Status
Tråden går ej att kommentera.
Thomas59
MathiasS skrev:
Jag tycker å andra sidan att om man som köpare är så korkad att man ger någon ett uppdrag utan att ha kommit överens om priset, då kan man fanimej skylla sig själv. Att efter utfört arbete börja diskutera priset är idioti.
Visst är det så och jag tycker också att man ska fråga om priset men om nu kunden inte gör det är det väl inte så konstigt om hantverkaren säger vad det kommer att kosta så slipper man diskussionen. Det är ju ändå hantverkaren som troligen då står där utan betalning om nu kunden tycker det blev för dyrt.

Alternativeet är ju att hantverkaren resonerar som så att "jag förstör hellre det jag gjort eftersom kunden inte frågade om priset och nu inte vill betala vad jag anser rimligt" än ger kunden ett pris i förväg.

JA, jag tycker att kunden borde ha frågat och jag tycker att det var ett rimligt pris.
 
Thomas59
Manberg skrev:
Sunt bondförnuft och respekt för oskrivna regler skulle räckt lång väg i detta fallet med plåten.

Lägger man ihop dessa så inser man att om man kommer halv 8 en lördag kväll och INSISTERAR på att få bleck tillverkade, får veta i efterhand att det kostade 200 (som är billigt) varpå man förolämpar den som hjälpt en. Ja då har man inget att säga till om.
Ja visst är det så, inget snack om saken. Det intresssanta, om vi inte bara ska tala om hur korkade kunder kan vara och det kan dom, är väl ändå om plåtslagaren kunnat göra något för att undvika situationen.

Att i förväg berätta vad det kommer att kosta och fråga om det är ok tycker jag ett enkelt sätt att undvika situationer som denna.

Råd till kunder: Fråga alltid vad det kommer att kosta om ni inte är beredda att betala vad som helst eller om ni är osäkra.

Råd till hantverkaren: Om kunden inte frågar, berätta vad det kommer att kosta och fråga om det är ok.

Svårt - nej knappast.
 
MathiasS skrev:
Jag tycker å andra sidan att om man som köpare är så korkad att man ger någon ett uppdrag utan att ha kommit överens om priset, då kan man fanimej skylla sig själv. Att efter utfört arbete börja diskutera priset är idioti.
Jag som egenföretagare tackar nej till kunder som inte alls frågar om pris och villkor eller arbetsmetod. Som bäddat för utebliven betalning och diverse konflikter.
 
Vilken tant. Hennes familj och bekantskaps krets måste ju ochså vara lite ur balans.

Alla i hennes närhet lär ju ha sett att de sitter uppe, ändå låter de henne dra det till tingsrätten...
 
Förövrigt så är sådana hära historier vardag för mig som fastighetsförvaltare. Alltid roligt på fika rasten och de dära 2% är defintivt 50% av mina hyresgäster.
 
JLAINE skrev:
Förövrigt så är sådana hära historier vardag för mig som fastighetsförvaltare. Alltid roligt på fika rasten och de dära 2% är defintivt 50% av mina hyresgäster.
Låt oss höra!!! :)

Även om det säkert rätt ofta rör sig om sjuka människor (som tanten ovan) så kan vi väl få ha lite kul på deras bekostnad!
 
Har också lite historier från tiden i elmicklarbranchen...tex när hade satt upp ett antal lysrörsarmaturer i en liten samlingssal i en lägergård som ägdes av en församling. En herre i 60-årsåldern var lite vaktmästare och vår kontakt när det gällde jobbet. Har var trevlig och vettig att ha med att göra, måste jag säga till att börja med. Hade sina åsikter, men det är ju tillåtet.
Hursomhelst, när lysrören kommit upp och det hela var inkopplat och tänt så tyckte han att rören var lite för kalla i färgen så vi vred ur dem, stoppade tillbaks i pappfodralen och tog med oss hem igen. Sedan var "finlysrören" slut hos grossisten, skulle komma hem nästa vecka, så dan därpå hade vi med oss samma rör och vred tillbaka för att det inte skulle vara kolmörkt när vi fortsatte att jobba. Fram vid 10-tiden på förmiddagen dyker han upp, tittar i taket och säger : -Ja de här var ju behagligare...
Vi höll masken.
 
MathiasS skrev:
Låt oss höra!!! :)

Även om det säkert rätt ofta rör sig om sjuka människor (som tanten ovan) så kan vi väl få ha lite kul på deras bekostnad!
En tant ringde för två veckor sedan kl 20:30 på söndagskvällen. Felet var att tv ej funkade i hela fastigheten och just hon hade blivit "utsedd" av grannarna att ringa till mig som har jouren. Sitter och kollar på Parlamentet och tänker på vilken ändamålsenig uppfinning tv egentligen är.
Tanten ringer och berättar att tv systemet har varit ur funktion sedan lördag förmiddag, och jag säger lite argt att du borde ha ringt i går. Hon ojar i telefonen och jag förklarar att detta klassas inte som jourärende. Hon fortsätter och menar att jag måste komma dit på en gång medan jag bestämt svarar att detta är ju inte direkt världens undergång. Jag önskar henne en fortsatt trevlig kväll och att felet kommer att vara åtgärdat under måndag förmiddag, och hon muttrar tillbaka att hennes kväll är förstörd.

