Hep Hep skrev:
Jag har inget svar, men jag har en likadan som jag inte blir klok på. Rengjord och servad förra året. Nu tuffar den på som den ska. Lyser och pyser. Problemet är att det kryllar av mygg ute, men maskinen fångar i snitt en om dagen ungefär. Precis som de senaste två åren.

Första två ären tog den runt en deciliter mygg i veckan. Numera en om dager till ett pris av ett antal kronor styck.

Bara att slänga fanskapet, eller vad ska jag göra?
Jag upplever ungefär samma. Men upptäckte att det var otroligt mycket spindelnät inuti ett år, och efter jag tog bort det, så ville myggen in i maskinen. Kanske tabletterna som gör att det inte kommer speciellt mycket? Eller att den faktiskt fungerar som tänkt, att nu några år senare så trivs inte myggen här i närheten...?
 
Har inget att tillföra i de nya frågeställningarna, men kan meddela att jag lämnade in min Patriot hos Elverktygsservice i Jönköping i veckan efter att den stannat efter start-upen tre gånger. Full flaska, nytt gasmunstycke, ny slang och regulator.
De hörde av sig dagen efter och sade att kretskortet klappat ihop. Nytt kort plus arbete går på knappt 2000:-. Det är bara att hoppas att den fångar mygg när jag får tillbaka den...
 
Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet.

Skulle starta igång den nu efter vintern, men den envisades med sitt snabba blinkande efter 15 minuter. Bränslespridaren (fuel nozzle) vsr den första misstänkta och mycket riktigt kom inte någon gas från den. Efter lite rengöring (det var en del svart guck runt den) så kunde jag märka att det till slut kom gas från den. Men det fungerade ändå inte. Så jag plockade isär hela maskinen i beståndsdelar och rengjorde allt, tom brännaren. Men utan att lyckas. Kunde konstatera att glödstiftet, temperatursensorn, samt flödesventilen fungerade.

Det som till slut fick igång maskinen var att jag tog bort bränslespridaren (som finns på bild i tråden), delade på filterhuset och ventilen, samt körde den I mikrovågstvätten.

Efter det så kom den igång utan problem.
 
R Rick skrev:
Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet.

Skulle starta igång den nu efter vintern, men den envisades med sitt snabba blinkande efter 15 minuter. Bränslespridaren (fuel nozzle) vsr den första misstänkta och mycket riktigt kom inte någon gas från den. Efter lite rengöring (det var en del svart guck runt den) så kunde jag märka att det till slut kom gas från den. Men det fungerade ändå inte. Så jag plockade isär hela maskinen i beståndsdelar och rengjorde allt, tom brännaren. Men utan att lyckas. Kunde konstatera att glödstiftet, temperatursensorn, samt flödesventilen fungerade.

Det som till slut fick igång maskinen var att jag tog bort bränslespridaren (som finns på bild i tråden), delade på filterhuset och ventilen, samt körde den I mikrovågstvätten.

Efter det så kom den igång utan problem.

Jag hade samma problem dock utan smutsig spridare.
Gas kommer, tändspolen funkar, tempmätaren funkar, men gasen antänds ej i kammaren. Rengjorde brännkammaren som redan var ren utan att lyckas.
Lämnade in den igår som reklamation. Får se vad de anser felet är. jag gissar på spridaren trots allt.
 
  • Gilla
Lairi Cee
  • Laddar…
M markligfraga skrev:
Jag hade samma problem dock utan smutsig spridare.
Gas kommer, tändspolen funkar, tempmätaren funkar, men gasen antänds ej i kammaren. Rengjorde brännkammaren som redan var ren utan att lyckas.
Lämnade in den igår som reklamation. Får se vad de anser felet är. jag gissar på spridaren trots allt.
Hei,
Fick du reda på vad felet var? Jag har samma problem som du troligtvis. Lågan orkar inte brinna när den är inne.
Tack
 
Jag som var redo att slänga min i sjön i våras gav den en sista chans. In med den på genomgång och eventuell reparation. En vecka senare och 2500 kronor fattigare laddade jag den med ny gas och ny tablett gubblukt. Precis lika kass som tidigare. Den fångade kanske en mygga om dagen i snitt, på ett ställe där jag fick ett antal myggbett varje gång jag gick till maskinen för att kolla hur det gick.

Ingen aning om varför den slutat fånga mygg och enligt verkstaden är det nu inget fel på den. Någon som vill köpa den för 2500 av mig så går det bra.
 
T ToRy skrev:
Har inget att tillföra i de nya frågeställningarna, men kan meddela att jag lämnade in min Patriot hos Elverktygsservice i Jönköping i veckan efter att den stannat efter start-upen tre gånger. Full flaska, nytt gasmunstycke, ny slang och regulator.
De hörde av sig dagen efter och sade att kretskortet klappat ihop. Nytt kort plus arbete går på knappt 2000:-. Det är bara att hoppas att den fångar mygg när jag får tillbaka den...
... och jo, mygg fångade den! 👍 Åtminstone ett tag. Första rundan fyllde den påsen/korgen till 75% på ett par veckor. Efter det har det gått trögare. Vet inte om det beror på en gammal tablett eller vad det kan vara, men uppenbarligen är (var?) maskinen okej i alla fall. För väl beställa nya tabletter och köra vidare...
 
