Har en induktionshäll från Siemens som är 2½ år gammal. De två kokzonerna till vänster började nu samtidigt larma med felkoden "F 0". (De högra kokzonerna fungerar fortfarande) Larmet försvinner inte trots att man bryter strömmen. Manualen har följande förklaring till felkoden. "Internt fel - kontakta service".

Ringde idag BOSCH/Siemens service här i Göteborg och bokade tid för service. De skulle skicka en tekniker som tar drygt 900 spänn bara för att komma hit och titta. Men snål som man är vill man ju helst komma undan så billigt som möjligt.

Kanske någon här som har kunskap om va det kan vara för fel? Kanske något man enkelt kan fixa själv??

Eller är det bara att betala servicekillen och se glad ut?
 
Mina föräldrar har också en lika gammal Siemenshäll " EH775501E08"
som en tekniker skall komma och kika på på torsdag.

Hällen går ibland inte att starta alls och ibland låser den sig under matlagning
och blinkar E på alla plattorna, det betyder enligt instruktionsboken att det
är smuts på knapparna men det är det givetvis inte.

En kylslinga gick sönder på deras Siemensfrys när den var 2år
så dom har just nu tappat känslan av att Siemens är ett kvalitetsmärke.
 
Göran.W
Hej enl konsumentköplagen har man 3 års reklamationsrätt.
Dom flesta seriösa företag brukar reparera utan att bråka om man ringer huvud kontoret.
Går man till butiken säger dom bara det dom blivig "programerade" till typ 1års garanti sorry.

Lag textten ser ut så här

Om en vara går sönder, har du enligt lagen rätt att klaga (reklamera). Du måste göra det så snabbt som möjligt. Om du reklamerar inom två månader efter det att du har märkt felet, räknas det alltid som att du har klagat i rätt tid.

Från och med den 1 april 2005 är den yttersta tidsgränsen för att klaga på en vara tre år efter köpet. Det gäller varor som du köpt den 1 april eller senare. För varor som du köpt före detta datum gäller två års reklamationstid.

När du har reklamerat varan ska den repareras gratis - om felet fanns från början. Under de första sex månaderna är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Efter det måste du bevisa att det fanns från början.
 
Det är väldigt svårt att hävda att felet var där vid inköp, efter så lång tid (visst går det att processa men frågan är om det är värt allt besvär). Därav att de flesta vitvarufirmor ger två års garanti och därefter är reparation ej avgiftsfri.
Låter inte bra det där med problem med Siemens induktionshäll, vi har också en sådan som är snart 3 år, inga fel hittlls peppar peppar.
 
Göran.W
Klart felat var där vid köp.

Dåliga komponeneter i kretskortet från böjan för elektroniken ska hålla längre än så.
Mao ursprungligt fel.

Brukar aldrig vara några problem att få det till ursprungligt fel om man ringer huvud kontoret för det aktuella märket och pratar med service avdelningen.

Jag har hjälpt många kunder med maskiner över 2 år att få det fixat på garantin.

Tar dom inte det på garantin säger dom i princip att maskinen inte ska hålla länger och det inger inte direkt något förtroende för märket.
 
Servicekillen från Siemens som kom hem till mina föräldrar
konstaterade snabbt att det var fel på kretskortet, och bytte ut
det direkt.
Han kallade det för goodwill och besöket kostade inget.
 
Peter2400 skrev:
Servicekillen från Siemens som kom hem till mina föräldrar
konstaterade snabbt att det var fel på kretskortet, och bytte ut
det direkt.
Han kallade det för goodwill och besöket kostade inget.
Låter ju lovande!

Servicekillen kommer hit i morgon så vi får väl se hur det slutar. Även om garantin gått ut kan man ju tycka att den borde hålla mer än 2½ år.
 
Har just haft besök av Siemens service. Han bytte vänstra styrkortet som styr de 2 vänstra kokzonerna, sedan ok.

Och det bästa av allt, det kostade inte ett öre! De tar det som "goodwill". d^_^b

Så just nu är man en mycket nöjd Siemenskund trots allt. :D
 
JockeGbg skrev:
Har just haft besök av Siemens service. Han bytte vänstra styrkortet som styr de 2 vänstra kokzonerna, sedan ok.

Och det bästa av allt, det kostade inte ett öre! De tar det som "goodwill". d^_^b

Så just nu är man en mycket nöjd Siemenskund trots allt. :D
Det är så man skaffar nöjda kunder!!!

Har precis bytt ut alla vitvaror i köket till Siemens, då käns det skönt att läsa sådanna här inlägg och se att Siemens tar sitt ansvar när något går sönder. d^_^b
 
Göran.W
Snyggt jobbat av Siemens att dom tar det som ett ursprungligt fel eller som dom säger goodwill utan att kunden behöver säga någotd^_^b
 
Skönt att höra, jag får mina simens vitvaror på torsdag.
Så man inte har köpt något ifrån ett strulföretag.
 
Lysande, fast vår 3 år gamla induktionshäll går hur bra som helst.
 
Pinsamt tycker jag snarare ordet är för vitvaror som går sönder inom
garantitiden, att saker är feltillverkade och går sönder skapar knappast
något mervärde för kunden.

Snarare är det så att man som kund borde kompenseras för tiden man varit
utan sin frys eller häll plus förlorad arbetsinkomst när man måste stanna
hemma från jobbet hela dagen för att vänta på att felet åtgärdat.
 
Siemens ersätter dig för förlorad arbetsinkomst, pratade med dom idag om ett annat ärende och frågade va som gäller vid garanti/utbyte/strul.

/Adam
 
Jag har åxå samma fel på min siemens häll. Den bara låser sig och blinkar/piper. strax över 2 år är den. Jag pratade med service killen och han sa att det var två års garanti... och att det skulle kosta minst 5000:- för att byta styrkorten... Kollade med hemförsäkringen och där får vi ytterst lite ersättning.. Surt. Men jag får nog ta och ringa igen till service och fråga om 3 års regeln.... Tack för tipsen!

/Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.