Fulkemisten
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Wife Acceptance Factor.
Jag brukar prata intensivt ett tag om en minigrävare eller planhyvel eller range-cooker eller nåt. Det tycker hon att vi inte behöver såklart. Sen ba - booom! Ny Lamello eller motsvarande... klart!
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Apropå luftrenare. Kapar tråden lite. Såhär blev min.
Hemmagjord luftrenare monterad på vägg med G4-filter och centrifugalfläkt, bredvid verktyg och verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En enkel centrifugalfläkt med kapacitet på typ 300 kbm/h från Amazon, en skruvlimmad låda, ett gammalt kylskåpsgaller eller nåt sånt och så G4-filter på löpmeter. Verkar funka skapligt, körde lite med vinkelslipen och filtret blev svart och jävligt på baksidan.
 
  • Gilla
sallad och 4 till
  • Laddar…
Hm, så principen är att suga in den skitiga luften istället för att blåsa ut renad luft?
 
Fulkemisten
mexitegel mexitegel skrev:
Hm, så principen är att suga in den skitiga luften istället för att blåsa ut renad luft?
Ja. Det blev så. Helt inkapslad motor.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ah, så det är inte principen för alla renare menar du?
 
Fulkemisten
mexitegel mexitegel skrev:
Ah, så det är inte principen för alla renare menar du?
Inte alls, man kan göra tvärtom, filter först och sen fläkt. Men nu ska vi inte kapa tråden...
 
  • Gilla
gs242 och 1 till
  • Laddar…
Tycker det är lite tyst här, förutsätter att det redan ser ut såhär och att @tommib ligger och myser i karet. :)

Badkar i ett mysigt upplyst rum med levande ljus och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Garningen och 4 till
  • Laddar…
tommib
Inte då. Har bara inte hunnit jobba så mycket där nere på sistone. Mitt ordinarie arbete inverkar väldigt menligt på gruvdriften...
 
  • Haha
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Inte då. Har bara inte hunnit jobba så mycket där nere på sistone. Mitt ordinarie arbete inverkar väldigt menligt på gruvdriften...
Lönearbete har en förmåga att påverka fritiden menligt även för de som inte har gruvdrift...
 
tommib
Jag hann faktiskt iväg en snabbis till Hornbach och ÅVC idag innan jag hämtade dottern hos en kompis. Köpte delar till ett lyftok till luckan då jag inte tror att gängorna i hålen uppskattar snedbelastningen som blir av att man lyfter med sling. Dock måste stålröret som är basen i hela arrangemanget kapas och jag tror att grannarna blir lite ledsna om jag tar fram vinkelslipen så här dags.

Dessutom måste jag ändå gå och stryka en skjorta, ska på kalas imorgon :D
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag hann faktiskt iväg en snabbis till Hornbach och ÅVC idag innan jag hämtade dottern hos en kompis. Köpte delar till ett lyftok till luckan då jag inte tror att gängorna i hålen uppskattar snedbelastningen som blir av att man lyfter med sling. Dock måste stålröret som är basen i hela arrangemanget kapas och jag tror att grannarna blir lite ledsna om jag tar fram vinkelslipen så här dags.

Dessutom måste jag ändå gå och stryka en skjorta, ska på kalas imorgon :D
Menar du att grannarna hör om du går ner i din fina källare och kör med vinkelslipen?
 
tommib
Orimligt trött efter gårdagens fest och en hel dag (efter lunch då) själv med barnen. När 2/3 barn sover så hinner man dock piggna till lite och knåpa ihop ett lyftok. Jag lyckades på eftermiddagen tvinga ut barnen i trädgården för lite hederligt barnarbete under löfte om film efteråt. Då kapade jag stången. Nu borrade jag och monterade lyftöglorna.
Metallstång med lyftöglor installerad på ett källargolv med diverse förvaringsartiklar och kläder omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bjuder på en bild nerifrån också.
Vy uppifrån av ett öppet golvlyftok som visar en gitarr, väskor och en madrass nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag ändå testade så lyfte jag ner rackskåpet, det stod väldigt mycket i vägen där det stod innan.
Monterat rackskåp på betongplatta i trädgård med synliga anslagningspunkter och kabelföringshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bjuder på en bonusbild på hur det ser ut där kassaskåpet kommer hamna också. Det visar hur vattnet tränger in via alla små sprickor i berget. Planen är att sätta cellplastskiva på baksidan av skåpet, dra upp plast där och sedan fylla med grus mot berget så att vattnet kan rinna ner på rätt sida av plasten
Vägg och golv där vatten tränger in, med sprickor i berg och grus på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 4 till
  • Laddar…
tommib
Bjuder på en film också. Inte den mest eleganta motorkontrollen men det duger för mig.
 
  • Gilla
Unikt namn och 13 till
  • Laddar…
Snyggt, men vart gör du utav luckan när du ska ner i källaren?
 
tommib
Just nu går jag inte ner den här vägen.

Tanken är att luckan ska in under hyllan som syns närmast golvet i bild. Just nu ligger det annat där och jag skulle inte använda vinschen för att få ner rackskåpet så jag lyfte bara upp lagom mycket.

Slutplanen är att luckan ska ha hjul under så att den går att rulla smidigt. En interimslösning blir troligen en vagga med hjul på sidorna där man kan lägga lyftoket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.