Ja det går även med min. Ibland så passar inte biten man sågar direkt och då måste man finlira lite, och det skall ju gå med en kap/ger.
 
KnockOnWood skrev:
Nu blev jag nyfiken.
Kan det verkligen vara så att sågen inte klarar av att såga av småbitar?
Så här ser min 5 - 6 år gamla Bosch 8-tummare ut
[bild]

Nog har jag sågat bort millimetertjocka bitar, justersågat vinklat både horisontell och vertikalt.
Och inte har det lett till några problem inte.
Som synes är den inte särskilt välskött, men den fungerar oklanderligt i alla lägen.
Hur kan du gnälla på TS att han köpt fel såg..... men du då..... en GRÖN:x :wow: ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Hur kan du gnälla på TS att han köpt fel såg..... men du då..... en GRÖN:x :wow: ;)
Om det går med en "grön" så måste det väl gå med en "gul" också. Eller..?? ;)
 
Totem skrev:
Om det går med en "grön" så måste det väl gå med en "gul" också. Eller..?? ;)
nää, det går inte
 
Nimajneb skrev:
Hur kan du gnälla på TS att han köpt fel såg..... men du då..... en GRÖN:x :wow: ;)
Du skall inte bara titta på bilden, utan också läsa vad jag skrev
Du skulle köpt en Bosch. Amatörens bästa vän :)
Jag är en tvättäkta amatör och klarar mig utmärkt med amatörgrejor, så länge de är av bra kvalitet.

Och nu var det inte jag som gnällde, jag vill minnas att det var PatrickJ som var missnöjd med sin såg.
 
KnockOnWood skrev:
Du skall inte bara titta på bilden, utan också läsa vad jag skrev


Jag är en tvättäkta amatör och klarar mig utmärkt med amatörgrejor, så länge de är av bra kvalitet.

Och nu var det inte jag som gnällde, jag vill minnas att det var PatrickJ som var missnöjd med sin såg.
Nu är du förvirrad.
Proffsen har Kapex
Amatören har Blå Bosch
Alla övriga vill bara byta upp sig till någon av ovanstående sågar.

Så är det bara ;)
 
Nimajneb skrev:
Nu är du förvirrad.
Proffsen har Kapex
Amatören har Blå Bosch
Alla övriga vill bara byta upp sig till någon av ovanstående sågar.

Så är det bara ;)
Tänkbart slut på denna diskussion:

KoW: Vad har du själv för såg då Nimnim?

Nimnim: Cotech, kan man få en kopp kaffe

http://www.youtube.com/watch?v=1w0l9GNi0OU

:D
 
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
nää, det går inte
Aj fan...;)
 
corre skrev:
Jag har en lika dan och har aldrig märkt att den delen är utsatt för risk. Det finns en aludel som jag råkat såga i och det är den på vänster sida av anhållet som går att flytta.

Om du provar att vålda lite på sågen (avstängd såklart) vrida motorhus och trycka på klingan med en träpinne etc, kan du finna något glapp på? Prova även att dra ut gejdern och gör samma manöver.
Jag kan inte minnas att jag har lyckas upptäcka mer än någon eller några milimeters glapp i ytterlägen på min såg.
Ska testa detta!

Tack för alla svar, kanske skulle ha kört på Boschen men det är lätt att vara efterklok. Det är mycket riktigt så att det var en liten bit som sågades av, men kan det verkligen vara så illa att man riskerar halspulsådern varje gång en liten justering ska göras? Jag är som sagt amatör, och det här med att få till golvlister kräver ofta en och annan tillsågning innan det blir bra. Är det den manuella geringsågen som gäller för justeringar?

Har inte lyckats komma underfund med var metallflisorna kommer från än.
 
ullberg
Ang. metallflisorna, det är inte så att du sågat lite i de skjutbara anhållen (de man ser har mätmarkeringar, i tum?, på din bild)? Eller har inte 777 skjutbara sådana?

Tunna bitar är alltid ett riskmoment, men att det ska gå som det gjorde för dig nu känns som väldig otur (om det nu inte är något skumt med din såg), jag har fått bitar som sprätter iväg, men aldrig lyckats skada den plastbiten (på min DeWalt, om än en annan modell)

/U
 
PatrickJ skrev:
Ska testa detta!

Tack för alla svar, kanske skulle ha kört på Boschen men det är lätt att vara efterklok. Det är mycket riktigt så att det var en liten bit som sågades av, men kan det verkligen vara så illa att man riskerar halspulsådern varje gång en liten justering ska göras? Jag är som sagt amatör, och det här med att få till golvlister kräver ofta en och annan tillsågning innan det blir bra. Är det den manuella geringsågen som gäller för justeringar?

Har inte lyckats komma underfund med var metallflisorna kommer från än.
Att justera 1mm med handjagaren är i princip omöjligt skulle jag vilja säga. Jag kör alltid med min eldrivna. Små som stora bitar.
 
Nähäni, jag tror faktiskt inte på att en trästump har spräckt den gula plastbiten. En träbit som flyger iväg har ingen kraft i den riktningen (den flyger ALLTID mot din panna, oavsett var du står). Jag tror att du lyckats trycka på träbiten tillvänster på någotvis så att den tryckt upp den lutade klingan i den gula plastbiten. På väg uppåt har sedan klingan tagit med sig lite gul plast.

KOW: Jag håller med Nim om att din såg suger. Tillochmed en gul är bättre.

Patrick: Detta kunde ha hänt med vilken såg som helst men kanske har denna just lite extra liten marginal mellan klinga och plastflärp i vinklat läge. Så länge klingan sitter fast, på det igen, använd skyddsbrillor.
 
Redigerat:
peternicklas
Helt klart så har klingan vandrat lite. Börja utifrån och såga inåt så slipper du detta problem. Har själv en DW777 och har sågat ett stort antal lister utan problem. Alla klingor vandrar om du sågar uppifrån då vinklen tvingar klingan mot centrum. Hade klingan varit helt stel(finns ingen som är helt stelt) så hade det gått. OCH det kvittar vilket fabrikat man har på sågen. Dock kan en tjockare klinga hjälpa till med bättre resultat.
 
peternicklas skrev:
Helt klart så har klingan vandrat lite. Börja utifrån och såga inåt så slipper du detta problem. Har själv en DW777 och har sågat ett stort antal lister utan problem. Alla klingor vandrar om du sågar uppifrån då vinklen tvingar klingan mot centrum. Hade klingan varit helt stel(finns ingen som är helt stelt) så hade det gått. OCH det kvittar vilket fabrikat man har på sågen. Dock kan en tjockare klinga hjälpa till med bättre resultat.
Ska jag tolka detta som att om jag tar en 95x95 stolpe jag har och gör ett diagonalkap i den uppifrån och ner så kommer inte snittytan vara rak? Det tror jag faktiskt inte på.
 
peternicklas
MathiasS skrev:
Ska jag tolka detta som att om jag tar en 95x95 stolpe jag har och gör ett diagonalkap i den uppifrån och ner så kommer inte snittytan vara rak? Det tror jag faktiskt inte på.
Nu handlar väl tråden om att gira i 45 grader eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.