Hej
Jag bor i halmstad och har flyttat in mars 2013 i ett nybyggt hus, huset bv är på 170kvm och en öv på 70 kvm med ett garage på 50kvm. På bv har vi en yta på ca 50kvm som är öppet hela vägen upp till öv, och öv är ett stort all rum,
Problemet som uppstår att min vp går på tillsats hela tiden, jag har inte jämn temperatur hela tiden, vissa gånger så är golvet kallt på vissa ställe och ibland inte,
Installatörer har varit på plats och tittat och ändrat , och det har hjälpt lite men efter några dagar när ute temp sjunker så blir det kallare i huset.
Bara vp drar per dag mellan 30-50 KW beroende på hur kallt det är
Inne temp är inställd på 23 grader och alla termostater är inställda på 22,5 förutom en på 23
Behöver all hjälp jag kan få,
Tack i förhand
 
Nedanstående med utgångspunkt att du har golvvärme???!!!

Har du kollat i fördelningspunkten för golvvärmen?. Du har väl magnetventiler som öppnar och stänger på order av termostaterna? Fungerar dessa korrekt? (Öppnar resp. stänger)
Har du trådlösa termostater? Batterierna slut?

Är systemet avluftat? Och har övertryck på exp.tanken?
Har du kollat cirkulationspumpen? Är den avluftad?
Är golvslingorna injusterade så det är rätt flöde m.h.t. slingans längd?
 
  • Gilla
Shad
  • Laddar…
kulle
jag tycker det låter som kompressorn inte gör vad den ska, den ska inte behöva gå på tillsats särskilt mycket.
men detta är ju absolut en sak som installatören eller hustillverkaren ska åtgärda
 
  • Gilla
Shad
  • Laddar…
Jo det är golvvärme, glömde nämna det, termostaterna är tråd bundna,
Det som jag har lagt märke till är att gradminuterna på tillsats är inställda på -700 och nu för 5 minuter sen så låg gradminut värde på -1350, så nu har jag ändrat -700 till -500 så tillsats går in tidigare, vad tror ni om det?
 
Oaktat om VP gör sitt jobb bra eller dåligt så går tillsatsen in. Summan av detta skall ju bli produkten = en jämn temp i huset.
Jag tycker mig läsa att det finns 2 problem;
1. Tillsatsen går in lite väl tidigt och mycket. Detta verkar vara ett VP-problem
2. Att värmen i huset är ojämnt- Detta verkar vara ett justeringsproblem på vattensidan (termostater/fördelare/flödesfördelning eller luft i systemet eller rent av underdimensionerad längd på slinga/-or)

Andra synpunkter?
 
  • Gilla
Shad och 1 till
  • Laddar…
30-50kwh per dag låter billigt.
 
Se till att alla, eller åtminstone de flesta, termostaterna är öppna när värmepumpen vill producera värme.

En korrekt injustering brukar börja med att öppna alla termostater och låta värmepumpen reglera enbart på innertemperaturen.
När man hittat en kurva som passar huset kan man börja begränsa med termostaterna.

Det känns helfel att ställa värmepumpen högre än golvvärmen.
Då kommer den garanterat att trycka på med varmare framledning och om man inte ställt ner Max framledning så kommer det sluta med att pumpen bara kör på elpatronen.
 
  • Gilla
Shad
  • Laddar…
Är det normal att det går åt ca 80-100 kw per dag bara på värmepannan '?
 
Hej igen, nu har nibe skickat folk om de har gjort följande ändringar, jag har mitt varm vatten inställt på 55 grader, inomhus temp. på 24 grader och gradminuter på -400, och priotering är satt på 30 värme och 20 vatten, det är ok värme i huset men ibland känner man att golvet i vardagsrummet är kallt, oftast är det varmt, men nibe drar ca 90-110 kW varje dag, jag tycker det är jätte mycket, vad tycker ni?
 
55 grader klarar den inte med kompressorn sänk tempen till tex 45 grader annars blir det vv med elpatron.
 
Går ventilationen för fullt då? Kompressorn vill ju utvinna värmen från frånluften!
 
Hej, jag bor väl ca 2 mil söder om dig, i ett tre år gammalt hus.
Det är på 108 m2 i ett plan, och enda uppvärmning är en luft/luft-värmepump.
I november hade vi en elförbrukning på 516 kWh och december verkar landa på 600 kWh.
Det är alltså totalförbrukningen.

Om du gör av med 100 kWh per dag, förutom "hushållsel" tycker jag det låter väldigt mycket.
Det blir ju 3000 kWh = ca 4.500 kr per månad!

Om du stänger av elpatronen, tillsatselen, helt vad händer då?
Blir det helt nedkylt och inget varmvatten?
Det låter, som andra som säkert förstår det här bättre antyder, som att värmepumpen helt enkelt inte fungerar. Vi har ju haft en extremt varm förvinter i år. Hur skall det gå efter nyår?

Sedan tycker jag det låter obehagligt med en inomhustemperatur på 23-24 grader.
Varför så högt? Eller är det bara en termostatinställning som inte motsvaras av rumstemperaturen?

Och 55°C i varmvattenberedaren. Är man inte farligt nära gränsen för legionellatillväxt då?
 
Det är väldigt få vp som klarar 60 grader i beredaren man kör med lägre temp och höjer en gång i veckan så att ev legionella ska försvinna.
 
KnockOnWood skrev:
Och 55°C i varmvattenberedaren. Är man inte farligt nära gränsen för legionellatillväxt då?
Ja, risken för legionellatillväxt blir större när VV-tempen är 55 gr och under. Man skall väl helst över 60 gr (ca?) för att döda bakterierna.
Detta kan man lösa genom att med jämna mellanrum höja tempen i vv-beredaren

http://sv.wikipedia.org/wiki/Legionella
 
Det låter väl inte som några hissnande siffror när du värmer 290 kvm med en FLVP. Varmvatten utöver detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.