K Kenza skrev:
Tjenare Katarsis
Hur funkar däcket idag? blir ni fortfarande vita på tassarna?
Har studerat denna tråd och andra idag då jag är på väg att behandla vår ett år gamla tryckimpregnerade trall. Du avvek ju från originalreceptet, kan det vara orsaken till utfällningen och att man kanske undviker den med mindre pigment?
Ser iaf kanon ut på bilderna!
Det släpper garanterat mindre med mindre pigment I blandningen. Vi blir fortfarande vita men inte lika mycket.

En positiv bieffekt är att däcket jag la i anslutning till det gamla har blivit ljust och snyggt av pigmentet som flyttat sig.

Jag återkommer i vår då ser vi hur motståndskraftigt det varit mot påväxt och missfärgningar samt om det fortfarande släpper pigment.

K Kenza skrev:
Kanon! Tack banjoragge.
Det är alltså för tidigt att göra det nu ca 14-15 månader efter det var klart? Lägger upp en bild på hur det ser ut idag, vissa brädor har inte blivit gråa ännu, så jag antar att det är bättre att vänta...[bild] [bild]
Mina är gråa i år, men jag väntar till nästa sommar. Tänker slipa lite ojämnheter först.

Snötäckt trädäck med belysning på kvällen, visar vinterns effekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck med snö och inbyggda ljus tända längs staket och trappsteg på kvällen.
Skapa konto

Vinterbilder. Ska uppdatera med bilder hur däcket har klarat vinterns påfrestningar.

• Gilla
Busster
  • Laddar…
Q
Hur ser det ut efter vintern? Har du lite nya bilder?

Q Adde byggahus skrev:
Hur ser det ut efter vintern? Har du lite nya bilder?
Tog faktiskt nya bilder idag på nya bygget och då kom ju golvet med. Detta är inte tvättat alls.

Mellan bordet och bambun är det en del alger som ska tvättas bort. Nybyggt trägolv med vita draperier vid en röd husfasad, med synliga alger nära bambuväxter.
Skapa konto
Uteplats med trägolv och alger, vita trädgårdsmöbler under pergola med vita draperier.
Skapa konto

• Gilla
Qjanto
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Det recept jag lade ut kan du köra på efter 2 år och på helt obehandlad tryckimpregnerat trä. Alltså ingen olja innan! Det bygger på att trät suger upp blandningen. Då funkar det!
Tjenare banjoragge
Letat efter ditt recept men hittar det inte. Kan du lägga upp det igen e du bussig? Har du ngn uppfattning hur många m2 en liter räcker till? Ska däcket strykas 2ggr?
Tack på förhand.

K Kenza skrev:
Tjenare banjoragge
Letat efter ditt recept men hittar det inte. Kan du lägga upp det igen e du bussig? Har du ngn uppfattning hur många m2 en liter räcker till? Ska däcket strykas 2ggr?
Tack på förhand.
Inlägg #3
Ett annat recept för behandling av tryckimpregnerat, är följande:
Zinkvitt 1 dl
Titanvitt 1/2 dl
Linoljesåpa 2 dl
Vatten 1 L
Vänta 2 år innan första behandlingen och se till att träet är rent och torrt innan. Styrk på med en mjuk borste. En granne har ett däck som är behadlat vart femte år och är i nyskick fortfarande! (Ligger på sydkusten).

• Gilla
BastuBerra och 1 till
  • Laddar…
Katarsis Katarsis skrev:
Tog faktiskt nya bilder idag på nya bygget och då kom ju golvet med. Detta är inte tvättat alls.

Mellan bordet och bambun är det en del alger som ska tvättas bort. [bild] [bild]
Har du några bilder hur det ser ut nu två år senare? Följer det fortfarande med mycket pigment?

• Gilla
Busster
  • Laddar…
Är också nyfiken på hur det ser ut efter två år :)

Katarsis Katarsis skrev:
Tack så mycket. Ja det stämmer att det är bambu.
Snyggt! Hur ser den ut på vintern?

Katarsis Katarsis skrev:

Mellan bordet och bambun är det en del alger som ska tvättas bort. [bild] [bild]
Skulle också vilja se bilder såhär några år senare. Har du behövt tvätta bort smuts som satt sig? Hur rengör man isf, bara vatten? Känns som att borste + ex linoljesåpa/vatten skurar bort pigmenten...?

• Gilla
Palle Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.