Dock så hade min värld gått under om tv hade vart ur funktion den kvällen...
 
H
JLAINE skrev:
En tant ringde för två veckor sedan kl 20:30 på söndagskvällen. Felet var att tv ej funkade i hela fastigheten och just hon hade blivit "utsedd" av grannarna att ringa till mig som har jouren. Sitter och kollar på Parlamentet och tänker på vilken ändamålsenig uppfinning tv egentligen är.
Tanten ringer och berättar att tv systemet har varit ur funktion sedan lördag förmiddag, och jag säger lite argt att du borde ha ringt i går. Hon ojar i telefonen och jag förklarar att detta klassas inte som jourärende. Hon fortsätter och menar att jag måste komma dit på en gång medan jag bestämt svarar att detta är ju inte direkt världens undergång. Jag önskar henne en fortsatt trevlig kväll och att felet kommer att vara åtgärdat under måndag förmiddag, och hon muttrar tillbaka att hennes kväll är förstörd.

Dock så hade min värld gått under om tv hade vart ur funktion den kvällen...
Ledsen jag fattade inte vad som var kul med detta inlägg
 
En kollega på firman fick ett samtal 15:50 från en ny hyresgäst, ett akut fel hade inträffat i köket men han ville absolut inte detaljera sig. Kollegan åker dit och är allmänt trött efter att ha klippt buskar hela dagen mitt i sommarhettan. Rejält utmattad och kraftlös plingar han på hos hyresgästen och möter den nya hyresgästen.

En fullt frisk 20 åring som drar in kollegan till köket, felet: knoppen på en lucka var lös. Kollegan blev röd i ansiktet av frustration men behöll behärskningen och med hjälp av tumnageln drog han åt knoppen.

Hyresgästen hade även blivit lovad en renovering vid inflyttningen, dock så har vi nu "viktigare ting" för oss när han ringer och frågar efter renovering.
 
HEM2121 skrev:
Ledsen jag fattade inte vad som var kul med detta inlägg[bild]
Mjao:(, Håller delvis med, man måste nästan tänka som en hyresvärd för att kunna finna händelsen underhållande.
 
JLAINE skrev:
En kollega på firman fick ett samtal 15:50 från en ny hyresgäst, ett akut fel hade inträffat i köket men han ville absolut inte detaljera sig. Kollegan åker dit och är allmänt trött efter att ha klippt buskar hela dagen mitt i sommarhettan. Rejält utmattad och kraftlös plingar han på hos hyresgästen och möter den nya hyresgästen.

En fullt frisk 20 åring som drar in kollegan till köket, felet: knoppen på en lucka var lös. Kollegan blev röd i ansiktet av frustration men behöll behärskningen och med hjälp av tumnageln drog han åt knoppen.

Hyresgästen hade även blivit lovad en renovering vid inflyttningen, dock så har vi nu "viktigare ting" för oss när han ringer och frågar efter renovering.
Hehe jodå sådant har man ju fått sin beskärda del utav... torktumlare som blivit besatta av demoner och liknade är ju faktiskt saker som verkligen händer i hyresbranchen..
Ok låt gå för religionsfrihet men när man mitt i natten ska behöva åka och kolla på ngt dylikt så böjar man faktiskt ifrågasätta VARFÖR man inte får neka vissa personer att få hyra...
Och nej jag har inte sett en enda ynklig demon när jag kollat...
 
Tossegubbe skrev:
Hehe jodå sådant har man ju fått sin beskärda del utav... torktumlare som blivit besatta av demoner och liknade är ju faktiskt saker som verkligen händer i hyresbranchen..
Ok låt gå för religionsfrihet men när man mitt i natten ska behöva åka och kolla på ngt dylikt så böjar man faktiskt ifrågasätta VARFÖR man inte får neka vissa personer att få hyra...
Och nej jag har inte sett en enda ynklig demon när jag kollat...
Prata inte ens om tvättstugor, vet inte hur många luckor per år jag byter ut pga att folk inte orkar vänta i 30sek innan luckan kan öppnas, utan bryter upp luckan istället. Sedan när man kollar vem som tvättat senast - luckan? Nej jag vet ingenting...
 
För några år sedan då jag bodde i lägenhet ringde grannen på och undrade hur man stänger av vattnet till en fastighet. Han var dyblöt om fötterna.
Det visade sig att han skulle installera en bänkdiskmaskin och rätt av sågat av kopparröret under diskbänken (till blandaren).
Det var ca 3 cm vatten i hans kök och jag visade varför det satt ett svart vred ca 10 cm innan sågsnittet.
Det jag ännu idag undrar är på vilka lösningar han funderade på innan han ringde på, vattnet måste ha sprutat i minst 15 minuter. Och hur han fick det torrt....
 
Pbengtsson: Måste ha varit ett mindre kaos...

För övrigt innan jag blev något elkunning så tänkte jag stoppa in bottendelen till proppcentralen med mittenfingret. Jäkla tur att det sunda förnuftet från årskurs 9 ellektioner kom till minnes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.