Bastubyggnad på kvällen med dimbara vägglampor tända och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Paneltak i bastu under konstruktion med synliga panelclips och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träpaneltak under installation i bastu med synligt ångspärr och elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taket i bastun. Körde med panelclips och en sak kan jag säga. Köp inte Biltemas. De vek sig och var riktigt jävliga. Bytte till clips från bauhaus vilket gick mycket bättre. Kanske viss teknikfråga också. Övning ger färdighet :)

Installation av en elcentral med öppna säkringar och sladdar på en vägg, verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elcentral med säkringar och automater monterad på en vägg, installation av fackman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elcentralen på plats. Givetvis utfört av expertis.

Bastuvägg med texturerad yta och två svarta, dimbara vägglampor, en ljus paneltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dimbara vägglampor fick det bli. Trött på spottar faktiskt. Blir någon form av taklampa också men inget inköpt.

Eluttag installerat i bastuvägg med synlig OSB-panel bakom och grå primer på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elcentralen installerad på vägg med strukturerad grå yta, reflekterar utsikten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Panelen för att styra bastun på plats. Riktigt läckert!

Renoveringsfas av bastu med isolerade väggar, oavslutat golv och dimbara vägglampor installerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Primer påstruket.

Bastugolv med nylagda värmeinstallationsslingor och primer före flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd bastu under konstruktion med isolering, utlagda värmekablar på golvet och omonterad elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bastugolv under konstruktion med värmeslingor på armeringsnät och kabelrullar nära golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Primer påstruken på bastugolv med värmeslingor utlagda ovanpå nät, golvbrunn och hantverksverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprocess i ett rum med isolerade värmeslingor på golv och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bastu under renovering med värmeslingor på golvet och isolerade väggar, elcentral och bastupanel synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att lägga slingorna var väl inte det roligaste jag gjort. Är för gammal för att stå på knä i flera timmar. Tog en hel dag och jag blev helt krossad. Blir lite småjustering innan jag flytspacklar för att jämna till det lite. Fick några meter över på slutet som jag fick trixa in. Även golvbrunn i bastun kom på plats.

Vilodag idag, skönt. Har haft semester tisdag till fredag i veckan vilket hjälpte mig att hinna med så här mycket. Måste ha hit elektrikern som ska inspektera och megga innan jag spacklar som nu blir nästa moment för min del. Fortsättning följer!
 
  • Gilla
  • Wow
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Expertis? Riktiga elektriker har trästege, det är sen gammalt.:cool:

Skämt å sido, nu börjar man ju kunna skymta helheten. Ser ut att kunna bli riktigt trevligt det där. Skönt med golvvärme med.
 
O oas skrev:
Expertis? Riktiga elektriker har trästege, det är sen gammalt.:cool:

Skämt å sido, nu börjar man ju kunna skymta helheten. Ser ut att kunna bli riktigt trevligt det där. Skönt med golvvärme med.
Tack!

Haha. Men det var min stege han använde i det här fallet så vi skyller på det :)
 
Vilket bygge! Hittade denna tråd idag och har läst igenom. Kul att följa!
Också roligt att se någon annan som är noga med detaljerna!
 
  • Gilla
mickeselvin och 1 till
  • Laddar…
ebolasmurf ebolasmurf skrev:
Vilket bygge! Hittade denna tråd idag och har läst igenom. Kul att följa!
Också roligt att se någon annan som är noga med detaljerna!
Tack!!!!
 
Byggprojekt med material och verktyg för blandning av byggprodukter på en presenning, med släpvagn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nylagd flytspackel på armeringsnät i ett rum med betongväggar och isolerade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat rum med nyputsade väggar och ett golv täckt av ett lager av sand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dragit ut lite på detta då jag först tänkte anlita en firma men bestämde mig ändå för att göra det själv. Inga problem! Jag var lite orolig men det funkade hur bra som helst! Hade hjälp av en kompis så han stod och blandade och jag sprang fram och tillbaka :)
 
