Bor i Karlstad, tycker det vore mycket intressant att veta vilken mäklarfirma detta gäller samt mäklarens namn??

Så här får det inte gå till!
 
Okej,
********************, Fastighetsbyrån
Kommer inte att beblanda mig med Fastighetsbyrån igen efter detta. Väntar hellre på nästa objekt känner jag nu.

Tack för alla kanonbra svar, nu vet vi betydligt bättre hur det ska gå till och jag tycker att legitimationen borde vara självklar.

/Inlägget redigerat av moderator
 
Redigerat av moderator:
Aaaaaaalm skrev:
Okej,
************************, Fastighetsbyrån
Kommer inte att beblanda mig med Fastighetsbyrån igen efter detta. Väntar hellre på nästa objekt känner jag nu.

Tack för alla kanonbra svar, nu vet vi betydligt bättre hur det ska gå till och jag tycker att legitimationen borde vara självklar.
Kanon! Som någon tidigare skrev, hoppas detta blir det som dyker upp när näste köpare googlar hans namn!

/Inlägget redigerat av moderator
 
Redigerat av moderator:
Krilleman
Aaaaaaalm skrev:
Okej,
***********************, Fastighetsbyrån
Kommer inte att beblanda mig med Fastighetsbyrån igen efter detta. Väntar hellre på nästa objekt känner jag nu.

Tack för alla kanonbra svar, nu vet vi betydligt bättre hur det ska gå till och jag tycker att legitimationen borde vara självklar.
Är alla mäklare nötter inom Fastighetsbyrån?

Jag sålde en lägenhet för ett par år sen (dock inte i samma ort) med katastrofalt värdelös mäklare, problemen liknande, inkompetensen flödade. Jag var i behov att sälja lägenheten omgående då jag bränt alla sparade pengar på lagfart + pantbrev + 15% kontant (hade köpt hus men inte sålt lägenheten än = stort dilemma) så jag höll god min för hon lovade snabb lösning på problemet. Lägenheten låg i bra läge och totalt nyrenoverad = lättsålt

Men så här efteråt skulle jag aldrig gjort samma sak igen. Skulle levt knapert en månad till med dubbelt boende och bett mäklaren fara någon stans.

Blev lite OT här och jag ber om ursäkt för det!

/Inlägget redigerat av moderator
 
Redigerat av moderator:
Jag förstår att Ni känner Er besvikna men jag kan inte förstå att alla här verkar påstå att mäklaren har gjort något fel. Det är ju faktiskt så att just när det gäller fast egendom så är det bara skriftligt avtal som gäller. Man kan skaka hand och göra vilka muntliga överenskommelser som helst utan förpliktelser för varken köpare eller säljare. Det här förfarandet att köpare och säljare skriver på kontraktet vid olika tillfällen och på olika orter är ju ganska vanligt när de t.ex bor på olika orter. Hur skulle mäklaren kunna veta att säljaren skulle acceptera ett högre bud som kommer in efter att Ni hade skrivit under? Säljaren har ju all rätt att beakta de bud som kommer in ända tills att säljaren själv undertecknat. Då är det kört.
 
  • Gilla
Fröken Blom
  • Laddar…
Mäklaren skulle ju naturligtvis inte låtit köparen skriva på avtal utan att säljaren också fanns där för att skriva på.
 
BiFuel skrev:
Mäklaren skulle ju naturligtvis inte låtit köparen skriva på avtal utan att säljaren också fanns där för att skriva på.
Varför inte det? Var någonstans ifrån har du fått att det är fel eller inte är "god mäklarsed"? Jag har själv gjort affärer där jag inte träffat köparen eller säljaren och en gång hämtade jag ett kontrakt på mäklarens kontor, åkte med det till köparen som skrev under, sedan åkte jag tillbaka till mäklarens kontor och lämnade in avtalet. Därefter skickade mäklaren avtalet till säljaren som skrev under och returnerade två av tre exemplar (ett skulle han ju behålla själv). Jag kan inte se att det strider mot några regler? Det går ju ofta till på det sättet som trådskaparen beskriver!
 
Jag förstår känslan att blivit lurad men mäklaren kan inte agera på annat sätt han gjort i det här läget. Att parterna skriver på vid olika tillfällen är inget ovanligt och i en affär med fast egendom har INGET hänt förrän ALLA parter undertecknat giltigt köpekontrakt.
I det här fallet har köparen skrivit på, säljaren ska skriva under dagen efter, kommer det då in ett bud MÅSTE mäklaren självklart vidarebefordra budet och sedan är det upp till säljaren att avgöra hur denne vill gå vidare. Mäklaren varken kan eller får agera på annat sätt. Att folk pratar polisanmälan osv är helt horribelt.
Ang bevittning finns inget formkrav på detta i ett kontrakt om kontraktet är villkorat med köpebrev vilket de i regel är. Köpebrevet ska däremot bevittnas av två personer för att full lagfart ska kunna beviljas.
 
Tycker dessutom att du borde han mycket mer på fötterna innan du anonymt hänger ut en mäklare på ett forum. Den du borde vara arg på är säljaren som inte stod vid sitt ord.
 
Jag han kan vara hur "arg" han vill på säljaren men säljaren har egentligen inte gjort något fel. I affärer med fast egendom är INGENTING färdigt förrän BÅDA har skrivit under köpekontraktet. Om man beställer besiktningar eller radonundersökningar eller hantverkare innan man blivit ägare till fastigheten så får man faktiskt skylla sig själv. Men mäklaren kan han inte vara arg på. Mäklaren kan däremot ha anledning att vara arg på trådskaparen som har hängt ut honom på nätet. Mäklaren har som sagt inte gjort något fel.

