Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F
Står det inget i förs. om lösre samt fasta byggnationer på huset?
Om kraven på att ersätta en veranda eller entré som ingår i byggnaden?
Är det skillnad på en teve å tex entrén?
Ålder å vilken del av försäkringen som ersätter? OM de ersätter...
 
*undrar smått om forvanad är nykter*
Fattar liksom noll nu *S*

/K
 
F
Nu har jag visat er lagar å paragrafer, till jag förbjöds göra det -då slutade jag.
Ni har krävt bevis om å ok igen efter det, men jag får ju inte klippa in lag/paragraf text.
Jag har länkat till förs.bol. vad deras krav är å deras egna paragrafer/avtal -tills jag förbjöds...
Nu har ni börjat kalla mig idiot onykter m.m. då jag endast återger vad som står i lag böcker.
Det ju inte min text jag själv författat....
Jag har bett er att kolla up själva å länka in vad som står i era avtal.
Jag har inte sett en enda text rad som styrker era åsikter utan bara hur ni tolkar det...

Jag undrar vem som läsarna anser kan styrka sina argument bäst -vad som står i lagar å förordningar idag?
 
Mikael_L
förvanad skrev:
Jag har inte sett en enda text rad som styrker era åsikter utan bara hur ni tolkar det...
Även en domare och en försäkringstjänsteman kommer att tolka lagarna/avtalen ...
Vad ska dom annars göra? Förklara?

Vad är det för fel på de tolkningar som vi andra gör? Förklara?

Alltså det som går emot dina tolkningar, det är typ 100 mot en. Du är väldigt ensam om din åsikt.
Vad kan vara anledningen till detta? Föreslå något?


Godnatt!

Jag fortsätter och läser imorgon.
Och då hoppas jag du gjort den hemläxa jag redan gett dig!
1. Redovisa domslut och/eller minskning i försäkringsersättningar. inlägg #368
2. Vad ditt eget f-bolag skriver i era villkor som kan neka dig ersättning ifall du saknar kvitton
3. Frågorna i inlägg #416 , angående hur elinst-förordningen ska tolkas.
4. De frågar här ovan där jag skrivit "förklara" eller "föreslå"


Innan du gjort din hemläxa och svarat på mina frågor till dig kommer jag vägra att svamla ut i ännu vidare cirklar omkring detta.
 
Redigerat:
rätt kul att se den förvånade med svansen fundera *S*
Troll ja, och ett ständigt återkommande sådant.

För de oinvigda är forvanad eller vad det nicket nu är en sen länge känd "person" som har lite (milt sagt) speciella åsikter *S*
Med troll så avses en person som i princip vill väcka uppmärksamhet, goggla på forumstroll så klarnar det.

Kort sagt,inte alla hästar hemma, det saknas några sillar på julbordet, osv
/Kent
 
Redigerat:
Förvanad...du har fått det lite om bakfoten, garantitiden (2 år + 3 år på vissa saker) innefattar även arbetet, inte bara materialet. Så fortfarande, allt du gjort som installatör gällande arbetsmoment och material är ditt företags ansvar under projektet och under garantitiden, därefter går ansvaret för anläggningen över till ägaren av fastigheten om det inte varit någon annan och pillat i anläggningen under tiden. Så jag förstår fortfarande inte vad du vill påvisa.

Ett försäkringsbolag skriver ett försäkringsbrev med företaget, denna ansvarsförsäkring gäller utefter branchens regler om garantitider, dvs bolaget är helt med på att ta tag i grejerna om något gått fel innan garantitiden gått ut då det gäller både material och arbete. Bolaget som sen "kunden" har är fullt medveten om att vid ett visst tillfälle så är ansvaret över anläggningen den personens ansvar och om något går fel så kliver hemförsäkringen in (sen hur försäkringsbrevet är utformat är ju inviduellt) så elfirman och dess försäkringsbolag har därmed inte ansvaret längre, det är därför man har tex 2-års besiktning osv.

Pillar någon icke behörig med elen och något går snett eller om någon köpt ett hus där det inte finns dokumenterat att en behörig fixat elen och den nya ägaren inte gjort en syn över elen så är det ett ärende mellan försäkringsbolag och försäkringstagare, inte firman som en gång installerat elen.

Så åter igen, vad är det för övergångstid du skriver om och vad är du ute efter att påvisa mer än att icke behöriga/ägare av anläggningen kan få problem med försäkringsbolaget om något går fel och bolaget vill bråka?

Om inte Förvanad kan tala om vad han menar kan någon annan förklara för mig vad han är ute efter att påvisa för jag fattar verkligen inte.
 
F
I det här forumet är det ett antal som ifrågasätter det jag framför, det vet jag. Men jag vet åxå hur folk som jobbar med det här 'tolkar' det åxå.
Jag föreslår att ni läser paragrafer samt ellagen vart den hänvisar å vad som står där. Jag har klippt in det förut -men får inte längre. Men där framgår helt klart vad man får å inte får göra utan behörighet.
De som svamlar till det mest är endast Ni som tror er stå över lagen/paragrafer.
Elinstallatörsförordning (1990:806)
Öppna å läs den ovanstående §6

Jag har dessutom talat med flera förs.bol. å hur de tolkar, å fått liknande svar av de allihopa.
Den som har den mildaste tolkningen framgår nedan:
Folksam 0771 950 950

Byggskador[/FONT]
Göran Axelsson Konsumenttjänstlagen reklameration
Nedsättning då utfört av obehörig ersättning betalas procentuelltBehörighet finns ersätter fullvärde
Regress överenskommelsen mellan försäkringsbolagen

B. Aktsamhetskrav : vad som står i era avtal. Samt:
M. Allmänna Bestämmelser : i samma avtal.

Garantitid infattar helt klart arbete med, men det är efter det som försbolaget ersätter om det inträffar något med ålders avskrivningar etc..
Övergångstiden är den tid då det är lite svårt att exakt betsämma när installationen gjordes...
 