Har en Mosquito Magnet Pioneer från 2021 som inte fungerade när jag skulle starta fångståret. Blir inte varm/ljummen ovanpå när man känner på den.

Har under helgen delat det mesta , kontrollerat, rengjort magnetventil, munstycke, tändstift och tempgivare. Hittar inget fel men lågan från det losskopplade munstycket såg lite svag ut när jag tände med tändare.
Vi hade delat munstycket och doppat allt i rödsprit samt blåst allt med tryckluft. Tilläggas kan att jag dessförinnan slösat 3 rengöringspatroner till ingen nytta och att jag har det nya munstycket.

I ett sista desperat försök delade jag på munstycket igen och blåste filtret bakifrån med tryckluft och tyckte det såg renare ut, kanske inbillning? Provade det losskopplade munstycket igen och märkte ett brusande ljud och starkare låga (lite som en svetslåga).

Nu fungerar fällan. Fångst sedan igår em till nu på morgonen minst 30 mygg.

Slutsats munstycket är jätteviktigt.
 
N Nils45 skrev:
Har en Mosquito Magnet Pioneer från 2021 som inte fungerade när jag skulle starta fångståret. Blir inte varm/ljummen ovanpå när man känner på den.

Har under helgen delat det mesta , kontrollerat, rengjort magnetventil, munstycke, tändstift och tempgivare. Hittar inget fel men lågan från det losskopplade munstycket såg lite svag ut när jag tände med tändare.
Vi hade delat munstycket och doppat allt i rödsprit samt blåst allt med tryckluft. Tilläggas kan att jag dessförinnan slösat 3 rengöringspatroner till ingen nytta och att jag har det nya munstycket.

I ett sista desperat försök delade jag på munstycket igen och blåste filtret bakifrån med tryckluft och tyckte det såg renare ut, kanske inbillning? Provade det losskopplade munstycket igen och märkte ett brusande ljud och starkare låga (lite som en svetslåga).

Nu fungerar fällan. Fångst sedan igår em till nu på morgonen minst 30 mygg.

Slutsats munstycket är jätteviktigt.
Hej. När du skriver munstycket - är det bränslemunstycket (som jag själv bytte till ett nytt för några år sedan då jag hade en gammal modell) under huven som du menar - eller något annat munstycke?
 
Precis, jag menar bränslemunstycke!
Du kan dela det i 4 delar: Filtret som sitter längst bak blåste jag inifrån med tryckluft. Sedan tog jag en vanlig spårskruvmejsel och lossade/tog ut ett par mkt små delar inuti varefter jag blåste hålet i munstycket framifrån och bakåt. Smådelarna tittade jag bara på om dom var rena. Återmonterade därefter allt och då fungerade munstycket bra.
Jag vet fortfarande inte var smutsen satt i munstycket???
 
  • Gilla
marjun
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Hej på er!

Någon som har några tips att ge angående en krånglande myggfälla? Skulle dra igång den för säsongen men se det gick inte. Ström har den för indikeringslampan börjar blinka lite lagom som den skall. Efter ett tag så blinkar den snabbare dock vilket om jag inte minns helt fel innebär just det - fel - på den. Fläkten har aldrig dragit igång vad jag kan höra. Jag har precis rengjort den med gaspatron, gasflaskan är full och den fungerade när jag ställde undan den i höstas. Jag öppnade den men hittade inget uppenbart fel som brända komponenter, dåliga anslutningar eller trasiga kablar.

Någon som har något hett tips? Antingen om vad det kan vara eller var jag kan få hjälp. Bor i Göteborg...

Tacksam för snabba tips, det är myggår i år!!! ;)

Tomas
Jag har för mig att fläkten går igång direkt när jag slår på strömbrytaren.
 
Har nu samma problem som många övriga i tråden.. maskinen fångar inga mygg. Provade koppla isär o testa lågan, se bifogad bild. Någon som gjort liknande och kan uttala sig om lågan ser ok ut?
Har lyssnat under uppstart och först varvar den, sen stängs fläkten av för att öppna solenoid, sen hör man att gasen tänds och fläkten går upp i varv igen.
 
  • Närbild på myggfångstmaskinens insida med synlig låga vid tändningsområdet under reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att avgöra men tycker den ser lite svag ut?? Du säger att den inte fångar några mygg?? Mitt problem när jag hade svag låga var att maskinen stannade och röda lampan blinkade snabbt. Detta berodde på att lågan antingen inte tändes trots fungerande tändstift eller att den slocknade efter en tids gång.
Så när du säger att den inte fångar några mygg är frågan om maskinen går (fläkten skall höras) och röda lampan lysa med fast sken. Om den går är det inte munstycket som där är fel på!
 
Ah tack för svar. Maskinen verkar tuffa på med fast rött sken och fläkten går. Dock blir det många kronor per mygga.. i dagsläget blir skörden 5-10 per dygn trots att där den står kryllar det av mygg. Så inte 0 myggor, men nära inpå givet mygginvasionen i år.
Jag har även bytt tändstiftet, för säkerhets skull.. verkar inte hjälpa.
 
Tror jag fångar 10 gånger så mkt per dygn. Vi köpte ytterligare en fångstkorg/nät för att kunna byta utan att släppa ut dom som fortfarande lever. Har du ny octanoltablett? Inga hinder för sugförmågan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.