  • Gilla
Danne_W och 4 till
  • Laddar…
Litet bakslag. När spacklet torkat så visade det sig att det inte blev så bra som jag trodde när jag postade sist direkt efter läggning. Jag tycker det är lika viktigt att dela med sig av det som inte går som planerat och jag hoppas detta löser sig hyfsat smidigt. Men det som hände var att ytan inte blev så jämn som jag trodde och jag återkommer med detaljer men jag hade exempelvis missat att täta längs väggarna på ett par ställen så det blev läckage. Det medförde att i bastun blev det fall mot vägg i stället för mot brunn på en vägg. Jag skickade också på en hink på slutet i mitten av ytan utanför bastun och den flöt inte ut så det blev en liten puckel på mitten. Ja, jag fick helt enkelt kontakta firma ändå som nu får rätta till mitt misstag. Pinsamt. Jag ville ju inte hamna där i detta projekt :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
  • Ledsen
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
Vad gjorde firman då åt allt... :seenoevil: Fyllde på mer eller slipade av...:rolleyes:

M mickeselvin skrev:
Litet bakslag. När spacklet torkat så visade det sig att det inte blev så bra som jag trodde när jag postade sist direkt efter läggning. Jag tycker det är lika viktigt att dela med sig av det som inte går som planerat och jag hoppas detta löser sig hyfsat smidigt. Men det som hände var att ytan inte blev så jämn som jag trodde och jag återkommer med detaljer men jag hade exempelvis missat att täta längs väggarna på ett par ställen så det blev läckage. Det medförde att i bastun blev det fall mot vägg i stället för mot brunn på en vägg. Jag skickade också på en hink på slutet i mitten av ytan utanför bastun och den flöt inte ut så det blev en liten puckel på mitten. Ja, jag fick helt enkelt kontakta firma ändå som nu får rätta till mitt misstag. Pinsamt. Jag ville ju inte hamna där i detta projekt :crysmile::crysmile:
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Vad gjorde firman då åt allt... :seenoevil: Fyllde på mer eller slipade av...:rolleyes:
Den i sammanhanget enklaste lösningen som tur var. Fyller på.
 
Förberedd grund med grus för installation av spabad intill en träaltan med verktyg och skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundarbete för spabad med grusyta intill trädäck och skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förberedd grund för spabad med blå isolering omgiven av trätrall på en regnig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kröp runt lite i leran idag. Spabadet är beställt så det är skönt att ha underarbetet klart när det kommer. Jaja. Nu är det bara att ställa dit det. Beräknad leverans i början av nästa år. Hoppas på plusgrader fram till dess :)
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Liten rapport idag då jag reser bort i helgen. Det som hänt med golvet är inget alls tyvärr i veckan. Blev fördröjt med personen som skulle komma.

Nytillverkat fönster med beige karm och sockel monterat i en vägg med grå tapet, visar användarens snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerat handfat och fönster i gråtonat rum med oavslutat golv och väggytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite finlir avklarat med fönster och ett handfat. Det blir såklart att bygga vidare med någon form av skåpvariant under.

Monterad sockel och verktyg på ett oavslutat golv i en byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Obehandlat golv med nyinstallerad sockel i ett rum med träreglar och reflekterande isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ofärdigt rum med trästomme, isolering, nyinstallerat fönster och färdigställd sockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fixade i alla fall sockeln och det var första gången jag hanterade denna typ av jobb men det var rätt kul och gick bra tror jag. Jag tänkte att jag gör detta nu så kan jag fortsätta med bastupanelen även om det blir så att golvet drar ut mer på tiden. Vill inte sitta fast för mycket på grund av andra ...

Ha en bra helg!
 
  • Gilla
Öyivind och 3 till
  • Laddar…
Pågående arbete med bastupanel, synlig isolering och första ventilationen installerad, verktyg på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis installerad bastupanel med första ventilationen monterad på en vägginredning under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inre hörn av en bastu under konstruktion med träpanel och ett fönster, samt en första installerad ventilationsöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Körde igång med bastupanelen i helgen. Riktigt kul att se bastun växa fram på ”riktigt”!


Borrmaskin och ventilationsskiva på ett trägolv framför en vägg med nygjort ventilationshål för bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bastupanel monterad i ett hörn med en nyinstallerad ventilationsgrill, verktyg och material på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satte dit första ventilationen också. Borrmaskinen fick jobba på bra för att komma igenom men det gick till slut. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Nobbe_1 och 1 till
  • Laddar…
En öppningsbar lucka i en panelvägg bredvid en sektion med silverfärgad isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska luckan sitta så här? Den ska inte ”fällas in”?

