Hej!

Köpte i veckan en ny DW777 med tillhörande sågbänk DE7033 för att underlätta sågandet av golvlister samt lite annat. Aldrig tidigare ägt en elektrisk gersåg, så detta var något att se fram emot. Fick hem sågen i fredags, och igår var det dags för premiären, men har stött på problem och hoppas kunna få lite råd och hjälp från forumet.

Började med ett rakt snitt, som såg fint ut. Gick vidare med att vinkla sågen 45 grader och gera några testbitar, och till min stora förving var det tydligt att något inte stod rätt till. Speciellt på den sida av listen som låg mot bordet kan man se att snittet inte var vinkelrätt mot anslaget, och detta syntes med blotta ögat. Hade tidigare gått igenom de justeringar som beskrivs i manualen, och verifierat att inget behövde justeras. Gjorde detta en gång till för säkerhets skull, men med samma resultat. Kontrollerade också att klingan satt rätt, och inga problem där heller. Då klockan var sen, beslöt jag att sova på saken och återuppta detta efter en natts god sömn.

Nya friska tag idag, och beslöt mig för att testa gera två lister för att se hur det ser ut mot ett vinkelrätt hör. Första listen gick bra men när det var dags för den andra gick det..låt oss säga mindre bra. Mitt under sågningen hugger det till riktigt ordentligt samtidigt som en hög smäll hörs. Stoppar sågen, och ser till min fasa att den gula plastdelen där klingar sänks ner har trasats sönder. Snyggt jobbar - har haft sönder min nya såg på mindre än några timmar.

Inte någon gång under gårdagen då jag testa mig fram för att bekanta mig med sågen märkte jag att klingan kom in kontakt med denna del. Innan jag ens körde igång läste jag igenom manualen; gick igenom alla säkerhetsföreskrifter och kontrollerade för säkerhetsskull även de justeringar man nämner i manualen (utan att ändra något dock då jag inte såg något behov). Med handen på hjärtat så tycker jag att manualen inte var helt lätt att förstå alla gånger (speciellt inte om man är lekman som jag), så jag vill vara helt öppen med att orsaken till dessa problem troligvis beror på mig. Är just nu besviken, lite skärrad och något konfunderad i hur man går vidare. Sågen är helt ny, köpt i svensk butik som jag ska kontakta imorgon. Har nu två konkreta frågor:

1. Kan man byta ut del del som gått sönder?
2. Vad kan jag ha gjort för fel? :)

Tack på förhand?


/Patrick

IMG_20140112_152707.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det så att du trycker den rakt ner? testa att dra ut den först sen ner och in i listen.

Edit: Kanske bara är med min slöa klinga som det blir problem att trycka rakt ner. Borde ändå inte bli så att man sågar in i basen på sågen
 
Redigerat:
Och om listen är låg så ha den stående och gera i 45 gr vågrätt
 
Eh. Förstår jag fel eller?. Är inte sågen konstruerad så att alla vinklar skall kunna utnyttjas fullt ut utan risk för att något tar i? Varför skall man då vrida på listen? Det skall väl även gå att trycka rakt ner utan att det tar i?
 
Självklart! Det jag lite förvirrat försökte säga är att jag upplevt dåligt resultat när jag gerat lister liggande och bara tryckt rakt ner. Att klingat bångnat lite åt höger i bild, där skadan är.
Men oavsett måste det ju vara bättre för precisionen att inte luta sågen, men det hör inte hit.

Tråkig start på sågandet blev det iaf :thumbdown:
 
Redigerat:
Otroligt snabba svar - tackar och bockar!

Det stämmer, jag tryckte den rakt ner och inte ut och sen ner, men ska det verkligen spela någon roll? Tack för tipset angående låga lister, framöver så gör jag så att jag sågar dem stående!

Har gått igenom allt en gång till och kan för allt i världen inte se vad jag skulle ha missat. Men igen - är lekman och det skulle inte förvåna mig om felet ligger "bakom spakarna".
 
Har hittat en del metallflisor runt golvet och sågen nu när jag städat efter fadäsen. Har synat klingan men tycker den ser fin ut, men det kan ju vara från den ändå. Jag undrar dock om det kan vara något annat som tagit i och att den gula plasten spruckit som ett resultat av detta. Kan dock inte lista ut vad det skulle vara - hur jag än vridet och vänder på sågen kan jag inte se att något tar i någon del.

Insåg att profilen på listerna tyvärr är sådan att jag måste köra dem liggandes, men det känns sekundärt just nu.
 
Kanske blev du lite spänd och tryckte listen hårt mot klingan? Nä nu gissar jag bara, kan inte se att du gjort nått fel.
 
Sågade du bara av en liten bit på listen?
Ibland om man bara tar nån cm på en träbit kan den flyga åt all möjliga håll och det kan orsaka förvånansvärt stora skador på både maskin och människa
 
  • Gilla
237 och 1 till
  • Laddar…
Jag har en lika dan och har aldrig märkt att den delen är utsatt för risk. Det finns en aludel som jag råkat såga i och det är den på vänster sida av anhållet som går att flytta.

Om du provar att vålda lite på sågen (avstängd såklart) vrida motorhus och trycka på klingan med en träpinne etc, kan du finna något glapp på? Prova även att dra ut gejdern och gör samma manöver.
Jag kan inte minnas att jag har lyckas upptäcka mer än någon eller några milimeters glapp i ytterlägen på min såg.
 
Kerf plattor finns att köpa som reservdel så det är inget att vara orolig över. Jag gjorde nästan samma sak som du när jag köpte min DeWalt XPS 717. Vet dock inte vart det är enklast att köpa dem i Sverige, jag köpte mina i USA. Tror det var typ 50kr/st.
 
Jag tror nog på hantverkare1`s förslag, skadan ser ju inte heller "sågad ut" Den lilla träbiten kan ju få en jäkla fart och när den blir klämd så kan det nog smälla till ordentligt.
 
PatrickJ skrev:
...
2. Vad kan jag ha gjort för fel? :) ...
Enkelt att besvara fråga nr 2: Du köpte fel såg helt enkelt.
Du skulle köpt en Bosch. Amatörens bästa vän :)

Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten, alla vänliga självbyggares tummelplats ;)
 
  • Gilla
Karlminator
  • Laddar…
Det är förmodligen som hantverkare1 säger att du har sågat av en för liten bit och om du har otur så kan den flyga iväg och slå sönder som den har gjort på bilden.
Jag sågar aldrig mindre än 1cm bitar då får jag såga flera gånger isådanafall.
 
Nu blev jag nyfiken.
Kan det verkligen vara så att sågen inte klarar av att såga av småbitar?
Så här ser min 5 - 6 år gamla Bosch 8-tummare ut
P1000070 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nog har jag sågat bort millimetertjocka bitar, justersågat vinklat både horisontell och vertikalt.
Och inte har det lett till några problem inte.
Som synes är den inte särskilt välskött, men den fungerar oklanderligt i alla lägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.