Status
Tråden går ej att kommentera.
Jodå, han kunde sålt plåten för en hundring då, men om han inte ska spara alla slantar till han dör, så kanske han fick mer valuta för slitaget och material genom sitt agerande, än av att ha en hundring i byrålådan..
 
Mäster skrev:
Jodå, han kunde sålt plåten för en hundring då, men om han inte ska spara alla slantar till han dör, så kanske han fick mer valuta för slitaget och material genom sitt agerande, än av att ha en hundring i byrålådan..
Nej, jag menar absolut inte att han skulle sålt plåten för en hundring (det hade aldrig jag gjort - hade jag bara kommit på det hade jag också delat den och gett bort den;) ) - jag menar istället att Thomas59 har rätt i att det hade varit bättre för alla parter att det på förhand hade varit helt klart vad det skulle kosta - det hade faktiskt varit en bättre lösning för exakt alla inblandade parter (möjligtvis med undantag för oss här som inte hade fått något att skratta åt;) )
 
Låter man pengarna styra alla val i livet tror jag inte man får så roligt liv. Bättre att förena nytta med nöje som i detta fallet. :)
 
Ja, mot det kan jag inte argumentera. :)
 
Jag tror ju inte kunden hade varit mer villig att betala 200kr innan heller? och hade han stått på sig och begärt sina 200 så hade kunden iaf inte blivit nöjd och kått och snackat skit om vilken sniken plåtis TS var..
Eller så hade kunden varit en av dom som sagt ok på 200 men efter jobbet iaf prutat som många är fräcka nog att göra, iaf jag råkar ut för minst en sådan per månad tyvärr..
 
Vad kunden hade gått med på att betala är ju helt omöjligt att veta - kanske hade han faktiskt betalat 200kr utan att pruta om han visste att alternativet var att inte få några plåtar alls. Det tror jag.

Någon som prutar efter att man har bestämt ett pris är ju helt bisarrt och svårt att göra något åt.
 
Man kan ju hoppas att kunden tänker sig för nästa gång han vill ha ett jobb utfört sent en lördag

Skulle vara roligt att hör vad han sa när han kom hem eller vart han skulle med blecken
 
För att gjuta lite olja på vågorna....

Är det inte så att vi/ni egentligen är överens om att de två parterna i en affär borde komma överens om priset innan arbetet utförs? Detta är ju helt normalt. Personligen tycker jag också att huvuddelen av detta ansvar ligger på köparen som är den som har mest att förlora på att inte avtala detta.

Jag tror att vi också kan ha förståelse för att plåtis klipper blecken i tu en lördagkväll om det tjafsas om priset. Det skulle jag själv kunna tänka mig att göra även om det inte är det smartaste på lång sikt och även om problemet kunnat avstyras genom att avtala priset i förhand. Detta blir ett litet undantag från en annars sund regel ("kom överens om priset på förhand").
 
Thomas59
MathiasS skrev:
För att gjuta lite olja på vågorna....

Är det inte så att vi/ni egentligen är överens om att de två parterna i en affär borde komma överens om priset innan arbetet utförs? Detta är ju helt normalt. Personligen tycker jag också att huvuddelen av detta ansvar ligger på köparen som är den som har mest att förlora på att inte avtala detta.

Jag tror att vi också kan ha förståelse för att plåtis klipper blecken i tu en lördagkväll om det tjafsas om priset. Det skulle jag själv kunna tänka mig att göra även om det inte är det smartaste på lång sikt och även om problemet kunnat avstyras genom att avtala priset i förhand. Detta blir ett litet undantag från en annars sund regel ("kom överens om priset på förhand").
Ja om vi är "överens" vet jag inte men regeln om att komma överens om priset på förhand brukar funka bäst.

Men visst,en kund som inte frågar om priset innan han beställer en tjänst/produkt kan man väl tycka får skylla sig själv. Har man inget avtal (i detta fall inget muntligt avtal) är det dock i praktiken hantverkaren som står risken även om beställningen är juridiskt bindande men dock svår att bevisa.

Tycker man då att det är värt att göra jobbet i onödan med tids- och materialspill (men med en rolig, för hantverkaren, historia i bagaget så är det väl et t val som man gör.