Hörn av ett rum under renovering med nyinstallerade ljusa träpaneler och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista panelbrädan var riktigt skönt att sätta dit. Lite jäkligare än vad jag trodde faktiskt men det blev sjukt bra så det var det värt :)

Nyinstallerad lucka i en hörna med träpanel och oslipade kanter, samt verktyg på en fönsterbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktyg och byggmaterial på OSB-skiva: vinkelslip, skyddsglasögon, tving och mobiltelefon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy av ett nyinstallerat fönster i en träklädd vägg med inredningsarbete pågående, inklusive en nästan färdigställd svart stenvägg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stenväggen blev nästan klar. Min klinga blev nedsliten så jag började med lavarna då jag inte orkade åka och handla.
Panelvägg med en ovanpåliggande lucka fäst med två muttrar och en vattenpass visar montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis byggd trästomme för möbel mot panelvägg i ett rum under renovering, med byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hörn av ett rum med nyinstallerade vertikala träpaneler och en omonterad lucka vid sidan av en trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkonstruktion med vinkelhake och detalj av muttrar som förankrar brädor, indikerar avslutat montagearbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inbyggnad av träkonstruktion mot panelvägg med löstagbara sektioner och upplyst arbetsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggde mig fram lite men jag tror det blev bra så här långt. Båda sektionerna ligger ”löst” (två muttrar) och kan plockas ner vid behov.

Man och flicka i en nästan färdigbyggd bastu ger tummen upp, med träpaneler och bänkar som bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provsitter lite. Verkar hålla :)

Träkonstruktion i ett rum med panelväggar och en inbyggd lampa, halvfärdig installationsfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppning i en vägg med inramning, täckt med mörka stenplattor, innan dörr eller lucka installerats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Obyggd träram för lucka monterad på vit panelvägg, med vägglampa och verktyg i inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite avslutningsbilder nu på kvällen. Bra känsla och jag längtar till invigningen!
 
  • Vägg med stående träpanel och en infälld lucka klädd med svart stenmosaik, bredvid ett fönster och en hink med bruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Nobbe_1 och 3 till
  • Laddar…
Lite har det hänt över julhelgen och nu är det dags att göra årets sista inlägg. Hade hoppats att det skulle vara klart före jul men det gick inte riktigt men nu är det ändå nära!

Nyinstallerat golv med tätskikt och brunnen fixad i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojusterat nytt golv med nivåjusteringsklotsar och plattsättning i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående arbete med golvläggning i ett hörn av ett rum med brun runt golvbrunn och lagda kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog hjälp av firma för att få till golvet ordentligt. Riktigt jävla skönt att få det perfekt. Och han fixade även brunnen.
Obehandlat betonggolv i ett renoveringsprojekt med synliga hjälplinjer och verktyg för golvläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av bastugolv med delvis lagda klinkerplattor, nivåsystem och brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även om det inte är godkänt som våtrum så har jag i alla fall gjort bästa möjliga med ett bra tätskikt. Här också planeringen för hur golvet skulle läggas.

Nyinstallerade klinkerplattor på golvet med nivåjusteringsverktyg och verktygshink i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En person som lägger plattor med nivåsystem på ett golv med tätskikt och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ongoing tiling of a floor with leveling system in place and final tile about to be set near drain.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plattsättningen gjorde jag själv med en kompis till hjälp för drygt halva golvet. Han hade lite koll men ingen av oss var någon expert. Gick ganska bra och utan problem faktiskt. Kan rekommendera nivågrejerna! Gjorde det lite enklare för oss hemmafixare.

Nyplattlagt golv i ett hemprojekt med delvis synlig bastu och vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nylagda svarta klinkerplattor på ett golvet med synliga nivelleringskilar vid väggkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av ett rum med nyplattlagt golv och vägg med mörka kakelplattor intill fönster och vit panelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev sjukt bra om jag får säga det själv. Sista plattan på plats idag och nu är det bara att foga, bygga klart lavarna och sätta igång och basta

Gott nytt år alla!
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Harvia bastuaggregat i ett nästan färdigställt basturum med träväggar och kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det närmar sig!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.