Redigerat:
Mikael_L
förvanad skrev:
Jag föreslår att ni läser paragrafer samt ellagen vart den hänvisar å vad som står där. Jag har klippt in det förut -men får inte längre. Men där framgår helt klart vad man får å inte får göra utan behörighet.
Detta har fortfarande lika lite att göra med försäkringbolagets avtal med försäkringstagaren som det hade igår. Inget har ändrats i natt.

Svara istället på:
1. Redovisa domslut och/eller minskning i försäkringsersättningar. Enligt inlägg #368
2. Vad ditt eget f-bolag skriver som villkor i din husförsäkring som medger att dom nekar dig ersättning ifall du saknar kvitton
3. Frågorna i inlägg #416 , angående hur elinst-förordningen ska tolkas.
4. De frågor i inlägg #424, där jag skrivit "förklara" eller "föreslå"
 
F
Läs vart förs.bol. hänvisar sina avtal till......
Hur skall jag kunna finna domslut som jag inte vet om de finns?
Då det inte r offentliga handlingar som förs.bol. har angående sin aersättningar heller..

Ett försäkrings avtal till: (det sista inklippet då jag riskerar att bli avstängd)

38.1 Generella föreskrifter Den försäkrade skall utöver nedan angivna föreskrifter iaktta
• Försäkringsförbundets tekniska rekommendationer FTR
• de föreskrifter som anges i försäkringsbrevet, allmänna avtalsbestämmelser i
detta villkor, eller i särskilt villkor
• de föreskrifter som meddelas av tillverkare, leverantör, besiktningsman eller
motsvarande, i syfte att förhindra eller begränsa skada
• de föreskrifter – med tillämpningsföreskrifter – som i syfte att förhindra eller
begränsa skada meddelats i lag eller förordning om till exempel
-brandfarliga och explosiva varor i lag (1988:868) samt förordning (1988:1145)
om brandfarliga och explosiva varor
-elektrisk starkströmsanläggning i förordning (1957:601) om elektriska
starkströmsanläggningar samt förordning (1993:1068) om elektrisk materiel,
samt övriga lagar och förordningar som är tillämpliga i den försäkrade
verksamheten.

38.2 Påföljd vid åsidosättande Har säkerhetsföreskrift inte iakttagits kan avdrag göras med upp till 100 % av säkerhetsföreskrift annars utgående ersättning.
Avdrag görs inte om det kan antas att skadan skulle ha inträffat även om föreskriften iakttagits eller om den som har tillsyn över att föreskriften iakttogs inte kan lastas för att den åsidosatts.

//
Hur går detta att kunna missförstås?
 
Troll_Spary_max192w.JPG
 
förvanad skrev:
Läs vart förs.bol. hänvisar sina avtal till......
Hur skall jag kunna finna domslut som jag inte vet om de finns?
Således är dina inlägg enbart spekulationer och inget att bry sig mer om?
 
F
Känner nån igen dold rättegång eller sekretess?
Eller den övergångstid jag skrivit om?...

Jag förstår om ni finner det svagt men jag ser liiite längre än denna kommande vecka.
 
Med risk att delta i en trollande debatt...

förvanad; tror du inte att det faktiskt skulle finnas ett visst intresse från försäkringsbolagen att hålla kunderna "lagom rädda" för sådana överträdelser av försäkringsvillkoren som hemmapuleri med el skulle kunna vara och därmed också vilja gå ut med sådan "skrämselpropaganda?" Jämför gärna med inbrottsskydd, där de flera bolag har en särskild broschyr som informerar om krav på låsens beskaffenhet.

Jag är övertygad om att den som frågar i alla fall får någon form av anonymiserad statistik från de större bolagen, alt från elektriska nämnden som ligger under brandskyddsföreningen. http://www.brandskyddsforeningen.se/web/Elektriska_Namnden.aspx

För övrigt jobbar jag med brandfrågor och känner inte till ett enda fall efter 13 års branscherfarenhet där slutkunden blivit av med ersättning pga inte kunnat uppvisa kvitton på elinstallationen.
 
Mikael_L
Bra redovisning av försäkringvillkoren du gav i inlägg #429.

Där finns inget som anger elektriskt hempulande som ersättningsnedsättande.

Tack förvanad, då jag kan lugnt och tryggt fortsätta koppla nu ... :)


Och du och jag har lyckligtvis slutligen blivit överens. Fint av dig att inse sanningen och kunna lägga dina gamla åsikter bakom dig.

No hard feelings ...
 
F
Har man behörighet vad lagen kräver samt en försäkring är det bara att kopla på -helt rätt.
Söker man ordet som hemmapulande är det ingen fara eler svartjobb etc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.