Hej,
Skrev igår tillsammans med flickvännen på papprena på vårt första hus.
Huset ligger i samma område som vi bor nu, enplans på ca 130kvm boarea.
Allt var frid och fröjd. Säljaren som inte kunde närvara vid kontraktsskrivningen skulle
skriva på kontraktet imorgon fredag istället och vi skulle få det under besiktningen på
lördag.

Inga konstigheter tänkte vi, skrev på och var jätteglada nyblivna husägare!

Ända tills idag, då ringer mäklaren och säger att han har fått ett bud över den köpeskillingen
som står i kontraktet som vi signerat. Han meddelar säljaren det och säljaren tackar givetvis och tar emot. Han hävdar att eftersom inte säljaren har skrivit på gäller inte kontraktet, trots att vi var överens. Vi har redan ordnat med besiktning på lördag, pratat med de preliminära köparna av
bostadsrätten vi bor i nu samt beställt mätning av radon.

Uh jag blir så arg, det ska inte få förekomma!!

Vet inte riktigt hur jag ska göra, tips och idéer?

Mvh. Magnus
 
Hej du och välkommen!

Mäklaren har begått ett allvarligt formfel när han lät er skriva på kontraktet utan att säljaren skev på samtidigt. Det minsta du ska göra är att anmäla honom/henne till Fastighetsmäklarinspektionen.
 
  • Gilla
Jojx81 och 2 till
  • Laddar…
Hej!
Tack för välkommnandet och för svar!
Kan uppdatera lite mer, erbjöd mig att köpa huset för det nya budet rakt av och ordna ALLT idag.
För att slippa krångel och dålig stämning, det var inte aktuellt fick jag till svar.

Så då sa jag att han kan riva kontraktet och att det är tur att det finns fler fastighetsmäklare här i stan.
Fyfan, det är det värsta jag har varit med om i affärsväg. Så otroligt dålig stil. Jag sa även att han inte behöver
kontakta oss igen om den andra köparen drar sig ur för nu får det vara nog.

Kommer aldrig mer åka på en visning som den mäklaren i fråga har hand om. Ska absolut anmäla han till
fastighetsmäklarinspektionen. Till saken hör även det att vårt "maximala budtak" låg drygt 20% över det
budet som kom in. Men tappade intresset helt när det blev såhär!

Kände att jag behövde skriva av mig lite.
Nu får vi börja om på ruta noll...

Mvh. Magnus
 
  • Gilla
Gulfxx
  • Laddar…
Har du lyckats avboka besiktningen? Annars får ju mäklaren stå för den kostnaden. Du borde ju kunna kräva en ersättning för detta. Du har ju lagt din tid på det här och skrivit under människan måste väl känna någon form av heder.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det kan vara så att den andra köparen kunde ge säljaren en smidigare affär utan besiktningsklausuler osv. I detta fallet verkade det inte bero på försäljningssumman. Säljaren väljer själv vem han skall sälja till. Det behöver inte vara till högstbjudande.

I det enda fallet hiitils våra bostadsköp resulterar i budgivning krävde vi att träffa säljaren och mäklaren samma kväll budgivningen var slut. Detta för att vi säkert skulle få köpa lägenheten. Här i Stockholm är ju marknaden som den är också. Lite hysteriskt ibland.

Du skrev att du har beställt en radonmätning. En radonmätning tror jag skall pågå i flera veckor för att ge rättvisa resultat. Kan ju bero på lite varifrån radonet kommer dock.

Lycka till med fortsatta husköp.
 
Vilken mäklarfirma och stad handlar detta om?
 
Hej igen, tack för svar och synpunkter.
Besiktningen har jag ordnat iaf.
Radonmätningen var enbart för att jag vet att det finns radon (blåbetonghus, radonmätt 2006) men vill kunna söka bidrag och åtgärda det i sommar. Mätningen måste påbörjas innan sista feb för att man ska kunna få bidrag i år. Det ingick inte i kontraktet, var bara för "eget bruk" och det var både mäklare och säljare väl medvetna om. Så det ska absolut inte påverka!

Sen så besiktningsklausul skulle även de andra köparna ha, ingen skillnad. Tillträde var vi så flexibla som det gick med då vi kunde flytta in helt på hennes villkor. Alla datum osv var hennes önskemål som vi accepterade.
Hon ville ha så mycket betalt som möjligt sa mäklaren, och jag förstår det. Men man behöver inte krångla mer än nödvändigt för lite kaffepengar (25 000kr).

Besviken är bara förnamnet, vet inte om jag ska skriva ut namnet och kontoret i tråden men det är en av de större i Karlstad. Kan skicka i PM om någon är väldigt intresserad.

Mvh. Magnus
 
Ni som tar upp besiktning? Vem vill köpa ett hus av någon som väljer en annan köpare bara för att man vill genomföra en besiktning? :) En sådan person vill inte jag köpa hus av, känns ju bazarmässigt.
 
