MathiasS skrev:
...
KOW: Jag håller med Nim om att din såg suger. Tillochmed en gul är bättre...
Då tycker jag att du är dum.
PatrickJ's DeWalt var ju jättebra va :p

En amatör skall naturligtvis ha amatörverktyg, fast av bra kvalité.

Och för övrigt har ju Verktygsgurun gåtans lösning
Problem med dewaltsågarna är att klingskyddet är så hårt fjädrat. Så om man sågar en gerning genom att tilta sågen och bara trycker neråt kommer inte klingskyddet att glida undan som det skall...
 
verktygsgurun skrev:
Problem med dewaltsågarna är att klingskyddet är så hårt fjädrat. Så om man sågar en gerning genom att tilta sågen och bara trycker neråt kommer inte klingskyddet att glida undan som det skal utan tvingar hela sågen åt sidan. Rätt förfarande är att dra ut sågen, sänka och sedan såga genom att föra framåt.
DET problemet har jag faktiskt reagerat på då jag har klämt på en dewalt.
Valde bort sågen pga det.
 
peternicklas
Totem skrev:
DET problemet har jag faktiskt reagerat på då jag har klämt på en dewalt.
Valde bort sågen pga det.
Då detta är den enda nackdelen med sågen så kan jag acceptera detta(y)
 
Åker klingskyddet upp när det tar i träbiten och inte via mekanik när du trycker ner klingan?
 
peternicklas
MathiasS skrev:
Åker klingskyddet upp när det tar i träbiten och inte via mekanik när du trycker ner klingan?
Såg nu att jag har en DW707 och där fungerar det så att när man klämmer handtaget så öppnas klingskyddet med en viss vinkel. Det finns sedan 2 små hjul som sitter i framkant på skyddet och när dessa tar i bordet så öppnas skyddet så mycket som behövs. Därför börjar man utifrån och går inåt.
DEW-DW707.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hjulen är svarta och syns längst ned till vänster på bilden, de är monterade på klingskyddet.
 
MathiasS skrev:
Åker klingskyddet upp när det tar i träbiten och inte via mekanik när du trycker ner klingan?
På sågen det diskuteras går klingskyddet upp en bit när man trycker in det långa svarta handtaget på sågen, sedan sitter det små hjul på klingskyddet som skall hjälpa till att föra undan klingskyddet ytterligare. Men det åker inte undan om man sågar rakt ner utan man får göra som jag tidigare beskrivit. Jag väljer hellre mina gcm8 sågar än dw pga att står man och sågar mycket så blir arbetställningen konstig och tröttsam pga av det hårda fjädringen på klingskyddet samt att man måste dra hela sågen ut och uppåt för att sedan då sänka ner o såga.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.