stammen bör vara 22 rör eller grövre, en fläcktkonvektor har på sin höjd 15 rör eller 10 rör innan den delas upp på väldigt många små små rör.
detta är en aldeles för stor strypning o gör att allt flöde i systemet stoppas upp. den måste väck!

en avstickare tar inte stor plats, bara bta ut en böj till ett T-kots, eller sätta dit ett T-kots på en tak rörstump, kräver att du nånstans i huset har 15cm rakt rör, mer behvs inte
 
som exempel sitter det säkert en rak kläm kopping direkt på värmepumpen, byt den mot ett T-kors, så är det löst
 
Jag kan alltså ha konvektorn kvar om jag tar ut en avgrening från tilloppet till mitt system där vp:n är för att sedan gå ut i garaget och t-koppla även den på returen av systemet ? Pararellkoppla konvektorn istället för att ha den i serie?
 
ja så ska du ha det, men det måste sitta nån form av strypning nånstans också så du kan reglera flödet igenom denna. Annars är risken att nästan allt vatten tar denna väg, då stannat flödet i restan av huset. här ska det gå extremt lite vatten, kanske ska vara delta-t på 10-15 grader till denna
 
anden__z skrev:
Jag kan alltså ha konvektorn kvar om jag tar ut en avgrening från tilloppet till mitt system där vp:n är för att sedan gå ut i garaget och t-koppla även den på returen av systemet ? Pararellkoppla konvektorn istället för att ha den i serie?
Ja, men se då till att få dit en ventil på den så att du kan justera in lagom flöde. Annars kan problemen bli kvar om denna del kortsluter eller kyler för bra.
 
jag har på några av mina radiatorer strypt på avstängningen på utgången på kopplet.
en sån avstängning ken du montera på in eller ut på konvektorn & strypa på den (då kan inten vrida på den av misstag)
 
Nån som kan göra en ritning eller skiss på det=) , vore rätt bra om ja kunde förklara detta för rörkrökaren . Han vill nog inte tro på detta ändå känns det som =) . Vad krävs för att få det att funka? Jag har ju bara en konvekor i ett dubbelgarage , vill ha 10-12 plusgrader där årligen .
Kan ta reda på lite dimensioner och sånt imorgon .
 
rita hur det ser ut idag, så kan jag justera ritningen till så som vi menar
 
För sent för det känns det som hehe . vad ska ja andvända , paint?=) vet ju inte hur husets system är uppbyggt heller , vore lättast med kort faktiskt .
 
rita på ett papper o ta kort
 
Har ju ingen hemsida jag kan länka korten till ändå =(
 
bilder går at lögga in direkt i dessa inlägg, tryck på svara så får du en mer avanserad svars sida, där det går att trycka på bifoga fil
 
posta svar står det på en grön knapp
 
OK , fixar en skiss imorgon , samt kort på alltet .
 
Kopparrör från VP till befintlig stam där gammelpannan stod är 22mm diameter , 4,5 meter långt
Gammalt tilloppsrör till radiatorsystemet som är kvar är 32 mm utvändigt .

Ca 23 meter cu 22mm från returen av gammla radiatorsystemet via konvektorn i garaget och in till VP -retur . Denna krets ligger alltså i serie med returen från radiatorsystemet .
Bifogar lite bilder på hur det ser ut .
Är det ett 2-kretssystem?? , så tycker nog jag att det också är felkopplat .
Skissat upp hur ja tror det ska vara på en av bilderna .
 
  • Radiatorkrets.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatorkrets 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • radiatorsystem 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • RADIATORSYSTEM 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.