Mäklare tål allt att bli uppmärksammade,ett bra ställe är här på forumet
 
Ifall du tar tillbaka ditt bud har jag för mig att mäklaren har skyldighet att meddela andra köparen om detta vilket då kan leda till att säljaren får MINDRE än ert bud.
 
TrollMann skrev:
Ifall du tar tillbaka ditt bud har jag för mig att mäklaren har skyldighet att meddela andra köparen om detta vilket då kan leda till att säljaren får MINDRE än ert bud.
Exakt. Hade informationen gått fram till den andra köparen så hade säkerligen den personen prutat ...
 
Har du fått tillbaka alla kontraktskopior som du skrivit under? Med tanke på att det verkar vara Hederlige Harry som är mäklare, så skulle jag, om jag var i din sits, be att mäklaren söker upp dig med alla kontraktskopior och ni makulerar dem tillsammans. Jag skulle aldrig acceptera "dom har jag makulerat".

Varför?
1. Om säljarens namnteckning finns på kontraktet har ni ett bindande avtal.
2. Om köpare 2 hoppar av, så kan mäklaren slänga fram kontraktet till säljaren och denne skriver på och vips så sitter ni där med ett bindande avtal som ni inte ens vet om.

Om mäklaren har kört dem genom papperstuggen så får han väl tillbringa helgen med att återställa avtalet så att du kan se att det makulerats. Även om du sagt att han får riva det, så anser jag att det hör till god sed och inte minst för din säkerhet att du får det makulerade avtalet i din hand.

Dessutom tycker jag att du ska kontakta lokaltidningen och berätta din historia. Mäklarsamfundets prickning är en knäpp på näsan, men ett uppslag med vinklingen "Mäklaren blåste Magnus på huset, trots påskrivet kontrakt. Nu får Magnus vet inte om hans avtal är makulerat" är lite tuffare då det når ut till i princip alla potentiella kunder.

Upptäckte en sak till i din text. Du har alltså gett ett bud på samma belopp som köpare 2. Mäklaren vägrade delge säljaren budet., vilket han är skyldig. Jag tycker detta luktar ruttet ända hit till Skåne och jag är ganska säker på att mäklaren börjar krafsa med foten om någon från NWT och/eller VF ringer.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 4 till
  • Laddar…
Bara att lära sig att skrivet är skrivet och oskrivet oskrivet, hårt men sant.

I övrigt instämmer jag med de föregående inläggen, ta tag i detta fort och kraftfull då detta luktar mygel lång väg och kan bli strul.
Jag skulle vilja påstå att en skyndsam polisanmälan inte är till någon nackdel för er, utan snarare till nytta om mäklaren ljuger er upp över öronen!
Sluta gnäll och sätt fart! Detta sagt i en positiv anda även om det inte ser ut så, jag håller tummarna för er.
 
Jag tror det är så att köpekontraktet måste bevittnas av två personer där säljare eller köpare inte kan bevittna sin/sina egna underteckningar. För att det ska bli ett giltigt kontrakt måste således minst en part från säljaren och en från köparen vara närvarande tillsammans med mäklaren.

Vittnen för säljare är då två köpare eller en köpare plus mäklaren, och tvärtom, vittne för köpare är två säljare eller en säljare plus mäklaren.
Om inte säljaren är närvarande kan han ju inte bevittna underskriften och då måste det finnas en tredje part som kan vittna.

Det kan ju då vara så att mäklaren tillsammans med en utomstående kan bevittna men då måste vittnets signatur och finnas med som "vittne"...
 
Redigerat:
anders07 skrev:
Jag tror det är så att köpekontraktet måste bevittnas av två personer där säljare eller köpare inte kan bevittna sin/sina egna underteckningar. För att det ska bli ett giltigt kontrakt måste således minst en part från säljaren och en från köparen vara närvarande tillsammans med mäklaren.

Vittnen för säljare är då två köpare eller en köpare plus mäklaren, och tvärtom, vittne för köpare är två säljare eller en säljare plus mäklaren.
Om inte säljaren är närvarande kan han ju inte bevittna underskriften och då måste det finnas en tredje part som kan vittna.

Det kan ju då vara så att mäklaren tillsammans med en utomstående kan bevittna men då måste vittnets signatur och finnas med som "vittne"...
När man bevittnar namnteckningar så intygar man att man sett personen skriva på pappret och i Magnus fall så borde det ha skett i samband med att han skrev under avtalet och att troligtvis mäklaren och en mäklarassistent bevittnade det hela.

Eftersom kontraktsskrivningen verkar ha gått korrekt till beträffande Magnus' underskrift så gör det att det underskrivna kontraktet är farligt om det inte makulerats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.