vidamic skrev:
Jag skall påbörja mitt burkprojekt i helgen, det jag tänkte göra var att ta luften från garaget vid golvet ut igenom väggen in i burkslingan sedan tillbaka in i garaget vid golvet. På så sätt slipper jag ta in ev fuktig luft. De jag har följt i detta roliga bygge har ofta haft problem med att utblåset blir för varm för fläkten varpå lagren ger upp, detta löser jag genon att sätta fläkten i det i inblås istället. Universaltermostaten från Jula kommer att funka perfekt tack för tipset, frågan är var jag skall sätta givaren. Kul tråd!
Jag tar in luften uppe vid taket och blåser ut den nere vid golvet. Varför? jo varm luft stiger och vill ha varma fötter.

Använder en differenstermostat, http://www.conrad.se/TOWITEK-TEMPER...p1}{md5/6a9b64d867830d5f8f5a1758ecf57297/md5}
Har ställt den så fläkten startar när min ölburkssolfångare är ca 5 grader varmare än innetemperaturen. Det gör att fläkten går betydligt oftare och utnyttjar solvärmen bättre.
 
Redigerat:
  • Gilla
zsimpey och 2 till
  • Laddar…
Min fångare sitter nu på väggen och jag har både in och ut längst ner på fångaren, testkörde i söndags när det var lite sol och då matade den ut 50-67grader varm luft in i garaget. Dagen efter var det mulet och då hade den skickat in 45grader som max. Detta med en gammal badrumsfläkt. Maxtemp på söndagen visade bara bokstaven H. Jag gissar matt mätarens max är 70grader så jag får leta efter en bättre fläkt. mitt garage är på 64kvm, takhöjd med 250cm så det är den del luft på söndagen så höjdes tempen med 3grader på ca 4 timmar.
Styrningen skall beställas och jag startar nog med den enkla med 220plugg klart, bygget var skitkul och jag kollar redan på var jag skall få plats med min nästa som skall skicka luft till tvättstugan.

Fler tips på styrning är intressant, ju billigare ju bättre :)
Även vad ni använder för plast/glas det var inte direkt billigt med plexi.
 
Redigerat:
Kolla efter isolerglas på blocket eller fönster
 
sir_daniel skrev:
Kolla efter isolerglas på blocket eller fönster
Till nästa fångare så kommer jag att leta detta först och sedan anpassa bygget efter det.
Tack för svaret.
 
Isolerglas ger knappast bättre verkningsgrad eftersom det även är lite tonat. Använd vanligt enkelt fönsterglas. Det glas som är bättre är om det är antireflexbehandlat.
 
  • Gilla
zsimpey
  • Laddar…
En gamal inglasning vore bäst att hitta, de är lite armerat så det kanske tål tex en boll. Sen borde ramen ge ett bra underlag för att skruva fast allt.
 
Trevligt bygge..
Hur har alla gjort kanalerna?
Borde ge bäst effekt om luften går upp genom första raden o ner i rad 2? Dom flesta verkar ha skickat luft upp genom 3 kanaler sen ner i 3 , hoppas ni förstår hur jag menar.

Är det inte bäst att ta utomhusluft o inte inomhusluft som en del verkar göra, tänker på fukten.
Tänkte börja på min efter semestern så jag hinner få ihop lite mer ölburkar.

Tänkte även lägga svart plåt bakom burkarna för att verkligen klämma ur max effekt då burkarna böjer inåt i ovan o underkant .,
Som front tänkte jag ta 20mm tjock plexiglas.
 
20mm tjockt plexi? Är inte det väl att ta i ?
Du kanske menar 2mm?
 
sol.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller på som bäst nu att bygga min. Har inte bestämt ännu om luften ska vända halvvägs eller om det ska löpa rätt igenom på alla kanaler...
 
  • Gilla
Mr_Hope och 2 till
  • Laddar…
Vi har kört vår i sommar den har gett mera än 70grader varm luft in med en gamal paxfläkt som startar och stoppar med 220v automatik från Conrad. Vår fångare blåser luft från garaget in i solfångaren som går upp och vänder och sedan in i garaget igen, allt detta nedtill. Det som slagit mig är att vi kan få kallras under vintern, detta tänkte jag förebygga med en 90graders böj och en bit rakt rör uppför väggen som förhindrar kallraset vill man kan man sätta en vinkel och "rikta" flödet när det börjar värma på igen.
 
  • Gilla
A F
  • Laddar…
Ha ha nä jag menade faktiskt 20 mm .
Har en platta liggande så därför tänkte jag använda den.
Finns det anledning att ha formen svängd el det är bara utseendegrej?
 
Vår fångare är helt plan och det funkar perfekt, dock böjde sig vår skiva när det blev riktgit varmt så vi fick sätta skruvar på alla "mellanväggar" med för att hålla kanalerna täta. Med din tjocka skiva blir det inget problem med "glepor" gissar jag.
 
Hmm ja det är ju plast o plast tåler väl värme sisådär.
Hur tunn skiva använde ni ?
Ingen som tar luft utifrån?
Eller verkningsgraden blir kanske dålig då?
 
andreas12 skrev:
Hmm ja det är ju plast o plast tåler väl värme sisådär.
Hur tunn skiva använde ni ?
Ingen som tar luft utifrån?
Eller verkningsgraden blir kanske dålig då?
Vår skiva är 4mm och funkar fint.
 
Snyggt masses!
Jag frågade efter något skrotglas hos glasmästaren, fick glaset och tillskuret det för en burk pepparkakor (y)

Skall försöka montera upp min i höst när det börjar bli aktuellt att värma igen.

och ett tips på thermostater är gamla diskmaskiner och tvättmaskiner om man hällre krånglar än bara köper allt.
 
  • Gilla
vidamic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.