Jag tycker det är ett bra förhållningsätt i affärer att så långt möjligt köra med raka rör och i det ingår att man i förväg är överens om VAD som skall utföras och till vilket PRIS samt när det ska vara KLART. Ok, man kanske inte får lika många roliga historier men man undviker många av de trätofrågor som kan uppstå och i längden tror jag det är mer tillfredställande.
 
H
Kunden borde ha förstått att det skulle kosta något mer en lördagskväll.
Han borde ha frågat om priset före, om inte, är det bara att betala och se glad ut.
Dessutom borde han varit tacksam för att få jobbet gjort på icke vanlig arbetstid.
Han pratar nog inte om hur han prutade, han gjorde bort sig enligt min mening.

Håller med om att det hade varit bäst för alla parter att komma överens om priset före, så blir det inga sura miner. Kanske lite överdrivet att klippa sönder plåtarna det gör ju inte saken bättre.

Frågar inte kunden är det ett tyst medgivande att han betalar vad det kostar.
 
Thomas59
HEM2121 skrev:
Kunden borde ha förstått att det skulle kosta något mer en lördagskväll.
Han borde ha frågat om priset före, om inte, är det bara att betala och se glad ut.
Dessutom borde han varit tacksam för att få jobbet gjort på icke vanlig arbetstid.
Han pratar nog inte om hur han prutade, han gjorde bort sig enligt min mening.

Håller med om att det hade varit bäst för alla parter att komma överens om priset före, så blir det inga sura miner. Kanske lite överdrivet att klippa sönder plåtarna det gör ju inte saken bättre.

Frågar inte kunden är det ett tyst medgivande att han betalar vad det kostar.
Jag håller i princip med dig men om kunden nu inte frågar om priset så är det väl enkelt att säga:

"Det kommer att kosta 200 spänn, är det ok?" Då hade hela problemet kunnat undvikas.
 
Thomas59 skrev:
Jag håller i princip med dig men om kunden nu inte frågar om priset så är det väl enkelt att säga:

"Det kommer att kosta 200 spänn, är det ok?" Då hade hela problemet kunnat undvikas.
Ja så är det generellt. Men håll med om att i just denna situation som är väldigt speciell, får du som kund snällt betala vad det kostar om man är korkad nog att inte fråga innan.
 
H
Ja, håller med dig, men har man inte den dialogen, vilken man bör.
I den situationen (en lördagskväll och panik) så tycker jag det är det upp till kunden att kolla priset och speciellt om han inte är beredd att betala vad det kostade,
han borde förstått att det inte var gratis.
 
Tycker även att man måste göra lite skillnad på summorna det handlar om totalt sett, det var 200kr det handlade om vilket inte ens kan anses som ett "överpris" under normal arbetstid anser jag?
Lite skillnad om det varit en pizza det handlade om under liknade omständigheter och den till vardags kostar typ 50kr och bagaren ville ha 200kr för att det var efter stängningsdags. Då är det en stor skillnad mot vad man kan förvänta sig att en pizza ska kosta under normala omständigheter och man vill kke överväga om den är verkligen är värd 200kr.
Nu handlar det om saker man även till vardags förväntar sig (eller iaf borde) kosta ungefär samma pengar och eftersom plåtis inte på ngt sätt försökte ockra så anser jag inte att det finns ngn orsak att upplysa om att varan kommer att kosta ungefär som vanligt.

Iaf jag känner mig faktisk lite förnärmad när tex en klädaffär säger till mig "men du vet att den här kostar 5000kr väl?"
Tolkar det som att dom anser en vara för fattig eller sniken för att köpa deras pryl.. Hade jag tvekat om priset så hade jag såklart frågat innan jag sagt att jag ska ha den och gör jag inte det så är det för att jag inte bryr mig.
 
Herregud har det gått så långt i lagomSverige med regler och förordningar att man som individ och kund helt kan frånta sig sitt ansvar?

Om du vill veta något, fråga!
Är du osäker, fråga!

På samma sätt som det ligger i näringidkarens intresse att minimera onödigt arbete och därigenom ställa en extra fråga om pris och utförande är ok, dvs en orderbekräftelse (kan vara beställningen av huset eller pizzan, på papper eller muntligt) måste det väl ligga i kundens intresse att säkerställa att h*n får det h*n vill ha till det pris h*n kan acceptera?

TS gjorde rätt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.