Det är ju precis samma sak som ifall man sitter vid bordet och signerar köpekontraktet. OM en ny spekulant skulle komma med ett högre bud efter att köparen skrivit under men innan säljaren. Då har ju säljaren möjlighet att lägga ner pennan på bordet och fortsätta budgivningen.
 
Fast mäklaren har ju faktiskt gjort några formella fel:
1. Inte vidarebefodrat Aaalms nya bud till säljaren.
2. Inte angett att det är blåbetong med radon i inomhusluften. (Fast det kan ju vara säljaren som undanhållit det för mäklaren)
3. Inte kontrollerat Aaalms legitimation när han och sambon skrev på kontraktet, vilket han är skyldig till enligt lag för att förhindra penningtvätt.

Jobbar Marianne Söderlund kvar i stan? Vi sålde vår lägenhet via henne, efter rekomendation från arbetskompisar, och vi var nöjda.
 
1) gjorde mäklaren enligt ts, 2) mäklaren visste antagligen inte om drt och 3) jag har undrar jag om det stämmer.

Mem detta är byggahus. Här är allt mäklarens fel. :)
 
  • Gilla
olomar
  • Laddar…
Jag förstår att anonyma TS är innerligt besviken på att allt inte gick som "det skulle" men tyvärr är det så här, den svenska lagen anger att spekulanters bud oavsett de är muntliga eller skriftliga inte är bindande, vilket gör affären "flytande" till båda parter skrivit på avtalet. Å andra sidan är säljaren inte tvungen till att sälja även om denna muntligen har lovat att göra det, pris eller övriga villkor kan denne också ändra hursomhelst. Mäklaren är en mellanman som inte kan bestämma över säljaren, endast råda. Man kan höra av sig till mäklarsamfundets kundombudsman vid klagomål och eller till fastighetsmäklarinspektionen men i det här fallet ger det nog ingenting då inget verkar vara fel enligt lagen mest moraliskt men det är ju som bekant inte bindande. länkar till budgivningen hos inspektionen http://www.fmi.se/budgivning där man kan läsa lite mer.
 
H
Ni som tycker mäklaren inte gjort några fel...hoppas ni råkar ut för samma...

Jag tycker oavsett att det skötts urdåligt även om det kanske inte är några direkta "brott" som verkar vara viktigt. Förstår inte riktigt hur man kan försvara någon som skött det så dåligt. Jag går inte via en rörmockare för att få mina avlopp fixade halvdant. Jag vill inte heller ha en mäklare som inte sköter ALLT korrekt med tanke på summorna det handlar om. Sen att det är säljaren som styr spelar ingen roll. En mäklare skall då inte gå i förväg och skriva kontrakt med mera utan råda köparna till att vänta med att skriva på tills säljaren kan medverka. Jag går till en mäklare som skall uppträda enligt spelets alla regler och inte "lura" köpare. Jag tycker det är rätt att "hänga" ut någon som inte sköter sitt jobb som han/hon får höga summor för att fixa.

Jag är själv ingen mäklare men rent spontant så tycker jag inte att det får gå till på detta vis...

Rena felaktigheter...
Ingen legitimation
Låter kontrakt skrivas utan säljaren närvarande
Fel i annons
Fegt att själv inte vara på plats när kontraktet hämtas ut
Har han/hon meddelat de nya köparna att det gamla budet inte finns kvar? (jag tvivlar på det)
Har han/hon meddelat säljaren att om denne väljer det nya budet så kan de gamla dra tillbaka sitt och därmed kan budet bli lägre? (jag tvivlar på detta också då jag som säljare då tvekat lite om det gäller 25000, Hade nog sålt det till dem som redan skrivit på papper)
 
Redigerat:
Hybenos skrev:
Ni som tycker mäklaren inte gjort några fel...hoppas ni råkar ut för samma...

Jag tycker oavsett att det skötts urdåligt även om det kanske inte är några direkta "brott" som verkar vara viktigt. Förstår inte riktigt hur man kan försvara någon som skött det så dåligt. Jag går inte via en rörmockare för att få mina avlopp fixade halvdant. Jag vill inte heller ha en mäklare som inte sköter ALLT korrekt med tanke på summorna det handlar om. Sen att det är säljaren som styr spelar ingen roll. En mäklare skall då inte gå i förväg och skriva kontrakt med mera utan råda köparna till att vänta med att skriva på tills säljaren kan medverka. Jag går till en mäklare som skall uppträda enligt spelets alla regler och inte "lura" köpare. Jag tycker det är rätt att "hänga" ut någon som inte sköter sitt jobb som han/hon får höga summor för att fixa.

Jag är själv ingen mäklare men rent spontant så tycker jag inte att det får gå till på detta vis...

Rena felaktigheter...
Ingen legitimation
Låter kontrakt skrivas utan säljaren närvarande
Fel i annons
Fegt att själv inte vara på plats när kontraktet hämtas ut
Har han/hon meddelat de nya köparna att det gamla budet inte finns kvar? (jag tvivlar på det)
Tack för den du! Vad jag önskar dig skriver jag inte ut här. Jag bara redogjorde för vad lagen (jordabalken) säger och det kan ju bara var det allt handlar om när man skriver att man ska "polisanmäla" och "anmäla mäklaren"?

Nu skriver du återigen att det är ett fel begånget för att inte säljaren var på plats när köparen skrev under. Det är ju fel! Det finns inget krav på detta. Den delen är helt enligt rutinerna och fullt lagligt. jag lägger inga moraliska aspekter på någons beteende, redogör bara för lagen. Och mäklaren kan knappast skyllas för att säljaren valde att göra som han gjorde. Jag hade också tackat ja om det så bara rört sig om 10 000:- mera betalt för huset.
 
  • Gilla
olomar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.