Min Plan 1.0 var att göra ungefär som du beskriver. Jag kan dock tänka mig att det kan bli lite småjobbigt att fippla med grejerna ovanifrån om lådan är djup. Jag har inte bestämt mig riktigt än för om jag placerar prylarna under golvet eller i ett utrymme bredvid, men jag antar att det ger sig när jag får hem dom och ser hur stort utrymme dom kräver.
 
  • Gilla
Audiq1
  • Laddar…
Fulkemisten
Men måste utrustningen verkligen vara i nivå med poolbotten? Kan väl inte vara nödvändigt? Under vattenytan förstår jag men mer än så kan väl inte behövas? Det är ju en pump inblandad.
 
Nej, ”minst 20cm under vattenytan” står det på sajten.

edit: förtydligande
 
Redigerat:
Och var hittar du vattnets yta? ;)
 
Sen om man tänker stänga ner badet för vintern så är det ju bra om man bekvämt kommer åt avtappningpluggen vid bottnen av filtret.
 
S stewed skrev:
Sen om man tänker stänga ner badet för vintern så är det ju bra om man bekvämt kommer åt avtappningpluggen vid bottnen av filtret.
För egen del kommer jag ha det uppvärmt året runt. De gånger jag tappar ur/rengör får jag lösa via extern pump.

Minst 20 cm under vattenytan är ju en diskussionsfråga. Isolerade lådan de säljer är ju 100 cm hög. Poolen med isolering är 110. Bådas underlag är 9-10 tjockt. Om man har vattnet 1-2 dm från kant lär det vara gränsfall.

Just nu går allt åt pipsvängen. Får inte tag på trallvirke och kommer inte vidare i mitt tänkande.
 
Men du har väl prylarna stående på golvet i den isolerade lådan och då hamnar dom väl en bra bit under vattenytan även om låda och pool skulle stå på samma nivå? Är det förresten bara pump och värmare som måste stå minst 20cm under vattenytan, eller måste även HELA filtret göra det?

Känner igen det där att tryckimpregnerat är slut på många ställen. Själv köpte jag på mig det mesta jag behöver redan i våras, men en del av det har legat och blivit till bananer och propellrar istället. :crysmile::oops:
 
  • Gilla
pkz
  • Laddar…
S stewed skrev:
Men du har väl prylarna stående på golvet i den isolerade lådan och då hamnar dom väl en bra bit under vattenytan även om låda och pool skulle stå på samma nivå? Är det förresten bara pump och värmare som måste stå minst 20cm under vattenytan, eller måste även HELA filtret göra det?

Känner igen det där att tryckimpregnerat är slut på många ställen. Själv köpte jag på mig det mesta jag behöver redan i våras, men en del av det har legat och blivit till bananer och propellrar istället. :crysmile::oops:
Är inte säker men inga luftfickor över vattenytan, var de än kan komma från antar jag.

Knepigt veta hur stort allting är då jag inte fått hem det. Blir nog mer klarsynt när jag får se utrustningen.
 
H henlin431 skrev:
Hur bygger ni för övrigt stöd för att kunna gå på filterlocket? 1x1 m är lite stort för att köra trallbrädor när det gäller cc-mått. Man lär få köra någon liten regel över/i locket för filterlådan om man det ska bli tillräckligt stöd för trall.
Så här ser min än så länge högst teoretiska principskiss ut. :) Ett hål i golvet med reglar runt om. Mindre reglar (här stående 45x70) skruvade en bit ner runtom hålets kanter som sen lockets (likadana) reglar vilar på. Locket uppochner till höger i bilden för att visa stödreglarna, framför allt den i mitten som löser cc-problemet. Lockets golvbrädor hamnar i samma nivå som resten av golvet. Ett litet hål i en golvplanka att stoppa ner fingret i för att öppna locket. Kan det fungera? :thinking:

3D-skiss av en golvsektion med öppet hål och ett omvänd golvlock med reglar och stöd.
 
ja, det kan nog fungera. Jag funderade på att provmontera all utrustning och sen se vart det finns luft mellan. Där det finns utrymme sänker jag helt enkelt ner en regel i själva lådans mitten som vilar på reglar på utsidan av lådan. Och att allt följer med när jag lyfter.

För övrigt har jag slagit bort tanken på att gräva ner lådan rejält längre ner än poolen. Jag måste ju ha anslutning både uppe och nere på poolen och jag vill ju gärna ha anslutning/slangar innanför det isolerade bygget. Tanken är ju att slå ihop lådan och poolen så att de delar varandras isolering (eller iaf har isolering mot isolering så nära som möjligt).

Gräver jag ner poolen 40 cm i marken och lådan 80 blir det utmaning med övre anslutningen.
 
Needas Needas skrev:
Ikväll har vi målat lite och "knutit" ihop staketet!
Och så luckan då... inte mitt bästa verk i mitt tycke.
[bild] [bild] [bild]
Staketet är så galet snyggt! Det kunde du börja tillverka och sälja till oss andra
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Tänkte att jag ville dela med mig av lite felsökningstips!

Igårkväll så badade jag,frugan och vår dotter i spat Efter en stund slocknade lampan och displayen började blinka med meddelandet "htr may be dry" och jag lade märke till att pumpen inte gick.
Med lite skräck i blicken så evakuerade jag de badande och började undersöka vad som var fel.
Efter att ha konstaterat att vattennivån sjunkit med 40mm på en vecka så gluggade jag efter synliga läckor, när inga läckor hittades så mindes jag att jag tidigare på kvällen kortslutit ett skymningsrelä till utebelysningen varpå jfb löst ut.
Slutsatsen jag kom fram till är följande:
1. Vatteninvån har sjunkit på grund av dunstning och frekvent badande. Alltså inget läckage!
2. Felmeddelandet på displayen uppstod då jag efter att ha återställt jfb INTE "primat" pumpen i badet varpå en luftbubbla troligtvis hamnat i värmaren.
Efter driftsavbrott så behöver man trycka på valfri knapp på displayen för att initiera "primingen".

/Niklas
 
  • Gilla
Wiccan och 5 till
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Tänkte att jag ville dela med mig av lite felsökningstips!

Igårkväll så badade jag,frugan och vår dotter i spat Efter en stund slocknade lampan och displayen började blinka med meddelandet "htr may be dry" och jag lade märke till att pumpen inte gick.
Med lite skräck i blicken så evakuerade jag de badande och började undersöka vad som var fel.
Efter att ha konstaterat att vattennivån sjunkit med 40mm på en vecka så gluggade jag efter synliga läckor, när inga läckor hittades så mindes jag att jag tidigare på kvällen kortslutit ett skymningsrelä till utebelysningen varpå jfb löst ut.
Slutsatsen jag kom fram till är följande:
1. Vatteninvån har sjunkit på grund av dunstning och frekvent badande. Alltså inget läckage!
2. Felmeddelandet på displayen uppstod då jag efter att ha återställt jfb INTE "primat" pumpen i badet varpå en luftbubbla troligtvis hamnat i värmaren.
Efter driftsavbrott så behöver man trycka på valfri knapp på displayen för att initiera "primingen".

/Niklas
Tack för att du delar med dig, kan vara bra att känna till :D
 
  • Gilla
Vickedm
  • Laddar…
Jag funderade länge på hur jag skulle montera manöverpanelen.
Såhär blev det!
Manöverpanel monterad på träpanel av ett spa-bad, med person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RXL och 5 till
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Jag funderade länge på hur jag skulle montera manöverpanelen.
Såhär blev det!
[bild]
Ingen knapp för bubblorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.