anläggning mot den mindre triangeln. Förstår om ingen fattar vad jag menar då det vart svårt att förklara, fick dock till snittsen lite mer vad tiden led......... Raka snitt mitt på var inga problem, då kunde jag köra hur smala remsor som helst nästan.

Har nu på morgonen gjort en snabb inspektion och det ser bra ut, inte perfekt för mig som är perfetionist men det duger... Skall foga och sätta upp listen ikväll så då kanske man har en fungerande tvättstuga i slutet av veckan i allafall.
 
Ska man ha bort så lite så kan man ritsa med kakelskäraren och sedan knäcka bort biten med en kakeltång istället för skärarens knäckanhåll.
 
Det är ju främst sådana trix/tips som man saknar när man gör första golvet. Hade till en början problem med att klyva plattorna mitt på diagonalt dessutom men där saknades en hand som höll ner sidan som ligger lös.
Nästa golv kommer att gå som en dans kan man hoppas, skall bara få ut pannan, slipa bort färgen på golvet och ner med skorstenen innan jag kan börja lägga ut slingor och flytspackla även där.
 
NU var golv 1 färdigt (om man bortser från golvlisten...)

Fogade och tvättade ikväll efter att ha tillbringat 2-3h med att skrapa/"bila" bort fix då det på fogpaketet stod min 5mm till fix.... Mina plattor mäter 6,2mm.....
Fick väl bort så jag låg på min 3-3,5mm som minst å då började jag kantstöta plattorna istället för att få bort just så mycket fix så då fick det vara.

Själva fogningen var ett roligt men ack så "grisigt" jobb, jag gjorde som så att jag hällde ut en stor "pöl" som jag sedan körde runt med, upplevde att ju mindre "pölen" blev ju mer svårarbetat blev det, så mitt tips ta en lagom stor pöl som du föser runt.

Sedan var det rast vila 20min(stod 30min men valde att börja då golvet såg torrt ut), eller rättare sakt rengörning av verktyg.

Sedan 3xtvätt med nytt vatten varje varv, resultatet enligt suddig bild.
 
  • IMG_3413_c.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra jobbat. :)
 
Ett speciellt tack till dig jon_h som varit ett stort stöd genom detta projekt, ett mycket bra bollplank har du varit och extremt snabb på att svara.
Än en gång mången tack.

Jo förresten..... Hur ofta skall jag duscha golvet med blomspruta?
morgon och kväll räcker det?
Med start imorgon bitti, ikväll torde det inte behöva mer fukt....
 
Så lite så. :)

Det räcker om du fuktar fogen ordentligt ett par gånger om dagen. Och ska man hårddra det så räcker det antagligen med den fukt som finns från fogningen för att få en tillräcklig hållfasthet i fogen. Jag känner ingen plattsättare som bekymrar sig om eftervattning av fogar. Förutom mig själv dårå.
 
Gårdagens jobb innefattade uppsättning av klinkers golvlisten. Måste bara varna för andra som är lika tidsoptimist som jag själv. Påbörjade arbetet 20:30 och tänkte att 2h borde ju räcka för att sätta upp istorleksordningen 30-35st halva 20x20 plattor.... Men återigen så fick man revidera tidsåtgången, 00:10 var verktygen/hinkarn rengjorda.... Iof så fick jag blanda nytt fix när 5plattor återstod, hade helt enkelt blandat för lite fix... lite irriterande.

Vidare så gjorde jag om ett ytterhörn en sisådär 5-6gånger då jag inte vart nöjd med resultatet, eller rättare sakt jag visste inte vilken variant som skulle bli snyggast. Nu stannade jag vid denna variant, verkar bli snyggast utifrån mina förhållanden, provade köra med 45grader men då golvplattorna inte ligger exakt på samma avstång från väggen så hamnar hörnet något förskjutet från golvfogen och det såg inte bra ut.

edit: Såg efter inläggningen att golvlisten knappt syntes, men de skall symboliseras av de fyllda rutorna i ytterhörnet....
 
  • hörn.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu börjar vi närma oss slutet på denna sida av projektet...
Fogade igår golvlisten och försökte få ett till snyggt avslut mot väggen.
Nu saknas silkonfogen i hörn och springan golv-vägg.
Har fuskat lite då jag fyllt fog hela springan i överkant på sockeln då jag tänkte måla över denna med väggfärg. Så där kan jag få sprickbildning om jag har otur. Men då får jag göra om och göra rätt om det går sönder något.

Lite bilder på gårdagens övningar:

Ps: Fogen är blöt på bilderna, blir mycket ljusare så jag hoppas att övergången blir perfekt när den torkar, annars blir det fram med pensel/roller och måla om rummet när jag ändå har lös element och allt..... ;-)
 
  • IMG_3418_b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3417_b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Å då var golvet klart, bara å börja på nästa.......
 
Tvättmaskin, torktumlare och arbetsbänk installerade i tvättstugan. River skorstenen för fullt, glöm inte ansöka om rivningslov för detta moment då det är en fasadändring och kräver ett rivningslov om du bor inom planlagt område.

Skall försöka få ut kombipannan till helgen så jag kan påbörja uppbyggnaden av golvet i pannrummet under v18.

Totalt skall detta golv höjas ca65mm vid golvbrunn, dvs från dagens nivå till ovansida klinker.
Denna höjning blir på grund av att tidigare var pannrumsgolvet ca 10-15mm lägre än tvättstugan vid tröskeln och dessutom är det idag ett grymt fall som jag kommer att flytspackla bort merparten av.

Bilder kommer när jag rensat ut lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.