NU är hela golvet limmat och skruva. Har nu även skissat upp hur jag tänker lägga golvet, se bild. Ej hundra uppmätt ännu men skall städa bort lite verktyg och spån sedan skall jag montera upp lasern och verkligen mäta upp utrymmet för att se hur det stämmer med de snabbmått jag tagit. Skall eventuellt göra så att samtliga hörn bygger på "tvåstensprincipen", ritningen under bygger på att stenen längst ner till vänster läggs först och allt utgår från den. Men vi får se hur det blir i slutändan.
 
  • golvförslag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EN liten fundering till er där ute igen: Vad skall jag fylla "rörelsefogen" som är 1-2cm runt hela rummet med för att jag inte skall skicka allt flytspackel rakt ner i trossbotten? Har sett avstängningslister men de sätter man väl på golvet och då får jag ju ett ännu större "glep" mellan vägg och "flytat" golv, 1-2cm rörelsefog +avstängninngslistens bredd? Eller tänker jag fel?
Dessutom går ju min vägg inte riktigt ändå ner heller så det är en stor spalt som skall täckas, funderar på ordna med 10mm frigolit som jag trycker ner runt hela rummet och eventuell spalt som finns kvar får jag väl tejpa med någon lämplig tejp eller dylikt.
 
Dreva springan med mineralull eller liknande, eller investera i en flaska fogskum.
 
Smarta alternativ, ibland missar man det man har liggandes hemma runt fötterna..
 
Länge sedan sista uppdateringen.
Nu är nya spånskivegolvet på plats, hålutrymmen drevade, repgips monterat där tidigare uppviket låg samt påbörjad rivning av vägg i närliggande pannrum för montering av termostat utan att göra åverkan på vägg i tvättstugan.

Nu fattas fräsning för givare, tejpning av alla skarvar, utläggning av armeringsnät och sedan lägga ut elkabeln. Sedan blir det att flytspackla, ser ut att bli av på torsdag.
 
Glöm inte att prima (eventuellt med strö, se tillverkarens anvisning) innan du lägger ut nätet.
 
Så sant, har ju en flaska med Primer som skall ut nästan först av allt.
 
Snabb fundering gällande givarröret, vad är smartare?
1. Fräsa ner den i spånskivan så jag får mycket flytspackel över givarkabeln?
eller
2. Bara limma den direkt på spånskivan och få lite flytspackel över givarkabeln?

Känns som det kan bli trångt med givarrör och armeringsnät men det kanske rymms inom 15mm flytspackel.
 
Hur mycket flytspackel får du ovanpå om du inte fräser ner den? För 15 mm kommer det ju vara vid brunnen, och sen blir det tjockare och tjockare ju längre bort man kommer, på grund av fallet.
 
Golvgivaren hamnar nära golvbrunn så det blir inte mycket mer än 15mm. Vet inte hur grov diameter armeringsnätet har men det känns nog som jag måste fräsa ner givarröret ändå, men då samtidigt blir ju spånskivan försvagad... Vart svårt det här, eller så klipper jag upp nätet just för givarröret, då får jag iallafall några mm flytspackel ovan givarröret.
 
Ja, det får ju bli lite av en kompromiss här. Jag tycker nog att du ska fräsa ner den litegrann, så att du åtminstone får 4-5 millimeter spackel ovanpå. Du kan absolut klippa upp lite i nätet,
 
Blir nog att fräsa halva givarrörets diameter(typ5mm) samt klippa upp armeringen där givarröret skall gå.
 
Om givarröret är 10 mm så hade jag nog nöjt mig med att lägga det ovanpå, eller bara fräsa ner 2-3 millimeter. Då blir det ju ändå 5-7 millimeter spackel ovanpå.

5 millimeter är ju nästan 25% av spånets tjocklek..
 
Måste hem och mäta och fundera, återkommer med hur det vart imorgon.....
 
Nu är imorgon här och jag har tejpat håligheter och skarvar, fräst för givarröret samt primat golvet.
Det vart så jag fräste 5mm i golvspånet och sedan hellimmade golvgivarröret med smältlim.
Hittade ett annat problem då förhöjningsringen till avloppet ligger endast 10mm ovan golvspån. Detta har jag tänkt lösa genom att limma fast en skumform på locket till avloppet som jag sedan sliter bort innan flytspacklet har härdat klart. Jag kan då göra en ganska snäv fasning närmast brunnen och då kan jag få rätt spackelhöjd på hela golvet, skulle kanske ha fräst något mindre djupt men gjort är gjort som man säger....

Ikväll blir det att lägga ut armeringsnät och försöka trixa ut hela värmekabeln. Värmekabeln tänkte jag sätta fast i nätet med små straps. A-nätet sätter jag fast i golvet med kabelklammer eller dylikt då elkabeln tydligen kan ha förmåga att lyfta alltihopa om det inte är "ankrat" ordentligt när man häller på flytspacklet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.