Vår solfångare har under denna period skickat in en bra bit över 70grader när vi testat den, det skall bli intressant att se när det behövs bättre senare i höst.
 
Vinner man nåt på att isolera lådan, tex frigolitplattor i botten?
 
Det tror jag, vi la en 5cm standard isolering bakom burkarna, på den tänkte vi lägga biltemas alufolie men det hoppade vi över. Målade med Biltemas värmebeständiga matta spray blev kanonbra.

Andy78 skrev:
Vinner man nåt på att isolera lådan, tex frigolitplattor i botten?
 
Jag gjorde "misstaget" att ha böjd front, då låser man sig lite till plast. Och med dom priserna får man sälja en arm och ett ben! Ngn som sitter på en 3-4mm akrylplast skiva (2050x1220) ?
 
Andy78 skrev:
Vinner man nåt på att isolera lådan, tex frigolitplattor i botten?
Isoleringen är viktig. annars så blir luftsolfångaren ineffektiv då värmen försvinner ut på fel ställe. Att tänka på är att ha isolering som tål den höga temperaturen som kan uppkomma. Undvik frigolit (polystyren) då den normalt inte tål högre temperatur än ca:80-90 grader Celsius.
I min luftsolfångare använde jag Biltemas ljuddämpningsplatta som tål värmen bra. Vill man ha extra isolering så kan man isolera med vanlig isolering eller möjligen frigolit under den plattan.
Mitt bygge hittar du här http://www.hemmaprojekt.com/luftsol100.html
 
  • Gilla
Allarp165 och 4 till
  • Laddar…
Gammal tråd nu men hur har det fungerat för alla?
Jag är lite kluven , har gjort den av burkar o plastglas, och värmen i lådan ger bra redan nu, startar vid 40 grader..
Utblås blir 28-30 grader, kanalfläkt ger ca 200 lit/sek.
Värmen är jämn men ökar inte så mycket jag hoppats på..
Ytan är 50 kvm och tempökning ca 3 grader 3-4 tim.
Känns lite lite , kanske ska välja en mindre fläkt?
 
Det var någon här på forumet som hade byggt och monterat en luftsolfångare på garaget för att värma garaget. I garageporten hade han monterat den. Han har kört den ca 5 år. Men jag hittar den inte på forumet här.

Sökfunktionen är värdelös i detta forum, eftersom söker i alla rubriker, men jag vet ju att den är under rubrik "Solceller, Solfångare, Solenergi"

Här en annan tråd:
https://www.byggahus.se/forum/posts/2273560/
 
När jag läser alla inlägg undrar jag varför ingen tar svart korigerad plåt lägger två ihop ...baksida mot varandra och poppnitar ihop dom.
Då får man får man ju många kanaler och plåten mellan kanalerna drar ju till sig värme med .

Tomas.
 
T Tomas Tingström skrev:
När jag läser alla inlägg undrar jag varför ingen tar svart korigerad plåt lägger två ihop ...baksida mot varandra och poppnitar ihop dom.
Då får man får man ju många kanaler och plåten mellan kanalerna drar ju till sig värme med .

Tomas.
tja!
det finns många som byggt med typ tp20 plåt i sina solfångare, minns att ja hittade en som byggde en hel garagevägg på det viset , men minns inte vart jag såg det, inte på detta forum iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.