Då är det dags för kommoden att födas! Lim!!!
Delar av kommod i verkstad med lim och verktyg i förberedelse för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det tar sig! Väntar på leverans av lådor och gångjärn från Theofils innan vi drar igång med luckor och frontar...

”Plattan” högst upp kommer att bli fästpunkt för ”fejk-lådor”..
Halvfärdig handfatsskåp av trä utan luckor och frontar, står i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obyggd träkommod med en vit handfatstopp på i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En omonterad mörkbrun byrå utan lådor och gångjärn, med förpackningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Fejk-lådorna tillverkade;
Handgjorda fejk-lådor i grått, uppvisar detaljer på förfalskad möbelstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir som ganska gulligt detta här!
 
  • Gilla
salahunreal och 3 till
  • Laddar…
Så idag fick jag vantarna på lådor! Sånt är ju kul! På riktigt! :love:

Öppna svarta lådor för förvaring monterade i en stomme under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade lådor i grått skåpstomme med synliga skenor och verktyg på hyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Spackel - Slipa - Spackel - Slipa - Microlite - Måla... å så ser det ut som skit i tvärskarvarna. jag hatar allt som har med målning att göra.
Pappremsan sög liksom inte fast i delar av skarvarna och jag tänkte i min enfaldighet att Microliten skulle lösa problemet. Men icke...

Så fram med kniven då jag fick ett psyk-bryt! Så spricker talet är det där det inte finns glasfiberväv... :rolleyes:
Ojämnt spacklad takskarv med synliga skarvar och oregelbunden yta under arbetsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så vi forsätter med något roligare medans spacklet torkar - Spotlights!
Malmbergs MD-99 5W 500mA spottar, 11st på två olika zoner. 2 över badkaret och 2 duschen på en zon och 7 till över en annan. Alla matas från Hytronik HE-8050-A med dimmerfunktion.
Tak med spotlights och synliga spackelarbeten vid renovering av badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tssss... taket alltså...
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Så medans vi väntar på att spackel torkar gjordes en snabb kalkyl gällande tätskikt.

Förutsättningarna är 9.2kvm badrum, 216cm takhöjd. Väljer Casco WetStop system och Hornbach som leverantör, ett prismässigt beslut på vad som verkar vara ett smidigt system.

Kalkyl med priser för olika byggmaterial från Casco WetStop system, inkluderar ångtätningar, tätskikt, rörmanchetter och lim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte så pjåkigt kostnadsmässigt skulle jag vilja påstå, kanske överkurs med rörmanchett på eldosorna bakom högskåp samt badrumsspegel som hamnar mer än 2 meter från dusch/badkar samt cirka 150 cm från golv. Men då man redan är i farten.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Du väljer att montera tätskikt i hela badrumet trots källare och osv?

För min egen del tänkte jag bara montera i duschutrymmet samt ca 60cm utanför på golvet, resten utan tätsikt eftersom är en äldre grundkonstruktion.
 
C corre skrev:
Du väljer att montera tätskikt i hela badrumet trots källare och osv?

För min egen del tänkte jag bara montera i duschutrymmet samt ca 60cm utanför på golvet, resten utan tätsikt eftersom är en äldre grundkonstruktion.
Tack Corre, det där har varit utrymme för spekulation. Planen var initialt att endast köra våtzon med tätskikt på grund av äldre konstruktion. Den planen var även att putsa upp väggarna.
Med tanke på att golvet nu bilats ur och det ligger 200mm cellplast under, väggarna är utbyggda med plåtregel-plywood-gips så har vi istället en "modern" konstruktion på hela utrymmet vilket leder mig till att man bör fuktspärra hela utrymmet.
Nu bör man inte lite sig blint på Anticimex, men vid en besiktning av huset för ett par veckor sedan påpekade inspektören x 2 att hela utrymmet skall fuktspärras med tanke på konstruktionen.
Fuktvandring i golv med 200mm cellplast anses vara försumbar, det är onekligen en tuff frågeställning.... Vad är rätt och vad är fel?

Dusch och bad blir så nära att hela den biten blir fuktspärr oavsett, dvs halva badrummet. Att sätta duk på resterande hälften lägger inte till så mycket i kostnad då genomföringar/brunnar till största del är i våtzon.
 
Ska man inte låta betongen "andas" utan tätskikt i en källare?
 
S Skandiamannen skrev:
Ska man inte låta betongen "andas" utan tätskikt i en källare?
Det är korrekt - Den lösningen har anammats i gillestugan där jag har en ventilerande matta under parketten samt ventilerade socklar.
MEN - När man väljer att isolera plattan, som i mitt fall med 200mm cellplast, så blir det andra aspekter - Plattan skall inte längre dra fukt - Eller den kan inte dra fukt om jag skall tro på all info jag hör.

Drog ett SMS till min plattsättare som är certifierad våtrum och LiP Tätskikt för hans input - Återkopplar svar.
 
Om man spekulerar vidare skulle våtzon 1 se ut ungefär så här i mitt badrum. Inte mycket kvar i mitt tycke.
Översiktsbild av ett badrum från ovan med markerade våtzoner runt dusch och badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte mycket kvar som skall andas och enligt BKR Branschregler så om det finns värmeisolering eller kapillärbrytande skikt så undviker man fuktvandring i golv. I mitt fall - 2-3cm lättklinker samt 200mm cellplast samt värmeslingor.
 
Jag förstår, firman som ska göra mitt källarbadrum (oisolerad platta) tänkte sätta tätskikt runt duschområdet men inte runt badkaret och då ngt de kallar för källaranpassat tätskikt, vet inte vad denna källaranpassning består av..
 
S Skandiamannen skrev:
Jag förstår, firman som ska göra mitt källarbadrum (oisolerad platta) tänkte sätta tätskikt runt duschområdet men inte runt badkaret och då ngt de kallar för källaranpassat tätskikt, vet inte vad denna källaranpassning består av..
Det finns ju tätskikt som fungerar lite som Gore-Tex, dom andas fukten ut men släpper inte igenom väta från andra hållet för att förklara det enkelt. Ett så kallat diffusionsöppet tätskikt.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Plattsättaren rapporterar följande - Med kapillärbrytande skikt (lättklinker) och isolering (Cellplast) skall hela golvet kläs med fuktspärr. Med tanke på att jag har plyfa och gips på alla väggar skall även dessa kläs med tätskikt.
Det enda som kanske inte skulle kläs är murstocken - Men det är i sammanhangen så liten yta då delar av den skall kläs då det vätter mot badkaret så det blir hela badrummet.

Det känns lite som att tråden skapades för att visa hur man bygger ett badrum i en dränerad källare men med de förändringar som gjorts så blir det lite som vilket badrum som helst.... :rolleyes:

Nu är bygget städat - Tätade precis alla skarvar mellan vägg och golv och strök hela ytan med Finna primer. Imorgon flytspacklar vi! :strong:
 
Redigerat:
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.