Obehandlat lärk blir väl nästan svart med tiden av väder och vind? Skulpturer i italienska alperna brukar vara gjorda av lärk och de är nästan svarta.

Borstning av trädäck är betydligt skonsammare än högtryckstvätt. Jag har övergivit högtryckstvätten för en vanlig skurborste på skaft.
Kärcher har en elektrisk borste https://www.kaercher.com/se/home-garden/terrasstvaett.html
 
  • Gilla
Richard Beiron och 1 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Obehandlat lärk blir väl nästan svart med tiden av väder och vind? Skulpturer i italienska alperna brukar vara gjorda av lärk och de är nästan svarta.

Borstning av trädäck är betydligt skonsammare än högtryckstvätt. Jag har övergivit högtryckstvätten för en vanlig skurborste på skaft.
Kärcher har en elektrisk borste [länk]
Du har rätt. Jag provade dock att skrubba i flera omgångar först.

Förhoppningsvis håller det sig ljust ju annars får jag slipa varje år.
 
Andra strykningen. Nymålat trätrall med skuggor av grenar på en solig dag, efter andra strykningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
keynes och 5 till
  • Laddar…
Fadai
Sååååå snyggt! Och så himla fint med bambun. Jag är grön av avund.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Sååååå snyggt! Och så himla fint med bambun. Jag är grön av avund.
Tack så mycket ❤️
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Har du receptet på de du målar på? Vårt tralldäck är 4år, förra året blev de golvslip för att slippa småfliser i barnens fötter och iår går jag bara över med lilla slipmaksinen. Hade dock känns trevligt med nån behandling
 
  • Gilla
WillB
  • Laddar…
Jag tog 1 liter vatten, tre dl linoljesåpa, två dl zinkvitt och en dl magnesiumvitt.

Jag läste om ingredienserna här men dubblade dosen av såpa och pigment.

Ska bli spännande att se hur det fungerar i längden.
 
  • Gilla
Jl_ec och 2 till
  • Laddar…
Bättre bild.
 
  • Nybyggd rundad träterrass i en trädgård med staket och växtlighet i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hidewald och 4 till
  • Laddar…
Ovanligt stilfullt allt i staket, trall o växter. Nu vet jag hur jag vill ha det :ok:
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Superfint! :D

En fråga -
Det ser ut som att ert däck är skruvat med vanlig trallskruv(men jag kan ha fel)? Då det ser ut som det är zinkrinningar/utfällningar vid vissa skruvskallar. Det kan också vara en bieffekt av att ni penslat ut er såpblandning som innehåller zink.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
R ramafred skrev:
Superfint! :D

En fråga -
Det ser ut som att ert däck är skruvat med vanlig trallskruv(men jag kan ha fel)? Då det ser ut som det är zinkrinningar/utfällningar vid vissa skruvskallar. Det kan också vara en bieffekt av att ni penslat ut er såpblandning som innehåller zink.
Jag förstår inte riktigt frågan.

Trädäcket var som sagt i riktigt dåligt skick och trots att jag bytt en del trall dom var för skadad och sen hyvlat och slipat så finns det en del skador kvar att åtgärda nästa gång.

Runt vissa skruv skallar har det stått vatten och träet har mjuknat.

Är det vad du menar?
 
  • Gilla
hejhopp
  • Laddar…
Katarsis Katarsis skrev:
Jag förstår inte riktigt frågan.

Trädäcket var som sagt i riktigt dåligt skick och trots att jag bytt en del trall dom var för skadad och sen hyvlat och slipat så finns det en del skador kvar att åtgärda nästa gång.

Runt vissa skruv skallar har det stått vatten och träet har mjuknat.

Är det vad du menar?
I en vanlig trallskruv är den största beståndsdelen i ytbehandlingen generellt zink. Om man skruvar ett lärkdäck med en sådan skruv brukar man få det som kallas zinkrinningar. Det blir alltså svart runt skruven. Det såg så ut på någon av dina bilder.
 
R ramafred skrev:
I en vanlig trallskruv är den största beståndsdelen i ytbehandlingen generellt zink. Om man skruvar ett lärkdäck med en sådan skruv brukar man få det som kallas zinkrinningar. Det blir alltså svart runt skruven. Det såg så ut på någon av dina bilder.
Där ser man. Jag har alltid använt rostfri skruv som är en legering mellan stål, krom och nickel.
 
Redigerat:
Riktigt snyggt! LIKE (y)
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
H hangun skrev:
Ovanligt stilfullt allt i staket, trall o växter. Nu vet jag hur jag vill ha det :ok:
Tack så mycket ❤️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.