Hej!

Jag har stora problem med herrcykel 28" 3 växlar och då är det styrstamens bult som krånglar. Dvs. jag drar åt bulten så att det stenhårt, men efteråt när jag är ute och cyklar och styr cykeln hit och dit så känner jag genast att bulten är lös och när jag kommer hem drar jag åt bulten igen så att det blir stenhårt och sedan när jag är ute på vägen och cyklar så är det samma samma sak igen.
Finns det någon lösning?


Det är en sådan cykel jag har köpt: https://www.biltema.se/cykel-elcykel...lar-2000047412

och jag gör exakt som manualen har sagt https://docs.biltema.com/v2/document...7-23705b9470a2
på sida 5.




https://gcdnb.pbrd.co/images/sioOnYVZYizU.jpg?o=1

Jag skruvar åt bulten som sitter på siffra 1 på bilden, sedan blir styret fast men efter en cykeltur så är problem återigen på plats....... bulten är lös

Siffra 2 i bilden visar hur det liknar i slutet av styret.
 
Kolla om den diagonala ytan på styrstammen och den gängade delen är väldigt ojämn så att delarna fastnar när du drar åt skruven. Slipa bort ojämnheter om det behövs.
Om insexskallen är större än 5mm så skulle jag dra försiktigt med någon sorts rör som förlängare.
 
Det är biltema och 3500 för en elcykel som är problemet 🤪
 
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
Tror det är en plugg i stången som ska pressas ut och låsa när bulten dras, kolla hur det ser på den delen. Röret ner ska vara splitsad för att gå ut och låsa. lyft av och fota delen.
 

Bästa svaret

Lås framhjulet med bromsen och gunga cykeln fram och tillbaka medan du drar åt bulten. Man känner tydligt när det slutar glappa och det är korrekt justerat. Använd ev blå loctite så det inte lossnar så lätt.
 
  • Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
K karljohan2019 skrev:
Hej!

Jag har stora problem med herrcykel 28" 3 växlar och då är det styrstamens bult som krånglar. Dvs. jag drar åt bulten så att det stenhårt, men efteråt när jag är ute och cyklar och styr cykeln hit och dit så känner jag genast att bulten är lös och när jag kommer hem drar jag åt bulten igen så att det blir stenhårt och sedan när jag är ute på vägen och cyklar så är det samma samma sak igen.
Finns det någon lösning?


Det är en sådan cykel jag har köpt: [länk]

och jag gör exakt som manualen har sagt [länk]
på sida 5.




[länk]

Jag skruvar åt bulten som sitter på siffra 1 på bilden, sedan blir styret fast men efter en cykeltur så är problem återigen på plats....... bulten är lös

Siffra 2 i bilden visar hur det liknar i slutet av styret.
Varför lägger du in länkar till Flashback? Är du sponsrad?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är biltema och 3500 för en elcykel som är problemet 🤪
Ja, dom verkar ha glömt både motor och batteri på den?
 
  • Haha
  • Gilla
MagicFingers och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Du kan ha tagit sönder den genom att dra för hårt. 20-30 Nm ska det vara om jag läser tabellen rätt... [länk]
Stämmer man ska inte dra åt styrnavet för hårt
 
useless useless skrev:
Varför lägger du in länkar till Flashback? Är du sponsrad?
Undrade åxå vad som hände där..
 
J jonaserik skrev:
Tror det är en plugg i stången som ska pressas ut och låsa när bulten dras, kolla hur det ser på den delen. Röret ner ska vara splitsad för att gå ut och låsa. lyft av och fota delen.
Kallas starnut
 
Nu pratar ni om moderna cyklar. Den här har ingen starnut.
 
Ser ut att ha en gammal klassisk styrstång. Lossa skruven lite och knacka ner den så "kilen" släpper och dra ur hela paketet och se om det syns nå fel. En sådan konstruktion brukar vara ganska skottsäker och lossnar sällan. Det kanske är gängpaj på nånting till och med........
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
p-pennan p-pennan skrev:
Lås framhjulet med bromsen och gunga cykeln fram och tillbaka medan du drar åt bulten. Man känner tydligt när det slutar glappa och det är korrekt justerat. Använd ev blå loctite så det inte lossnar så lätt.
kan du vänligen ge en sida där jag kan se den blå loctite, ty jag hittar inte en sådan
 
Pass på, om du sätter Loctite där så kanske du aldrig får isär det igen.
 
  • Gilla
karljohan2019 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.